gardeshban.ir

برخی از بناهای تاریخی شهرستان دزفول به دلیل قدمت زیاد و فرسودگی و عدم مرمت بر اثر عوامل انسانی و به دست مالکان خصوص تخریب و نابود شده‌اند.
کد خبر: ۵۵۷۵۷
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱-1401 July 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
تخریب بناهای تاریخی دزفول به دست مالکان خصوصی



شهر دزفول از جمله مراکز مهم شهری و تاریخی استان خوزستان است که با پیشینه تاریخی چند هزار ساله از قدیمی‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود.

بافت آجری این شهرستان به عنوان سرمایه‌ای ملی دارای بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی است که برخی از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

جایگاه تاریخی و فرهنگی این بناها نشان دهنده پیشینه کهن ایران است و از این رو مرمت حفاظت و نگه‌داری از این میراث باید در اولویت قرار بگیرد.

تغییر کاربری بناها به منظور حفظ، مرمت و ارتقای ارزش‌های اثر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و... برای جذب گردشگر پاسخگویی به نیازهای اساسی گردشگری و اقامت بیشتر گردشگر می‌تواند در جلوگیری از تخریب شدن این بناها مؤثر باشد.

در همین خصوص مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری دزفول به ایسنا گفت: مالکان خصوصی آثار ثبت ملی شده در صورت تغییر کاربری بناهای تاریخی و تبدیل آنها به مراکز اقامتی گردشگری از کمک هزینه تغییر کاربری و همچنین از پرداخت سه ـ چهارم تعرفه آب، برق و گاز معاف هستند.

عباس چراغ‌چشم با اشاره به اینکه بناهای تاریخی به ۲ دسته بناهای تاریخی ثبت ملی شده و ثبت ملی نشده تقسیم می‌شوند تصریح کرد: میراث فرهنگی به دلیل امکانات و اعتبارات اندک محدودیت فعالیت دارد و به همین دلیل بناهای تاریخی مهم را به سرمایه‌گذاران در راستای ایجاد مراکز اقامتی و بوم‌گردی معرفی می‌کند و تعرفه‌های مالیاتی، مجوز گردشگری و همچنین وام‌های خوبی ارایه می‌دهد.

به باور وی: با مشوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به رفع برخی موانع و حضور و تشویق برای حضور بیشتر سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری رسید.

چراغ‌چشم تاکید کرد: به منظور حفاظت از آثار تاریخی ثبت شده، بهبود کیفیت فعالیت در بناها و بافت‌های تاریخی، مرمت و کاربرد درست آنها مالکان چنین آثاری با مراجعه به اداره میراث به منظور تغییر کاربری بناها، توسط دولت و میراث فرهنگی حمایت خواهند شد.

وی افزود: برخی از بناها مجوزهایی به عنوان مجتمع‌های تجاری گردشگری می‌گیرند و با این مجوز می‌توانند از بسیاری از امتیازات دولتی استفاده کنند.

او خاطرنشان کرد: ثبت ملی اثر تاریخی منجر به حمایت‌های متعدد قانونی می‌شود و حقوق و تکالیفی را برای دولت و مالک خصوصی اثر به همراه دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار