gardeshban.ir

موزه هنرهای معاصر اصفهان در بافت تاریخی شهر در خیابان استانداری، پشت کاخ عالی قاپو، نزدیک باغ چهل ستون، جنب موزه هنرهای تزئینی و موزه منابع طبیعی شهر اصفهان واقع شده است.
کد خبر: ۵۵۹۸۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱-1401 August 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
موزه هنرهای معاصر اصفهان در بافت تاریخی شهر در خیابان استانداری، پشت کاخ عالی قاپو، نزدیک باغ چهل ستون، جنب موزه هنرهای تزئینی و موزه منابع طبیعی شهر اصفهان واقع شده است. 

همان‌طور که می‌دانید اصفهان یک شهر تاریخی و توریستی است که جاهای دیدنی بی‌شماری دارد و وجود موزه هنرهای معاصر می‌تواند یک انتخاب متفاوت برای شما محسوب شود. ساختمان موزه یک بنای تاریخی است که از آن برای نمایش هنرهای معاصر استفاده شده ‌است. 

مساحت بنای موزه چیزی حدود ۳۰۰۰ مترمربع است. ساختمان موزه با داشتن پنجره‌های مشبک و حوض در وسط حیاط آن می‌تواند یک عمارت جذاب برای گردش شما باشد. شما علاوه بر بازدید از موزه و عمارت جذاب آن، اساتید نامدار و مشهوری را در این موزه ملاقات خواهید کرد که اگر دوستدار و اهل هنر باشید، این یک فرصت ناب برای شما خواهد بود. از اهداف تأسیس این موزه آشنایی مردم با هنرهای معاصر ایران است که در زمینه احیا و ارزش نهادن به آن‌ها نیز برنامه‌های مختلفی در این موزه انجام می‌گیرد. اگر با بلیط هواپیما اصفهان به این شهر سفر می‌کنید می‌توانید این بلیط‌ها را به‌صورت اینترنتی تهیه کنید تا کار برای شما آسان‌تر شود.

موزه هنرهای معاصر اصفهان


چرا باید از موزه هنرهای معاصر اصفهان دیدن کنیم؟

• این موزه یک بنای قدیمی است که با بازدید از آن علاوه بر بازدید از یک بنای تاریخی، می‌تواند شما را با هنرهای معاصر نیز آشنا کند.

• بنای قدیمی موزه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که برای دوستداران به عکاسی در عمارت‌های قدیمی می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

• در نزدیکی این موزه هنرهای تزیینی وجود دارد که می‌توانید از آن نیز دیدن فرمایید.

تاریخچه موزه هنرهای معاصر اصفهان

این بنا در اوایل قرن یازدهم هجری قمری و همزمان با سلطنت شاه عباس اول به عنوان یکی از بناهای حکومتی صفوی که احتمالاً به عنوان مکانی برای نگهداری وسایل سوارکاری و یراق آلات اصطبل دولتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است، ساخته شد. این مکان قبلاً به نام رکیب (در لغت به معنای خانه اسب سوار) معروف بود. رکب خانه پس از پایان سلسله صفویه موقتاً بسته شد و در دوره قاجاریه به دستور حاج محمد حسین خان صدر اصفهانی صدراعظم فتحعلی شاه بازگشایی شد. این بنا در زمان مسعود میرزا زل السلطان پس از تعمیرات برای سکونت این حاکم مورد استفاده قرار گرفت. در دوره پهلوی که اداره آمار و ثبت احوال اصفهان در اینجا مستقر شد، به ویژه در قسمت غربی دستخوش تغییراتی شد. این عمارت با مرمت تدریجی و در مواردی بازسازی شده توسط شهرداری اصفهان، سرانجام به موزه هنرهای معاصر تبدیل شد و در اسفند ماه ۱۳۷۳ هجری شمسی مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت. در ادامه متن به معرفی بخش‌های مختلف آن پرداخته شده است.

موزه هنرهای معاصر اصفهان


بخش‌های مختلف موزه هنرهای معاصر اصفهان

این موزه بخش‌های مختلف و متنوعی برای بازدیدکنندگانش دارد. بخش‌های دائمی شامل کتابخانه، مدیریت و سالن کنفرانس است. هفت اتاق نمایش عبارت‌اند از: خوشنویسی و تحریر، آثار دستبافت و گلدوزی، نقاشی مینیاتور، آثار فلزی، شیشه، ظروف سفالی و چینی و آثار چوبی همگی در این موزه نمایش داده می‌شوند. بخش اول موزه شامل مجموعه‌ای از قطعات، اوراق و کتاب‌های قرآن با خط محمد مومن ابهری، کتاب‌های احادیث، شعر و ادعیه است که با خط‌های تراز یزدی، شفیع تبریزی، میرعماد و دخترش به نمایش گذاشته شده است. 

برگزاری نمایشگاه‌های استانی، ملی و جهانی، همایش‌های اختصاصی در رشته‌های مختلف هنری، گردآوری، حفاظت، مرمت و نمایش آثار تاریخی، معرفی هنرهای معاصر به مردم، تحقیق در زمینه‌های مختلف هنری و فراهم کردن مکان مناسب برای دورهمی‌های جامعه هنرمندان از جمله ویژگی‌ها و برنامه‌های این موزه است. جالب است که در میان فعالیت‌های جاری موزه، این بنا دارای یک کتابخانه با ‍۱۵۰۰ جلد کتاب است. شما با رزرو اینترنتی بلیط هواپیما یا قطار از طریق تورهای گردشگری می‌توانید سفر راحتی را به این شهر داشته باشید. انتخاب این موزه در کنار سایر جاهای دیدنی اصفهان می‌تواند خاطره‌ای خوش را برای شما رقم بزند.

موزه هنرهای معاصر اصفهان


زمان پیشنهادی و هزینه مورد نیاز برای بازدید از موزه هنرهای معاصر اصفهان

برای بازدید از این موزه و عکاسی در محوطه آن شما به حدود ۱ الی ۲ ساعت زمان نیاز دارید. برای ورود به موزه نیز باید ورودیه به مبلغ ۲۷ هزار تومان را پرداخت کنید.

چگونه به موزه هنرهای معاصر اصفهان برویم

شما با وسایل نقلیه مختلفی می‌توانید به این موزه بروید ولی ازآنجایی‌که این موزه در خیابان استانداری قرار دارد، آسان‌ترین راه رفتن به آن استفاده کردن از اتوبوس‌های مسیر استانداری است که در نزدیکی موزه هنرهای معاصر اصفهان ایستگاه آن‌ها قرارگرفته است.

سایر جاهای دیدنی نزدیک به موزه هنرهای معاصر اصفهان

مسجد بزرگ عباسی: ۵۵۰ متر
سی و سه پل: ۱.۷ کیلومتر
موزه یادمان شهدای اصفهان: ۲.۳ کیلومتر
فاصله تا موزه هنر قیصریه: ۳ کیلومتر

هتل‌های نزدیک به موزه هنرهای معاصر اصفهان

هتل عباسی: ۱.۳ کیلومتر
هتل سپاهان: ۱.۵ کیلومتر
هتل چهار باغ: ۱.۸ کیلومتر
هتل پیروزی: ۲.۱ کیلومتر

رستوران‌های نزدیک به موزه هنرهای معاصر اصفهان

رستوران قصر منشی: ۱.۳ کیلومتر
رستوران عشایر: ۱.۹ کیلومتر
رستوران شهرزاد: ۲.۳ کیلومتر
رستوران چلچراغ: ۲.۹ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار