gardeshban.ir

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به دنبال تعارض‌هایی که در بافت تاریخی و حریم‌ آثار مطرح است، گفت: سعی کردیم بین حقوق عامه و حفظ میراث‌فرهنگی تعادل برقرار کنیم و قصدمان گره‌گشایی از مسائل است.
کد خبر: ۵۵۷۲۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱-1401 July 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
علی دارابی ـ‌ قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی کشور ـ در جلسه بررسی چالش‌های مربوط به ثبت‌های حوزه معاونت صنایع‌ دستی و مسائل مربوط به حفاظت بافت‌های تاریخی با محوریت شهرستان میبد، درحالی‌که جمعی از مسؤولان میراث فرهنگی استان یزد حضور داشتند، گفت: سعی کردیم بین حقوق عامه و حفظ میراث‌ فرهنگی تعادل برقرار کنیم و قصدمان گره‌گشایی است. شما نیز حداکثر تا سه ماه آینده مسأله حریم را بازنگری کنید. میبد پایگاه تاریخی است، زمان زیادی نداریم و باید موضوع هرچه زودتر حل شود.  

معاون میراث فرهنگی کشور:قصدمان گره‌گشایی است

معاون میراث فرهنگی بیان کرد: استان یزد مملو از آثار تاریخی و فرهنگی است.

بنابر گزارش روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ‌ در این جلسه که در دفتر دولت مجلس شورای اسلامی برگزار شد، سیدهادی احمدی روئینی ـ مدیرکل حفظ و احیا، بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی ـ، احمد آخوندی ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد ـ، سید جلیل میرمحمدی میبدی ـ نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ـ، سیدعلی یزدی‌خواه ـ نماینده مردم شهر ری در مجلس شورای اسلامی ـ، جواد واحدی ـ معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها ـ، مصطفی پورعلی ـ مدیرکل ثبت، حریم آثار و حفظ احیا میراث معنوی و طبیعی ـ حضور داشتند.

همچنین در این جلسه، درباره توسعه صنایع‌ دستی استان یزد، از قبیل کاربافی، زیلوبافی صحبت و مقرر شد کمیته‌های کارشناسی متشکل از معاونت صنایع‌دستی و مرکز میراث ناملموس تهران و مقامات محلی استان یزد و شهرستان میبد در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام دهند.  

در حوزه حفاظت از بافت‌های تاریخی نیز با محوریت مسائل مرتبط با شهر تاریخی میبد مقرر شد تا تدقیق ضوابط اختصاصی بافت تاریخی و راهکارهای احیای این بافت ارزشمند انجام شود و همچنین تسهیل‌گری و رفع موانع ثبت جهانی میبد از سوی کارگروه ویژه‌ای مورد بررسی قرار گیرد و تدقیق حریم میبد ظرف سه ماه آینده صورت گیرد.

سیدابراهیم رئیسی ـ رییس‌جمهور ـ اخیرا در جلسه‌ای که با مسؤولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور داشت، تعیین حریم را یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های این وزارتخانه برشمرده و اظهار کرده بود: تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی بسیار مهم و حساس است، اما باید مراقب بود که تعیین این حریم، اختلالی در کسب‌وکار و معاش مردم ایجاد نکند.

روند تخریب بافت تاریخی میبد از یک دهه پیش، درحالی شدت گرفت که از اواخر دهه نود، تهیه پرونده آن برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو آغاز شد. تمایل برای تخریب بافت تاریخی میبد، بیم از دست رفتن فرصت ثبت جهانی این شهر را اما جدی‌تر کرده است.

طرح مطالعاتی بافت تاریخی میبد از تابستان ۱۴۰۱ از سوی شهرداری آغاز شده که براساس اطلاعات اولیه، ۱۳۰۰ هکتار از مساحت ۳۲۰۰ هکتاری این شهر، بافت تاریخی و باغ‌های قدیمی است. بیش از ۸۰۰ هکتار از بافت سنتی میبد، بافت تاریخی به‌هم پیوسته و مابقی باغ‌هایی است که از قدیم بین محلات وجود داشته است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار