gardeshban.ir

بازار قیصریه بازاری است در بافت تاریخی اصفهان که عمدتاً به فعالیت فرش‌فروشان اختصاص دارد.
کد خبر: ۵۵۶۹۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱-1401 July 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان است. اصفهان، چهارمین شهر پهناور و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است. این شهر زیبایی منحصر به فردی دارد که در روح و جان هر بازدیدکننده ای اثر می گذارد و همچنین این شهر لقب نصف جهان را گرفته است. بازار قیصریه یکی از بازارهای تاریخی در اصفهان است که در میدان نقش جهان قرار گرفته است. در ادامه بیشتر درباره این بازار خواهیم گفت.

بازار قیصریه بازاری است در بافت تاریخی اصفهان که عمدتاً به فعالیت فرش‌فروشان اختصاص دارد. سردر قیصریه، ورودی این بازار است. این بازار که با نام بازار سلطانی و یا بازار شاهی نیز خوانده می‌شود، از بزرگترین و مجلل‌ترین مرکز خرید و فروش در دوران صفویه بوده‌است و در سال ۱۰۲۹ هجری قمری (دوران صفویه) در شمال میدان تاریخی نقش جهان ایجاد گردید که این میدان را به میدان عتیق (کهنه) و اصفهان عصر سلجوقی مربوط می‌کند.

بازار قیصریه اصفهان



اگر چه از آن دوران زمان زیادی گذشته است اما هنوز هم اگر به این بازار بروید می توانید شکوه و جلال زیادی که در گذشته داشته است را حس کنید، جالب این که این بازار در دوران صفویه از مجلل ترین مرکزهای خرید بوده است و هنوز هم همان رونق را کم و بیش دارد. بازار قیصریه از سر در قیصریه شروع می شود و در ادامه به بازارهای دیگری مثل بازار چیت سازها و بعد بازار دارالشفا می رسد. بازار بزرگ سرپوشیده ی شهر اصفهان طولانی است و چندین کیلومتر است و هر بخش آن مخصوص فروش چیزی است، البته در این بازار فقط کالا به فروش نمی رسد بلکه تولید هم می شود و بازار قیصریه اصفهان هم قسمتی از آن است.

امروزه در این بازار مغازه هایی دیده می شود که از دوران تا به امروز فقط یک کالای خاص را به فروش رسانده اند و از این لحاظ تغییری در کار خود نداشته اند، حتما برایتان جالب است دیدن مغازه هایی که ۴۰۰ سال است یک کالا خاص را به فروش می رسانند.

معماری بازار قیصریه

ساختار بازار قیصریه در دو طبقه مرتفع ساخته شده که طبقه بالا به امور دفتری و بازرگانی اختصاص داشت و در طبقه پایین مغازه‌های اصناف گوناگون در کنار هم مستقر بوده‌اند که از این بازار بزرگ و مجلل بازارهای دیگری منشعب می‌شدند و برخی از آن‌ها هنوز هم فعال بوده و به مشاغل مختلف اختصاص دارند. ایـن بـازار از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بازارهاى اصفهان است، در وسط بازار محوطه بزرگ مدور شکلى است کـه گنبـد زیبایی دارد و در طرف مغرب کاروانسراى با شکوه شاهى قرار دارد که دو طبقه و داراى تقریبا ۱۵۰ حجره است.

بازار قیصریه اصفهان


راسته بازار قیصریه در دو طبقه مرتفع ساخته شده که طبقه بالا به امور دفتری و بازرگانی اختصاص داشت و در طبقه پایین مغازه‌های اصناف گوناگون در کنار هم مستقر بوده‌اند. از این بازار بزرگ و مجلل بازارهای دیگری منشعب می‌شدند و برخی از آن‌ها هنوز هم فعال بوده و به مشاغل مختلف اختصاص دارند.

سردر بازار 

سردر بازار قیصریه که در شمال میدان امام واقع است، در فاصله سال‌های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ هجری قمری احداث شده و یکی از نفیس‌ترین نقاشی‌های مربوط به دوران صفویه را نشان می‌دهد. سردر بازار قیصریه، در مقابل مسجد جامع عباسی در شمال میدان نقش جهان ، سردرى قوسی شکل با کاشی‌کارى مجلل و باشکوه و نقاشی‌های رنگ باخته صفوی هویدا است که ورودی بازار قیصریه محسوب مـی‌شود. سـردر بازار قیصریه ورودی باشکوه و اصیل میدان نقش جهان است که بهترین دید و منظره را به این میدان داده است که در زمان صفویان میدان کهنه شهر را پس از گذر از بازار به میدان جدید شهر اتصال می‌داده است.

بازار قیصریه اصفهان



سقف داخلی سردر از کاشی‌هایی به رنگ آجری، گل‌بهی و سرمه‌ای بسیار خوشرنگ با طرح‌های اسلیمی به صورت مقرنس کار شده است که بسیار جلب توجه می‌کند. پس از سقف، به دیواره های این سردر می رسیم که نقاشی‌های چشم‌نوازی دارد.

دیوار روبه‌رو جنگ شاه عباس با ازبکان را نشان می‌دهد. دیواره سمت راست نشان‌دهنده اروپاییان در حال رقص و آواز و دیواره سمت چپ شکارگاهی را به تصویر کشیده است که با گذشت این همه سال و از بین رفتن قسمت‌هایی از این نقاشی‌ها هنوز زنده بودن رنگ‌ها و زیبایی خود را حفظ کرده است. در زمان حکومت قاجار و در روزگاری که مسعود میرزای ظل السلطان حاکم اصفهان بود در جبهه‌های سردر قیصریه تغییراتی صورت گرفت و یک حاشیه کاشیکاری در امتداد سه جانب سردر اضافه شده است.

بازار قیصریه اصفهان


خرید در بازار اصفهان

بازار اصفهان نیز دارای محصولاتی است که بهترین نوع آن ها را می توانید در این بازار خرید کنید. اولین گزینه ای که به ذهنمان می رسد بدون شک خرید ظروف و صنایع دستی مسی می باشد. اگر در بخش مسگرها قدم بردارید صدای چکش ها تجربه جالبی را برایتان رقم خواهد زد، شما می توانید صنایع دستی را در این بازار بخرید و حتی نحوه ساخت آن ها را از نزدیک مشاهده کنید.

بازار قیصریه اصفهان


ظروف مسی که روی آن هنر زیبای میناکاری وجود دارد نیز گزینه بسیار خوبی برای خرید در این بازار بزرگ می باشد. ظروف مسی قلم زنی شده را هم به موارد قبل اضافه کنید و یا حتی خاتم کاری را که در اصفهان شهره است و از صنایع دستی اصلی اصفهان به حساب می آید.

بازار قیصریه اصفهان


چگونه به بازار برویم ؟

برای ورود به بازار قیصریه، می توانید از خیابان سپاه در ضلع غربی یا خیابان حافظ در ضلع شرقی وارد میدان نقش جهان شوید و بعد از میانه میدان به سمت سردر قیصریه به در ضلع شمالی بروید و وارد بازار قیصریه شوید یا از داخل بازار، سراغ بازار چیت سازها را بگیرید و بروید تا برسید به بازار قیصریه. می توانید از خیابان حکیم هم وارد بازار شوید. اتوبوس های مسیرهای پارک لاله و هشت بهشت از داخل میدان نقش جهان عبور می کنند و برای رسیدن به بازار قیصریه انتخاب خوبی هستند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار