gardeshban.ir

گزارش/
در سفر با هواپیما، مخصوصا اگر شما راهی یک سفر طولانی و یک پرواز چندساعته هستید، راحتی صندلی و موقعیت مکانی نشستن شما بسیار اهمیت دارد.
کد خبر: ۵۵۹۱۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱-1401 August 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از مهم‌ترین اصول در هر سفری، در کنار مواردی چون امنیت، راحتی شما است. یعنی شما باید در حالتی راحت و آسوده به سفر بروید تا خاطره بدی از سختی سفر، خاطرتان را مکدر نسازد. به همین خاطر بهترین کار این است که تمام مواردی که باعث راحتی بیشتر شما می‌شوند را پیش از سفر انجام دهید.

به طور مثال، در سفر با هواپیما، مخصوصا اگر شما راهی یک سفر طولانی و یک پرواز چندساعته هستید، راحتی صندلی و موقعیت مکانی نشستن شما بسیار اهمیت دارد. حال سوال این است: آیا می‌توان صندلی خود را قبل از پرواز انتخاب کرد؟ خطوط هوایی داخلی چقدر در ارائه خدماتی در سطح جهانی موفق بوده‌اند و توانستند انتظارات مسافران را برآورده سازند؟ اساسا مناطق مورد پسند اغلب افراد در هواپیما کدام قسمت‌ها است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها بیایید با چند نکته آشنا شویم.

آیا می‌توان صندلی خود را قبل از پرواز انتخاب کرد؟


چیدمان صندلی‌های هواپیما

چیدمان صندلی هر ایرلاین، بسته به عوامل مختلفی متفاوت است. مثلا یکی از این عوامل که در نحوه چیدمان صندلی‌ها تأثیرگذار است، عرض هواپیما است. بعضی از هواپیماها مثل بوئینگ ۷۳۷ پهن پیکر (wide-body) هستن و از دو راهرو و سه قسمت صندلی (۲ ردیف در کناره ها و ۱ ردیف در وسط) بهره می‌برند و طبعا صندلی‌های بیشتری را در خود جای می‌دهند. بعضی نیز باریک پیکر (narrow-body) (که با نام‌های هواپیمای تک راهرو و هواپیمای لاغر پیکر نیز شناخته می‌شود) هستند و تعداد صندلی‌های آن به نسبت کمتر است.

این نوع هواپیمای مسافربری، با عرض کابین بدنه هواپیما سه تا چهار متری هستند. ردیف صندلی‌های این نوع، دو تا شش‌تایی به همراه ردیف تک‌صندلی است. چیدمان صندلی‌ها به کلاس پروازی نیز بستگی دارد. یعنی نوع چیدمان کلاس اکونومی، اکونومی پریمیوم، بیزینس کلاس و فرست کلاس با هم تفاوت‌هایی دارد. پس اینکه در یک فضای راحت، با صندلی‌هایی که از هم فاصله دارند بنشینید یا در یک راهروی شلوغ با صندلی‌هایی نزدیک به هم، بستگی به کلاس پروازی دارد که رزرو می‌کنید. در حقیقت هرچه پول بیشتری بپردازید، صندلی‌تان بزرگ‌تر و راحت‌تر خواهد بود و خدمات بیشتر و بهتری دریافت خواهید کرد.

آیا می‌توان صندلی خود را قبل از پرواز انتخاب کرد؟


انواع کلاس پروازی

کلاس اقتصادی یا اکونومی (Economy Class): صندلی‌های کلاس اقتصادی به عنوان صندلی‌های اتوبوسی یا استاندارد نیز شناخته می‌شوند. در این کلاس پروازی، صندلی‌ها به مانند صندلی‌های یک اتوبوس یا قطار، در ردیف‌هایی کنار هم چیده شده‌اند. اگر پرواز بین‌المللی باشد، معمولاً چیدمان آن‌ها در ۳ صندلی است تا افراد بیشتری بتوانند بنشینند. صندلی‌های کلاس اکونومی ارزان‌ترین صندلی‌ها در میان سایر صندلی‌های یک پرواز هستند.

• کلاس اقتصادی پریمیوم

(Premium Economy Class): سطح راحتی صندلی‌های کلاس اکونومی پریمیوم بالاتر از صندلی‌های کلاس اکونومی عادی است و به طبع قیمت‌های بالاتری نیز دارد. این صندلی‌ها نسبت به صندلی‌های معمولی هواپیماها امتیازات بیشتری ارائه می‌دهند؛ فاصله بیشتری از هم دارند و فضای پای بیشتری در اختیار مسافران قرار می‌دهند؛ اما همچنان با صندلی‌های تجاری و درجه یک فاصله زیادی دارند.

• بیزینس کلاس (Business Class):

چیدمان صندلی‌های کلاس تجاری که بین صندلی‌های درجه یک و اکونومی ممتاز قرار گرفته‌اند، از لحاظ راحتی در درجه دوم قرار دارد. صندلی‌های این نوع کلاس فضای زیاد و راحتی را در اختیار مسافران برای نشستن قرار می‌دهند و خدماتی که به مسافران ارائه می‌شود بسیار بیشتر است. چیدمان صندلی‌های کلاس تجاری در هواپیمای بوئینگ۷۴۷-۴۰۰ در ردیف‌های دوتایی در سمت چپ، ردیف‌های سه‌تایی در وسط و ردیف‌های دوتایی در سمت راست است. این بدان معنی است که با توجه به فاصله طول و عرض صندلی‌ها و نوع چیدمان، تقریبا دو برابر فضایی که در صندلی‌های کلاس اقتصادی دارید، خواهید داشت.

• درجه یک یا فرست کلاس (First Class):

لوکس‌ترین چیدمان‌های صندلی در هواپیما بدون شک صندلی‌های درجه یک هستند و البته اکثر مسافران مکرر با این صندلی‌ها برخورد دارند؛ زیرا برای رسیدن به صندلی‌های خود باید درست از کنار این صندلی‌ها عبور کنند. صندلی های درجه یک دقیقا در جلوی هواپیما قرار دارند و معمولا اولین افرادی هستند که در پایان سفر از هواپیما خارج می‌شوند. این صندلی‌ها و امکاناتشان شبیه به اقامت در یک هتل هستند و این‌چنین باعث می‌شوند در یک پرواز طولانی، کمترین میزان خستگی را برای مسافر به دنبال داشته باشند؛ زیرا در کنار امکانات پذیرایی جذاب، قابلیت‌های دیگری مثل امکان تبدیل صندلی به تخت خواب، انجام کار با لپتاپ و دیدن فیلم، مطالعه کتاب و غیره را نیز دارند. و خب البته قیمت آن‌ها بیش پنج برابر قیمت کلاس اقتصادی است.

آیا می‌توان صندلی خود را قبل از پرواز انتخاب کرد؟


بهترین مناطق هواپیما برای نشستن کجاست؟

واقعیت امر این است که این سوال بسته به اینکه معیار شما برای بهترین صندلی در هواپیما چیست، می‌تواند پاسخ‌های زیادی داشته باشد. پس هرکسی به فراخور احوالات خود نسبت به برخی از مناطق هواپیما تمایل بیشتری دارد. بحث ما در اینجا صندلی‌های بیزینسی یا فرست کلاس نیست؛ بلکه در این بخش نگاه ما به قیمت کلاس پریمیوم اکونومی یا اکونومی است. زیرا به طور کلی، یک صندلی در یک کابین ممتاز همیشه بهتر از یک صندلی در کلاس اقتصادی است و صندلی پهن‌تر و فضای پای بیشتری خواهید داشت و خدمات بهتری دریافت خواهید کرد.

به طور کل، صندلی‌های جلویی هواپیما صندلی‌های بهتری هستند؛ پرواز نرم‌تری تجربه خواهید کرد و به بخش دستشویی نیز نزدیک نیستید. صندلی‌های نزدیک دستشویی این بدی را دارند که در حالی که شما مشغول استراحت یا مطالعه هستید، بغل گوشتان یک صف طولانی از مردم در انتظار خالی شدن توالت هستند. البته خب اینکه توالت نزدیک شما باشد از دیگرسو می‌تواند مزیت باشد. بسته به این دارد که از چه سمتی به ماجرا نگاه کنید.

جز این مبحث، یکی از مناطق خوب هواپیما، کنار پنجره یا یک صندلی در کنار راهروی آن است. این صندلی‌ها نسبت به صندلی وسط بسیار بهتر هستند. اگر در کنار راهرو باشید، برای بلند شدن نیازی نیست بقیه در جای خود جابه‌جا شوند تا شما حرکت کنید. صندلی کنار پنجره هم باعث می‌شود از منظره بیرون لذت ببرید و هم یک سمتتان کسی نشسته نیست. در هر حال همه به اتفاق نظر معتقدند صندلی‌های وسط بدترین صندلی‌ها است.

بسته به اینکه کدام خط هوایی را انتخاب می‌کنید، برای کسانی که در پریمیوم اکونومی می‌نشینند، ردیف اول معمولاً برای افراد دارای نوزاد و مسافران معلول رزرو می‌شود. افرادی که نوزادان و کودکان خردسال دارند، اغلب در لحظه ای که وارد هواپیما می شوند، به دلیل سر و صدای احتمالی و غوغایی که ممکن است ایجاد کنند، دچار خشم می‌شوند. اگر می‌خواهید همسفران و خودتان را از استرس در امان نگه دارید، در صندلی جلویی بنشینید.

صرف نظر از اینکه کدام خط هوایی را انتخاب می‌کنید، اولین ردیف خروجی فضای بیشتری نسبت به بخش‌های دیگر دارد؛ درنتیجه برای افرادی که قد بلندی دارند، صندلی‌های خروجی بسیار مناسب هستند. معمولاً، اگرچه نه همیشه، ردیف دیواری نیز فضای پای بیشتری نسبت به سایر صندلی ها دارد و ناحیه اطراف زانو کمتر محدود می‌شود. اگرچه به خوبی یک ردیف خروجی نیست، اما برای افراد قد بلندتر می‌تواند مناسب باشد. نکته منفی این است که همه وسایل دستی شما باید به بخش بالای سر بروند و صندلی‌ها کمی باریک‌تر هستند؛ زیرا میز سینی داخل تکیه‌گاه قرار دارد.

اگر قصد دارید بیشتر پرواز را در خواب بمانید، یک صندلی در سمت چپ هواپیما در قسمت سمت جلو بگیرید. نه تنها دیوارهای هواپیما تکیه دادن به آن را برای شما راحت می‌کند، بلکه هنگام رفتن به توالت توسط افرادی که در راهرو و صندلی وسط هستند مزاحم نخواهید شد.

بهترین مکان برای نشستن افراد مبتلا به بیماری حرکتی، صندلی روی بال است. هنگام رزرو آنلاین صندلی، باید نموداری از محل قرارگیری صندلی‌های بال دریافت کنید. در حالی که نوعی تلاطم در طول پرواز اجتناب ناپذیر است و می تواند کل هواپیما را تحت تأثیر قرار دهد، به دلیل تعادل و مرکز ثقل بودن ناحیه بال هواپیما، مسافرانی که در این قسمت می‌نشینند، نسبت به افرادی که در وسط نشسته‌اند تکان کمتری را حس می‌کنند. انتخاب صندلی مناسب یکی از نکات کاربردی در طول پرواز است.

آیا می‌توان صندلی خود را قبل از پرواز انتخاب کرد؟


نحوه چینش صندلی برخی از‌ هواپیماهای معروف جهان


• ایرباس:

این شرکت چندملیتی، بزرگترین شرکت تولید هواپیما در جهان است و اکثر هواپیماهای ایرلاین‌های مختلف داخلی و خارجی، از تولیدات این شرکت هستند. ایرباس A380، بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است.

• ایرباس A300:

یکی از متداول‌ترین هواپیماهای ایرباس، ایرباس A300 است. در قسمت B و نزدیک به کابین خلبان این هواپیما ۳۹ مسافر به صورت کلاس تجاری جای می‌گیرند و قسمت E آن پذیرای ۲۳۲ نفر از نوع اقتصادی است که به سیستم ۲-۴-۲ کنار هم می‌نشینند. هواپیمایی ماهان، ایران ایر، ایران ایر تور، معراج و قشم ایر از مدل‌های مختلف این نوع ایرباس برخوردار هستند. در میان دیگر کشورها، آلمان و امریکا همچنان به طور فراگیر از این ایرباس استفاده می‌کنند.

• ایرباس A340:

نوعی از این ایرباس، ایرباس A340-300 است که بیشتر برای پروازهای خارجی و پرمسافر مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوفتهانزا، ماهان ایر، ای ماداگاستار، هواپیمایی افریقای جنوبی، هواپیمایی آسمان، ایرباس فرانسه، سوییس ایر و چند ایرلاین دیگر از این هواپیما استفاده می‌کنند. در قسمت جلوی کابین و در قسمت تجاری این هواپیما، ۳۰ مسافر به سیستم ۲-۲-۲ کنار هم می‌نشینند و باقی مسافرها به صورت اقتصادی به تعداد ۲۶۱ نفر در صندلی‌های ۲-۳-۲ و ۲-۴-۲ نفره می‌نشینند.

• ایرباس A330:

هواپیمای دیگری که از ایرباس به شما معرفی می‌کنیم، ایرباس A330 است که به عنوان یک هواپیمای پهن‌پیکر، بیشتر برای سفرهای پرمسافر خارجی است. 

ترکیش ایرلاینز به عنوان پرمسافرترین خط هوایی جهان که روزانه بیشترین تعداد مسافر (چیزی در حدود دو میلیون) را در سرتاسر جهان جابه‌جا می‌کندُ بیشتر از این نوع ایرباس استفاده می‌کند. جز آن، تقریبا اکثر خطوط هوایی جهان مانند ایران ایر، دلتا، فرنچ بی و فرنچ بلو، امریکن ایرلاینز، کوندور آلمان، لول اسپانیا، آسیا ایر مالزی، الجزایر ایر، آتلانتیک کارائیب ایر فرانسه، ایتالیا ایر و غیره از این ایرباس و انواع آن بهره می‌برند. 

A330 سومین هواپیمای مسافربری پهن پیکر پس از بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۴۷ است. نحوه چینش صندلی در این هواپیم به این شرح است: ۸ صندلی به صورت فرست‌کلاس در جلوی هواپیما نزدیک به کابین خلبان، به صورت ۱-۲-۱؛ ۳۰ صندلی به صورت بیزینس‌کلاس به صورت ۲-۲-۲؛ ۲۴ صندلی برای پریمیوم اکونومی به صورت ۲2-۳-۲؛ 39 صندلی اکونومی در منطقه ترجیحی هواپیما و ۱۳۹ صندلی اکونومی در باقی هواپیما به صورت ۲-۴-۲.

• بوئینگ:

یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در سراسر جهان هواپیما، روتورکرافت، موشک، ماهواره، تجهیزات مخابراتی و موشک را طراحی، تولید و به فروش می رساند. بوئینگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهانی هوافضا است و هواپیماهای مسافربری بسیاری در سرتاسر جهان ساخته این شرکت هستند.

• بوئینگ ۷۴۷:

یکی از نمونه‌ هواپیماهای بوئینگ، بوئینگ ۷۴۷ یک هواپیمای جت چهار موتوره پهن‌پیکر مسافربری است. ماهان از ۳۰۰-۷۴۷ این هواپیما جهت پروازهای داخلی استفاده می‌کند. هواپیمایی ساها، ایران ایر و ایران ایر فورس نیز دارای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ هستند. جز این‌ها، لوفتهانزا آلمان، ایرلاین ملی آمریکا، قطر ایرویز، وسترن گلوبال ایرلاین آمریکا و غیره از این هواپیما استفاده می‌کنند. در بوئینگ۴۰۰-۷۴۷، ۳۶ صندلی به صورت بیزینسی، ۳۲ صندلی برای پریمیوم اکونومی و ۲۷۲ صندلی نیز جهت مسافران اکونومی تعبیه شده است.

• بوئینگ ۷۳۷:

نوع دیگر از هواپیماهای این شرکت، بوئینگ ۷۳۷ معروف به بچه بوئینگ، یک هواپیمای مسافربری باریک‌پیکر و تک‌راهرو است که هواپیمایی آسمان چهار عدد از این هواپیما را در اختیار دارد. هواپیمایی ساوت‌وست ایرلاینز آمریکا با بیش از ۷۰۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ در حال خدمت، بزرگ‌ترین بهره‌بردار این گونه هواپیما در جهان است. نحوه چینش صندلی‌های این هواپیما به صورت ۱۶ صندلی بیزینسی در جلوی هواپیما و ۱۲۸ (در بعضی موارد ۱۶۸) صندلی اقتصادی است. چندین خط هوایی در سراسر دنیا از جمله آرژانتین، الجزایر، استرالیا، اتریش، کانادا، چین، امریکا، آلمان، فرانسه، عربستان، ترکیه، آتا ایرلاینز، کاسپین ایرلاینز، فلای پرشیا، ایران ایر، کارون، کیش ایر، سپهران و تابان ایر در ایران از این هواپیما استفاده می‌کنند.

• بوئینگ ۷۵۷:

یک هواپیمای لاغر پیکر و دارای بدنه کشیده است که جهت پروازهای با تعداد کم استفاده می‌شود. تابان ایر ایران، آسیا پاسیفیک و چندین خط هوایی در امریکا، ایر برلین، کوندور آلمان، شانگهای ایرلاین و چندین خط هوایی دیگر در چین، گلدن اینترنشنال ترکیه آزور ایر روسیه و آزور ایر اکراین و غیره از این هواپیما استفاده می‌کنند. این هواپیمای باریک‌پیکر، تنها یک راهرو دارد و صندلی‌ها در دو طرف آن قرار گرفته‌اند. در بوئینگ ۷۵۷-۲۰۰، ۱۶ صندلی جهت نشستن افرادی که بلیط بیزینس کلاس را خریداری کرده‌اند تعبیه شده است. به جز آن و در بخش پریمیوم اکونومی، ۴۵ صندلی قرار دارد که به سیستم۳-۳ چیده شده‌اند. ۱۰۸ صندلی نیز برای نوع اقتصادی معمولی قرار دارد که نحوه چینش آن‌ها نیز۳-۳ است.


آیا امکان رزرو صندلی در پروازهای داخلی وجود دارد؟

غالبا و بویژه در اولین سفر با هواپیما، به این صورت است که شما تنها یک بلیط هواپیما می‌خرید. بدون اینکه توجه کنید کدام صندلی را انتخاب کرده‌اید و فقط هنگامی که پا به درون هواپیما می‌گذارید و پس از راهنمایی مهماندارها متوجه می‌شود کدام قسمت هواپیما محل نشستن شما است؛ اما برای عده‌ای، اینکه هنگام خرید بلیط هواپیما خود صندلی مورد نظرشان را انتخاب کنند، خوشایند است و اهمیت دارد.

بسیاری از شرکت‎های هواپیمایی در سراسر جهان سیستم آنلاین برای خرید بلیط خارجی یا داخلی هواپیما و هم چنین تعیین صندلی هواپیما می باشند. به طور معمول مسافران می توانند تا ۲۴ ساعت قبل پرواز اطلاعات بلیط هواپیما خود را وارد کرده و صندلی موردنظر خود را رزرو کنند. پیشتر این مشکل وجود داشت که افرادی که در یک خرید چند صندلی را رزرو می‌کنند، کنار همسفرانشان نمی‌نشینند و حتی پیش آمده که ایرلاین انتخابی پول اضافه‌ای برای نشستن این افراد کنار هم دریافت کرده است.

این مشکل در سال‌های اخیر به مدد سایت‌هایی که اقدام به فروش اینترنتی بلیط می‌کنند برطرف شده است. اگر شرکت هواپیمایی (اگرچه مشخص نکرده‌اید با کدام هواپیمایی قصد سفر دارید) گزینه انتخاب صندلی در زمان رزرو را داشته باشد، بله، یک نمای کلی از محیط داخلی هواپیما خواهید دید و می‌توانید صندلی‌های خود را انتخاب کنید.

اکثر کشورهای دنیا مجهز به سیستم آنلاین چک-این هستند. این سیستم باعث می‌شود که مسافرین کارت پرواز خود را قبل از ورود به فرودگاه از طریق اینترنت و یا دستگاه هایی مخصوص در فرودگاه تهیه می نمایند تا دیگر جهت دریافت نمودن کارت پروازی در صف های طولانی معطل نشوند. از اسفندماه ۱۳۹۶ شرکت هواپیمایی ماهان امکان پذیرش آنلاین مسافرین خود را در فرودگاه امام خمینی راه اندازی کرده است. با استفاده از چک-این آنلاین بلیط، علاوه بر این که از اتلاف وقتتان در صف کانتر دریافت کارت پرواز جلوگیری می‌کنید، می‌توانید صندلی پرواز خود را نیز به دلخواه رزرو کنید. انجام این کار از ۷۲ ساعت تا ۲ ساعت قبل از پرواز امکان پذیر است. در حال حاضر برای پروازهای داخلی، فرودگاه هایی از قبیل مهراباد، امام خمینی، هاشمی نژاد مشهد و شهید مدنی تبریز، امکان رزرو کارت پرواز اینترنتی را به مسافران خود ارائه می‌دهند.

آیا می‌توان صندلی خود را قبل از پرواز انتخاب کرد؟


آیا می‌توان صندلی خود را قبل از پروازهای خارجی انتخاب کرد؟

پاسخ صراحتا آری است. تقریبا تمام ایرلاین‌های مطرح دنیا، این امکان را برای مسافران خود فراهم کرده‌اند که بتوانند پیش از سفر ا هواپیما، صندلی مورد نظر خود را انتخاب کنند. ترکیش ایر، قطرایرویز، فلای امارات، لوفتهانزا، ایرفرانس، دلتا، ایر کانادا، هر کدام از خطوط هوایی مهم جهان که احتمالا شما با آن به مقصدی در این کره آبی سفر می‌کنید امکان رزرو صندلی پیش از پرواز را برای شما فراهم کرده‌اند. مسافران بویژه از خدمات ایرلاین آلمانی لوفتهانزا در رابطه با این مسئله راضی هستند. زیرا ممکن است با وجود اینکه شما پیش از سفر یک صندلی را انتخاب کرده بشید؛ اما در زمان نشستن به جای دیگری منتقل شوید؛ اما کاربران از رضایتشان نسبت به خدمات لوفتهانزا خبر داده‌اند.

به هر رو، این خطوط هوایی به کمک فرودگاه‌ها، خدمات چک این آنلاین بلیط را فراهم کرده‌اند و همانطور که پیش‌تر گفته شد، هم موجب می‌شوند تا پیش از سفر در صف طولانی چک شدن بلیط‌تان قرار نگیرید و هم امکان انتخاب صندلی را فراهم می‌کند. شما حتی می‌توانید با ورود به وب سایت شرکت هواپیمایی، صندلی خود را تغییر دهید. به خاطر داشته باشید که برای جابه‌جایی به صندلی‌های مطلوب‌تر، مانند صندلی‌هایی که فضای پای بیشتری دارند، مثلا در خطوط هوایی ترکیش ایرلاین، قطر ایرویز و امارات، احتمالاً باید هزینه اضافی پرداخت کنید. ولی لوفتهانزا، ایرفرانس، کی ال ام و غیره معمولا هزینه اضافی دریافت نمی‌کنند.

بهترین زمان برای انتخاب صندلی پیش از پرواز


بهترین زمان برای انتخاب صندلی پیش از پرواز با هواپیما، ۷۲ ساعت قبل از حرکت هواپیما است. برخی از ایرلاین‌ها دو روز پیش از پرواز سیستم انتخاب صندلی خود را باز می‌کنند. در این زمان شما باید به سایت ایرلاین مدنظر بروید و صندلی انتخابی خود را رزرو کنید. از این نکته غافل نشوید که ممکن است در صورت ارتقاء صندلی‌تان به یک مکان بهتر که احتمالا فضای پای بیشتری دارد یا در کنار پنجره و در جلوی هواپیما است، هزینه‌ای مازاد برآنچه پیشتر پرداختید بدهید.

سخن پایانی:

اینکه بتوانید خودتان صندلی‌ای که قرار است در طی یک پرواز رویش بنشینید را انتخاب کنید، بسیار مهم است. زیرا هر قسمت از هواپیما مزایا و معایب خود را دارد که با توجه به سلیقه و شخصیت افراد تعریف می‌شود. افراد قدبلند نیاز به فضای بیشتری در مقابل خود دارند و در عوض افرادی با وزن بالا، نیاز به صندلی‌های پهن‌تر. مادرانی که با نوزادانشان سفر می‌کنند باید شرایط بهتری داشته باشند و افراد معلول نیز نباید بدون توجه رها شوند. درنتیجه مسافرین مختلفی که در بخش پریمیوم اکونومی و اکونومی می‌نشینند، انتخاب‌های خاص خود را دارند.

همچنین اشاره کردیم که تقریبا تمام خطوط هوایی خارجی، بویژه آن‌ها که پر رفت‌وآمدتر هستند و در طول روز مسافرین بسیاری را جابه‌جا می‌کنند، این امکان را برای مسافران فراهم می‌کنند که صندلی خود را حتی دو ساعت پیش از پرواز انتخاب یا جابه‌جاکنند. در ایران نیز فرودگاه‌هایی که سیستم چک‌این آنلاین بلیط هواپیما را ارائه می‌دهند، امکان انتخاب صندلی را نیز فراهم کرده‌اند. خط هواپیمایی ماهان یکی از بهترین ارائه‌دهنگان چنین امکانی است. درنهایت پاسخ ما به این سوال که آیا می‌توان صندلی خود را قبل از پرواز انتخاب کرد، پاسخ در باب پروازهای خارج از کشور مثبت و درباره پروازهای داخلی در بعضی مواقع آری است. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار