gardeshban.ir

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت: دومین تور گردشگری ادبی به مناسبت گرامیداشت هفته تهران با هدف معرفی خانه‌موزه‌های مشاهیر ادبی پایتخت برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۵۶۸۳
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱-1401 July 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
دومین تور گردشگری ادبی در تهران برگزار می‌شود


محمد مویدی اظهارداشت: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، دومین تور گردشگری ادبی را به مناسبت هفته تهران و با هدف معرفی خانه‌موزه‌های مشاهیر ادبی شهر تهران روزهای دوشنبه و سه‌شنبه(۱۸ و ۱۹ مهرماه) برگزار می‌کند.

وی گفت: در این ویژه برنامه فرهنگی ضمن بازدید علاقه‌مندان و فرهنگ‌دوستان از خانه موزه‌های سیمین دانشور و جلال آل احمد، مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد و نیما یوشیج؛ توضیحات دقیق و جامعی نیز در خصوص این مشاهیر ارائه می‌شود.

مویدی افزود: خیابان‌ها و محله‌های تهران گنجینه‌ای غنی از هویت شهر است که در برخی از خانه‌های آن سرگذشت‌ مشاهیر رقم خورده و تاریخ ادبی کشور شکل گرفته است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: این شرکت همواره در صدد آن بوده تا با بهره‌گیری از فرصت‌های مرتبط اقدام به معرفی هویت و تاریخچه شهر کند، براین اساس با فرارسیدن هفته تهران و با توجه به آنکه بازدید از خانه موزه‌هایی که در این برنامه پیش‌بینی شده جزئی از تاریخ و هویت ادبی مشاهیر ساکن در شهر تهران هستند و بسیاری از آثار ماندگار ادبی در چنین خانه‌هایی به نگارش در آمده، فرصتی است تا نسل‌های آینده هر چه بیشتر با ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی کشور آشنا شوند.

به گزارش ایرنا، پس از فرمان مشروطه، محمدعلی شاه قاجار در ۱۴ مهر ۱۲۸۶ متمم قانون اساسی مشروطه را امضا کرد که در اصل چهارم آن تهران پایتخت ایران نامیده شد، هر چند که از سال ۱۱۶۳، تهران پایتخت بود اما بعد از صد سال به صورت رسمی در قانون مشروطه تهران پایتخت اعلام شد. چند سالی بود که تهران‌پژوهان و اعضای شورای اسلامی شهر قصد داشتند روزی را به صورت نمادین به نام تهران نامگذاری کنند تا بتوان این شهر، زیبایی‌ها، هویت فرهنگی، پیشینه، سنت و آداب و رسوم، اماکن تاریخی، مذهبی و گردشگری آن را بیشتر به مردم معرفی کرد که مغفول مانده و بیشتر مشکلات تهران دیده می‌شود.

سال ۱۳۹۵ در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران، با توجه به پیشینه تاریخی، ۱۴ مهر به عنوان روز تهران تصویب شد و بعد برای ثبت در تقویم رسمی کشور در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شد اما در این شورا با این نامگذاری به دلیل ملی نبودن این رویداد موافقت نشد، با این وجود هر ساله ۱۴ مهر به عنوان روز و ۱۲ تا ۱۸ مهر به عنوان هفته تهران گرامی‌ داشته می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار