gardeshban.ir

گزارش/
بیماری های چون سردرد، سرگیجه، سرماخوردگی و چندین مورد دیگر بیماری هایی است که در سفر ممکن است هر مسافری به آن مبلا شود.
کد خبر: ۵۵۷۵۶
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱-1401 July 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
آشنایی با بیماری های رایج در سفر



بیماری های رایج در سفر را چقدر می شناسد؟ چه نوع بیماری ها بیماری های رایج در سفر محسوب می شوند؟ بیماری های چون سردرد، سرگیجه، سرماخوردگی و چندین مورد دیگر بیماری هایی است که در سفر ممکن است هر مسافری به آن مبلا شود. البته برخی از بیماری ها آنچنان حاد نیست و با یک پیشگیری می توانید به آن مبتلا نشوید. بنا به نوع سفر و مقصدی که سفر می کنید این امکان دارد که شما با بیماری های مواجه شوید. 

در این مقاله بیماری های رایج در سفر را برای شما مخاطب گرامی توضیح می دهد تا با شناخت آن ها و آناتومی بدن خود بتوانید از وقوع آن جلوگیری کنید و اگر هم مبتلا شدید راهکارهای مقابله با آن را بشناسید.

شاید نام بیماری حرکت به نام  Motion Sickness برایتان ناآشنا باشد. اما بسیاری از افراد در هنگام سفر به بیماری حرکت مبتلا می شود. این بیماری در ماشین، اتوبوس، هواپیما به وجود می آید و علت آن برهم خوردن مایع تعادلی گوش داخلی است. هنگامی که مایع تعادل گوش داخلی به هم میریزد شما دچار علایمی  چون عرق سرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ می شوید. اگر چنانچه در سفرهایتان این مورد برایتان رخ می دهد می توانید از آن جلوگیری کنید. یکی از راهکارهای جلوگیری آن خوردن قرص های ضد تهوع قبل از سفر است.

 در وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس باید صندلی را برای خود رزرو کنید که بیشترین اکسیژن به شما می رسد و هوای آن زود به زود تهویه می شود. از خواندن کتاب و یا استفاده بی شد از حد گوشی همراه جلوگیری کنید. مقدار زیاد آب کافی بنوشید. یادتان باشد بیماری حرکت که از بیماری های رایج سفر است که اگر برایتان رخ می دهد قبل از سفر به هیچ عنوان از غذاهای سنگین و چرب استفاده نکنید. اگر در هواپیما هم این اتفاق برایتان متعدد رخ داده است به پزشک اورژانس فرودگاه مراجعه کنید و داروهای مناسب را قبل از پرواز دریافت کنید. معمولا داروهای بنادریل، درامین،  اسکوپولامین برای جلوگیری از بیماری حرکت استفاده می شود.

گرمازدگی از بیماری های رایج در سفر

اگر در تابستان سفر می کنید ممکن است در مسیر دچار گرمازدگی می شوید. خستگی، اختلال در هوشیاری، سرگیجه، تهوع از علائم بیماری گرما زدگی به حساب می آیند. گرمازدگی از بیماری های رایج در هر سفر است‌. دمای بدن به طور عادی بین ۳۶ تا ۳۸.۵ است و اگر دمای از آن بالاتر برود شما دچار بیماری گرمازدگی می شوید. برای پیشگیری از گرمازدگی خوب است از لباس های نخی و خنک استفاده کنید، میوه های خنک چون خیار، هلو و هندوانه مصرف کنید. از خوردن غذاهای بنددار و چرب و شیرین در طول سفر خود داری کنید. از نوشیدنی های معروف خاک شیر و گل ختمی در طول سفر بهره مند شوید و از لیموهای تازه را مصرف کنید.

مسمومیت غذایی

گاهی ممکن است در سفر دچار مسمومیت غذایی شوید. مسمومست غذایی از بیماری رایج در سفر محسوب می شود که بسیاری از مسافرها آن را تجربه کرده اند. یادتان باشد بسیاری از آب های معدنی چشمه ها به خاطر املاح بالا نیز موجب معده  درد می شوند پس به راحتی از چشمه های آب معدنی استفاده نکنید. جدا از آن مسمومیت غذایی از بیماری های رایج در سفر گفته می شود. اگر غذایی خوب نپخته باشد یا مانده باشد چون دچار مسمومیت غذایی می شوید. اگر معده درد و حالت تهوع شدید را احساس کردید و چنانچه دسترسی به پزشک داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید. یادتان باشد اگر دچار مسمومیت شدید از خوردن آب کافی بهره‌مند شوید، از نوشیدنی های کافین دار پرهیز کنید. داروهای مانند ایمودیوم و پیتوبیسمول به کنترل اسهال  ناشی از مسمومیت غذایی کمک می کند. خوب است هر دارویی را با مشورت پزشک مصرف کنید.

سردرد

بسیاری از افراد در هنگام سفر دچار سردرد می شوند. البته اگر از آن دسته از افرادی هستید که میگرن دارید سردرد هم طبیعی است چون در ابتدای سفر خواب و تغذیه شما از برنامه خارج شده است. سر درد به خودی خود بیماری به حساب نمی آید اما در طول سفر شما را آزار می دهد. معمولا سردرد ناشی از گرمازدگی و یا خستگی هم به وجود می آید. در طول سفر به برنامه غذایی خود اهمیت دهید، خواب کافی داشته باشید و از آب فراوان بنوشید. برای درمان سردرد که از بیماری های رایج سفر به حساب می آید خوب است یک قرص مسکن استامینوفن و یا ژلفون را مصرف نمایید.

گزیدگی حشرات از بیماری های رایج در سفر

بنا به مکانی که سفر می کنید ممکن است دچار گزیدگی حشرات شوید. به طور مثال در بسیاری از مکان های روستایی که نگهداری گوسفند وجود دارد پشه ای به نام کک است که منجر به گزیدگی می شود. بسیاری ممکن است در مقابل گزیدگی حشرات پوستشان ورم کند. در سفرهای طبیعت گردی این مورد بسیار اتفاق می افتند. از نیش زنبور ، مگس گرفته تا پشه های مختلف ممکن است در طول سفر شما را آزار دهند. گزیدگی حشرات چنانچه زیاد باشد یکی از بیماری های رایج سفر محسوب می شود.

 برای جلوگیری از گزش حشرات باید از لوسیون و پمادهای جلوگیری از گزش حشرات استفاده کنید. به منطقه ای که سفر می کنید توجه داشته باشید و حتما در وسایل سفر خود این پیماد را قرار دهید. معمولا اگر دچار گزیدگی حشرات از خاراندان محل نیش بپرهیزید. از کمپرس های آب سرد استفاده کنید و از پمادهای ضد حساسیت پس از گزش استفاده نمایید.

یبوست

یکی از بیماری های رایج در سفر یبوست است. علت به وجود آمدن این بیماری استفاده نکردن از میوه و سبزیجات، غذاهای فیبردار و ننوشیدن آبی کافی است. برهم خوردن خواب و کمبود خواب نیز بر سیستم دستگاه گوارش اثر می گذارد و موجب بیماری یبوست می شود. در سفر باید خواب خود را تنظیم کنید، از خوردن میوه های فیبر دار و سبزیجات استفاده کنید. یکی از بهترین سبزیجات برای جلوگیری از یبوست استفاده از کاهو است. انجیر، آلو، برگ زردآلو در درمان یبوست موثر است. اگر برایتان مهم است که در سفر دچار یبوست نشوید حتما به موادغذایی و خواب خود در طول سفر توجه کنید.

اسهال

یکی دیگر از بیماری های رایج در سفر است اسهال است. نوع رژیم غذایی شما بسیار مهم است اگر از غذاهای ملین و سبزیجات فقط استفاده می کنید امکان دارد دچار اسهال شوید و یادتان باشد که گاهی از غذاهای خشک هم باید استفاده کنید. خوردن برنج سفید باعث کاهش اسهال نیز می شود. رعایت نکات بهداشتی در جلوگیری از اسهال نیز بسیار اهمیت دارد. اگر دچار اسهال می شوید از قرص های ضد اسهال باید استفاده کنید. معمولا در سفر باید خوب است داشته باشید ودر صورت ادامه بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید.

حساسیت های پوستی از بیماری های رایج در سفر

بسیاری از افراد در مقابل تابش آفتاب پوستشان کهیر میزند و یا در برخورد با گیاهان تمام بدنشان کهیر میزند. حساسیت پوستی عوامل بسیار مختلفی دارد و برای جلوگیری از حساسیت پوستی باید از قرص آنتی هیستامین استفاده کنید. معمولا با لباس های نخی مناسب پوست خود را بپوشانید تا دچار سوختگی نشوید. از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب جلوگیری کنید. حساسیت های پوستی هم از بیماری های رایج در سفر محسوب می شود و آن دسته که از افراد که پوست حساسی دارند باید از پمادهای ضد حساسیت استفاده کنند.


آفتاب سوختگی

یکی دیگر از بیماری های رایج سفر به ویژه برای طبیعت گردها و کوهنوردها آفتاب سوختگی است. گاهی فعالیت های ساحلی و آبی در تابستان نیز باعث آفتاب سوختگی می شود. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی حتما به خاطر داشته باشید که از کرم های ضد آفتاب مناسب با  SPF  بالا استفاده کنید. اگر دچار آفتاب سوختگی شدید از پمادهای سوختگی و لوسیون های ضد التهاب استفاده کنید. معمولا پوست خود را با لباس های مناسب بپوشانید و از عینک های آفتابی و کلاه های نقاب دار استفاده کنید. در ارتفاعات بالا کوهنوردی درجه ی آفتاب سوختگی بیشتر است و حتما باید از کرم ضدآفتاب و لباس و کلاه مناسب استفاده کنید.

دریا زدگی

اگر استفاده از کشتی، قایق، اتوبوس های دریایی داشته باشید در بسیاری مواقع ممکن است دچار دریازدگی شوید. در دریازدگی به خاطر داشته باشید که این بیماری همان بیماری حرکت است و در اثر مایع بهم خوردن گوش انجام می شود. حالت تهوع، سردرد،سرگیجه، سستی و ضعف و خواب آلودگی و استفراغ از نشان های میان خوردن مایع تعادلی گوش است. دریازدگی از بیماری های رایج در سفرهای دریایی است که با خوردن قرص های ضد تهوع از آن می توانید جلوگیری کنید. معمولا در یک نقطه ثابت بنشینید. چشم های خود را ببندید. به یک نقطه در دوست نگاه کنید. با این راهکارها هم می توانید از وجود دریازدگی جلوگیری کنید.

بیماری های عفونی از بیماری های رایج در سفر

بیماری های عفونی ویروسی و از بیماری های رایج در سفر به شمار می روند. شایع ترین بیماری آنفولانزا است. برای جلوگیری از آن باید رعایت نکات بهداشتی داشته باشید. تا قبل از انتشار ویروس کوید ۱۹ بسیاری در سفر از ماسک و ژل ضدعفونی کننده ممکن بود استفاده نمی کردند. اما امروزه یکی از راهکاری پیشگیری برای ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی استفاده از ماسک و مایع ضدعفونی کننده یا همان الکل سفید است. چنانچه دچار یک بیماری عفونی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. یکی از علائم بیماری عفونی تب و لرز و بدن درد شدید است و باید آن را جدی بگیرید و از درمان خود سرانه پرهیز کنید و پزشک مراجعه نمایید.

آسیب های مفصلی و عضلانی

در بسیاری از سفرهای طبیعت گردی ممکن است شما دچار آسیب های مفصلی و عضلانی شوید .در سفرهای کوهنوردی این بیماری بسیار شایع است. ممکن است در طول سفر پیچ خوردگی مچ پا، کشیدگی تاندون و پارگی تاندون ها و رباط شود. که باید از تکان دادن آن بپرهیزید و به پزشک مراجعه کنید. از کمپرس آب سرد استفاده کنید و حتما در صورت بروز چنین حوادثی از عضله خود در مرکز درمانی عکس بگیرید. برای جلوگیری از آن باید حواس خود را جمع کنید با احتیاط راه بروید و بدن خود را قبل از حرکت گرم کنید.

سرمازدگی

اگر به مناطق سرد سفر می کنید ممکن است منجر به سرمازدگی شوید. سرما مانند آفتاب باعث سوختن پوست می شود. برای جلوگیری از سرمازدگی از لباس های گرم با جنس پر استفاده کنید تا دمای بدن شما را تامین کنند. اگر دمای فرد به ۲۶ درجه ی سانتی گراد شانس بهبودی درمان وی نیز کم است. سرمازدگی هم یکی از بیماری های رایج سفر به حساب می آید. اگر لرز داشتید خوب است بدانید که نکته ی خوبی است و لرز اولین واکنش دفاعی بدن در برابر سرما به حساب می آید.

 اگر عضوی از بدن مانند بینی نوک انگشتان پا دچار سرما شدید ممکن است عضله هم آسیب ببینید و زیاد نباید عضو یخ زده را ماساژ دهید. بهترین کار برای درمان عضو یخ زده پوشاندن آن با پوشش گرم است. سرمازدگی در مناطق بسیار مانند قطب اتفاق می افتند و برای کسانی که علاقه دارند شفق قطبی را در بعضی از شهرهای روسیه را مشاهده کنند باید لباس های بسیار مناسبی استفاده کنند تا دچار سرمازدگی نشوند.

سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماری های رایج سفر محسوب می شود که باید برای جلوگیری از آن لباس مناسب استفاده کنید. حتما پس از حمام با سشوار موهای خود را خشک کنید. دمای اتاق را چک کنید و از پتوهای گرم در هنگام خواب استفاده کنید. در اوایل بهار و اوایل پاییز سرماخوردگی در سفر امری رایج است. برای درمان سرفه مایعات گرم بنوشید. از لیمو ترش استفاده کنید و از قرص سرماخوردگی بزرگسالان نیز می توانید استفاده کنید.


جمع بندی درباره بیماری های رایج در سفر

در هر سفری ممکن است بیماری به وجود آید  در وهله ی اول هم دچار استرس نشوید و در لوازم سفرتان داروهای برای پیشگیری از بیماری های نامبرده شده خوب است همراه داشته باشید. هریک از بیماری های نامبرده شده فقط در مواقعی ممکن است اتفاق بیفتد. شناخت آناتومی بدن بسیار موثری است. مثلاً اگر می دانید در صورت بروز حرکت مایع تعادلی گوش میانی شما زود آسیب پذیر در سفرهای دریایی و استفاده از هواپیما قرص های ضد تهوع استفاده کنید.

 اگر دچار سردرد می شوید خوب است قرص مسکن ساده همراه خود داشته باشید و برای گرمازدگی لباس مناسب و خوراکی های مناسب داشته باشید. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از ضدآفتاب های مناسب استفاده کنید. و در لوازم سفرتان داروهای اولیه ضد تهوع و ضد اسهال داشته باشید. پماد های ضد گزیدگی حشرات یکی از مواردی است که خوب است در وسایل سفر شما باشید. برای جلوگیری از بیماری عفونی از ماسک و ژل ضدعفونی کننده استفاده کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار