gardeshban.ir

با افزایش میزان سفرها در اواخر شهریور، بازگشایی مدارس از مهر ماه ، کاهش رعایت پروتکل‌‌‌های بهداشتی به‌‌‌خصوص استفاده از ماسک و ... طی چند هفته اخیر شاهد خیز عجیب بیماری آنفلوآنزا هستیم.
کد خبر: ۵۵۷۸۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱-1401 July 26
گردشبان (gardeshban.ir) :




احتمال ابتلا پس از تزریق، بهترین نوع واکسن، عوارض آن، میزان اثرگذاری و اهمیت و زمان استفاده، سوالات متداولی است که به آن‌ها پاسخ داده‌ایم
 
 با افزایش میزان سفرها در اواخر شهریور، بازگشایی مدارس از مهر ماه ،  کاهش رعایت پروتکل‌‌‌های بهداشتی به‌‌‌خصوص استفاده از ماسک و ...  طی چند هفته اخیر شاهد خیز عجیب بیماری آنفلوآنزا هستیم. 

از آن‌‌‌جایی که طی دو سال اخیر و با رعایت پروتکل‌‌‌های بهداشتی به‌‌‌خاطر کرونا، بیماری  آنفلوآنزا هم کاهش پیدا کرده بود، ابتلای مجدد به آن، به‌دلیل نداشتن  مصونیت قبلی ناشی از ابتلا ، شدیدتر و مُسری‌‌‌تر شده است. برای همین عجیب نیست شاهد خیز بلند این بیماری به‌‌‌خصوص در بین کودکان با علایمی مثل ضعف بدنی، استخوان درد، مشکلات گوارشی و... باشیم. بهترین زمان برای استفاده از واکسن آنفلوآنزا قبل از فصل پاییز و اواخر شهریور است. اما اگر هنوز واکسن نزده‌‌‌اید، می‌‌‌توانید از داروخانه‌‌‌ها تهیه‌‌‌اش کنید تا احتمال ابتلا را کاهش دهید. در ادامه به چند سوال رایج در این‌‌‌باره پاسخ می‌‌‌دهیم:
 
 آیا با زدن واکسن آنفلوآنزا مقابل کرونا و سرماخوردگی هم مصونیت خواهیم داشت؟

واکسن آنفلوآنزا می‌‌‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود اما به‌‌‌این شکل نیست که با زدن این واکسن در مقابل کرونا هم مصونیت داشته‌‌‌باشیم. برعکس موضوع هم صادق است و با زدن واکسن کرونا هم دربرابر آنفلوآنزا مصونیت نخواهیم داشت؛ بنابراین هر دو لازم هستند و می‌‌‌توان برای این‌‌‌که عوارض مضاعف نداشته باشد تنها با رعایت یک فاصله چند روزه هم دوز یادآور کرونا را زد هم واکسن آنفلوآنزا را.


 اگر سال‌‌‌های قبل واکسن زده باشیم؛ امسال دیگر کارایی ندارد؟

از آن‌‌‌جایی که ویروس‌‌‌ها قدرت تکامل بالایی دارند حتی اگر امسال هم زده باشید ممکن است به سویه‌‌‌ای از آنفلوآنزا مبتلا شوید که در واکسن پیش‌‌‌بینی نشده باشد. اما در عین‌‌‌حال همیشه تزریق واکسن بهترین انتخاب است و مصونیت نسبی حتی در  برابر ویروس جدید ایجاد می کند. ضمن‌‌‌این‌‌‌که  بهترین واکسن هم اولین واکسن است؛ پس به امید این‌‌‌که و اکسنی از بِرند یا کشور خاصی تزریق کنید، موضوع را به‌‌‌تعویق نیندازید.


 آیا مادران باردار یا شیرده هم می‌‌‌توانند از واکسن استفاده کنند؟

هرچند تابه‌‌‌حال عوارض جدی برای خانم‌‌‌های باردار یا شیرده گزارش نشده اما بهتر است قبل از تزریق با پزشک خود مشورت کنند.


 واکسن آنفلوآنزا عوارضی هم دارد؟

سردرد، تعریق، درد عضلات، تب، لرز و خستگی یا واکنش‌‌‌های موضعی مثل درد و ورم در محل تزریق از عوارض جانبی شایع‌‌‌تر واکسن است.


 چه ضرورتی برای تزریق واکسن هست؟

واکسن با ایجاد مصونیت در وهله اول باعث سلامتی خود شما می‌‌‌شود. اما در کنارش اگر شما داخل جامعه و محیط‌‌‌های شلوغ هستید و در منزل فرد سالمند، باردار یا نوزاد دارید، ضروری است که واکسن را تزریق کنید تا سلامت دیگران را هم به خطر نیندازید. در ضمن نکته بسیار مهم این است که با توجه به هزینه‌‌‌های درمانی مثل ویزیت، دارو و... تزریق واکسن به‌‌‌مراتب به‌‌‌صرفه‌‌‌تر و راحت‌‌‌تر است.


 ایمنی حاصل از تزریق واکسن آنفلوآنزا چند ماه طول می‌کشد؟

ایمنی حاصل از تزریق واکسن ، ۶ تا ۸ ماه  است  که برای ایجاد محافظت در فصل شیوع آنفلوآنزاست؛ پس بهترین زمان برای تزریق در کشور ما قبل از بازگشایی مدارس و آغاز فصل پاییز است. البته زمان تزریق می‌‌‌تواند گاهی متفاوت باشد و بستگی به پیک‌‌‌های هر سال دارد. ولی اگر در تابستان واکسن را تزریق کرده باشید این احتمال هست ‌‌‌که تا پایان فصل سرد به آنفلوآنزا مبتلا شوید.

ممکن است کسی با تزریق واکسن آنفلوآنزا به این بیماری مبتلا شود؟  

واکسن حاوی ویروس‌های کشته شده  ای است که قادر به ایجاد هیچ بیماری‌ نیستند و ممکن است کسانی که با اطمینان می‌گویند بعد از تزریق واکسن مبتلا شده‌‌‌اند، قبل از دریافت واکسن در معرض این ویروس قرار گرفته و مبتلا شده باشند؛ برای همین واکسن فرصتی برای ایجاد مصونیت نداشته است.

افرادی که به تخم‌‌‌مرغ حساسیت شدید دارند می‌‌‌توانند واکسن آنفلوآنزا را بزنند؟

افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند، می‌توانند واکسن‌های مخصوص به خود را با مجوز رسمی که برای شرایط سنی آن‌‌‌ها درست شده، تهیه کنند. افرادی هم که واکنش آلرژیک شدید به تخم مرغ دارند، باید در مکان‌های بیمارستانی یا درمانگاهی پیشرفته زیر نظر پزشک تزریق کنند. این‌‌‌گونه افراد باید ۳۰ دقیقه پس از تزریق واکسن در درمانگاه یا بیمارستان حضور داشته باشند تا در صورت بروز مشکل اقدامات لازم روی آن‌‌‌ها صورت گیرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار