gardeshban.ir

گزارش/
بلیط هواپیما زبان مخصوص به خود را دارد. بسیاری از مسافران هنگامی که بلیط خود را دریافت می‌کنند، از خود یا دیگران می‌پرسند روی بلیط هواپیما چه نوشته؟
کد خبر: ۵۵۹۹۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱-1401 August 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
نوشته های روی بلیط هواپیما به چه معناست؟



تا به حال با دقت به بلیط هواپیمایتان نگاه کرده‌اید؟ پر از شماره و نوشته‌های متفاوت است. بسیاری از ما معنی نوشته های روی بلیط هواپیما را نمی‌دانیم، همچنین سوال‌های زیادی در مورد میزان اضافه بار و شماره پرواز داریم، در حالی که تمامی جواب‌ها روی بلیط شما نوشته شده و در دستان شماست. اما از آنجا که بیشتر اطلاعات به صورت اختصاری در بلیط‌ها نوشته می‌شود، ممکن است در نگاه اول کمی گیچ‌کننده به نظر برسد.


روی بلیط هواپیما چه نوشته؟

بلیط هواپیما زبان مخصوص به خود را دارد. بسیاری از مسافران هنگامی که بلیط خود را دریافت می‌کنند، از خود یا دیگران می‌پرسند روی بلیط هواپیما چه نوشته؟ در جواب باید بگوییم که بیشتر نوشته‌های روی بلیط هواپیما علامت‌های اختصاری هستند که اطلاعات پرواز را نشان می‌دهند، پس دانستن معنی نوشته های روی بلیط هواپیما بسیار ضروری است. این اطلاعات در پروازهای داخلی به زبان فارسی نوشته می‌شوند اما در ایرلاین‌های خارجی تنها دانستن معنای علامت اختصاری بلیط در رمزگشایی این اطلاعات راه‌گشاست. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم یک بار برای همیشه این مشکل را از ریشه حل کنید.

نوشته‌های درج شده روی بلیط هواپیما به دو بخش اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند. در یک قسمت اطلاعات پاسپورت و شخصی مسافران ذکر شده و در بخش دیگر اطلاعات پرواز مانند شماره پرواز، تاریخ پرواز، مقدار بار مجاز و بسیاری دیگر نوشته شده است.

یادگیری معنی نوشته های روی بلیط هواپیما در بخش پاسپورت بسیار ساده است زیرا تنها از دو فاکتور تشکیل شده که به خاطر سپردن معنی‌های آن‌ها کار بسیار ساده‌ای است، اما بسیار مهم است که اطلاعات این بخش را با اطلاعات پاسپورت خود مطابقت دهید زیرا در صورت وجود جزئی‌ترین اشتباهات، پروازتان را از دست خواهید داد.

Passengers – Name – نام و نام خانوادگی

زمانی که بلیط را چاپ می‌کنید و یا نسخه الکترونیکی آن را نگاه می‌کنید، کادری بالای بلیط وجود دارد. به معنی نوشته های روی بلیط هواپیما در این بخش توجه کنید. گوشه‌ی بالا، سمت راست، نام و نام خانوادگی شما به فارسی و در گوشه بالا، سمت چپ به انگلیسی درج شده است. در بلیط‌های داخلی مانند هواپیمایی ماهان یا هواپیمایی ایران ایر نام مسافران به فارسی نوشته شده است اما در ایرلاین‌های خارجی مانند هواپیمایی امارات یا هواپیمایی لوفت هانزا اسم‌ها به انگلیسی چاپ می‌شود. اسم مسافران که بر روی بلیط درج شده است باید دقیقا مطابق با نام و نام خانوادگی در پاسپورت نوشته شود.

پس به خاطر بسپارید که پس از دریافت بلیط نام و نام ‌خانوادگی بلیط مطابق با نام و نام‌ خانوادگی شما در اوراق هویتی‌تان (شناسنامه و پاسپورت) باشد. اگر ایرادی در این زمینه وجود دارد، حتما آن را چند روز قبل از پرواز به صادرکننده بلیط‌ اطلاع دهید، چون در صورت وجود ایرادهای هویتی، در زمان پرواز و در فرودگاه به مشکل خواهید خورد. همچنین قبل از نام شما حروف اختصاری درج می‌شود که معنی آن‌ها به شرح زیر است:

MR: مسافر آقا بزرگسال

MRS: مسافر خانم بزرگسال

CHD: مسافران کودک

INF: مسافر نوزاد

 Passport No – شماره پاسپورت

در این قسمت شماره پاسپورت نوشته می‌شود که مانند نام و نام‌خانودگی باید کاملا با شماره‌ پاسپورت شما مطابقت داشته باشد. اطلاعات مربوط به پاسپورت معمولا در گوشه بالا و سمت چپ بلیط قرار می‌گیرد.

اطلاعات بلیط و پرواز

یادگیری معنی نوشته های روی بلیط هواپیما به همین جا ختم نمی‌شود. بخش اطلاعات بلیط و پرواز مواردی بسیاری را دربر می‌گیرد. در این بخش علامت‌های اختصاری بسیاری به کار می‌رود که هر کدام از آن‌ها را در این بخش به صورت جداگانه توضیح داده‌ایم.

  From – مبدا

در مقابل این کلمه مبدا پرواز شما ذکر شده است. به عنوان مثال اگر مبدا بلیط هواپیما تهران باشد، در این قسمت تهران با کد ۳ حرفی یاتا (از کدهای فرودگاهی) درج می‌شود.

 To – مقصد

شهر و فرودگاه مقصد با کد ۳ حرفی یاتا در این قسمت نوشته شده است. کد ۳ حرفی یاتا در بخش بعدی این مقاله توضیح داده شده است.

 Terminal  – شماره ترمینال

معمولا هر فرودگاه چند ترمینال دارد. شماره ترمینالی که هواپیمای شما در مقصد بر آن فرود می‌آید در این قسمت نوشته شده است. اگر می‌خواهید ورود خود را به شخصی اعلام کنید تا در فرودگاه مقصد دنبال شما بیاید یا در فرودگاه استقبال کننده دارید بایستی شماره ترمینال را به او اطلاع دهید.

 Date  – تاریخ پرواز

Date یا تاریخ پرواز یکی از مهم‌ترین معنی نوشته های روی بلیط هواپیما است. در بلیط‌های داخلی تاریخ به شمسی و در بلیط‌های خارجی تاریخ به میلادی درج شده است. پس از دریافت بلیط، تاریخ پرواز را با دقت چک کنید و به خاطر بسپارید.

 Flight Time – ساعت پرواز

ساعت پرواز از مهمترین اطلاعات بلیط هواپیماست. توجه داشته باشید که این ساعت با توجه به وقت محلی مبدا پرواز نوشته می‌شود. حتما ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. همچنین زمان پرواز در قالب HHMM نمایش داده می‌شود.

Arrival Time – ساعت رسیدن

ساعت رسیدن به مقصد نیز از جمله اطلاعاتی است که بهتر است آن را به خاطر بسپاریم. توجه داشته باشید همانطور که ساعت حرکت به وقت محلی مبدا نوشته می‌شود، ساعت فرود هم به وقت محلی مقصد در بلیط قرار می‌گیرد. بنابراین در سفر به مقاصد دور مانند آمریکا اگر اختلاف ساعت زیاد بین شروع و پایان حرکت توجه‌تان را جلب کرد، به یاد بیاورید که زمان رسیدن شما در بلیط طبق ساعت مقصد ذکر شده است.

 Airline – خط هوایی

اینکه پرواز شما با کدام شرکت هواپیمایی یا ایرلاین انجام می‌شود در بخش خط هوایی قابل مشاهده است. به عنوان مثال اگر بلیط را از هواپیمایی قشم ایر یا هواپیمایی ایرعربیا تهیه کرده‌اید، نام ایرلاین‌ شما در این بخش نوشته شده است.

 Air Craft-Airplame model – مدل هواپیما

 معنی نوشته های روی بلیط هواپیما که تا اینجا ذکر کردیم، شناخته‌شده‌تر بودند. از این بخش به بعد، اطلاعاتی را توضیح داده‌ایم که معمولا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. مدل هواپیما در این قسمت نوشته شده است. مدل هواپیماها از نظر اندازه و همچنین امکاناتی که ارائه می‌دهند متفاوت است. مدل‌های متفاوتی قابل رزرو است مثلا هواپیمای مدل ایرباس، بوئینگ و بسیاری از مدل‌های دیگر و همچنین مدل هواپیما با کیفیت و امکانات پرواز ارتباط مستقیم دارد.

 Class of Service-Cabin class – کلاس کابین 

شاید تاکنون چیزهای متفاوتی درباره‌ کلاس‌های پرواز شنیده باشید. صندلی‌های هواپیما چندین کلاس پروازی مختلف از جمله اکونومی، پرمیوم اکونومی، بیزینس و فرست کلاس دارند. تفاوت رده‌ها، در کیفیت مکان صندلی، قیمت بلیط و نرخ جریمه‌های کنسلی می‌باشد. قبل از خرید بلیط هواپیما هر مسافری می‌تواند کلاس کابین خود را انتخاب کند. کلاس کابین تفاوت چشم‌گیری در رقم پرداختی شما ایجاد می‌کند.

 Allowed loggage  – بار مجاز

در این قسمت میزان بار مجاز در پرواز چاپ شده است. هر پرواز قوانین مخصوص به خود را برای حمل بار توسط مسافر دارد. اگر بار مسافری از مقدار نوشته شده در بلیط بیشتر باشد، او باید مبلغی را به عنوان جریمه اضافه بار به شرکت هواپیمایی پرداخت کند. به همین دلیل حتما قبل از پرواز میزان بار مجازی را چک کنید.

 Ticket Number – شماره بلیط

 در این بخش از توضیح معنی نوشته های روی بلیط هواپیما به سراغ شماره بلیط می‌رویم. شماره بلیط همان شماره‌ای است که برای گرفتن کارت پرواز به آن احتیاج دارید. در سال‌های قبل، هنگام مراجعه به گیت پرواز مجبور بودید شماره بلیط را به مامور پرواز اعلام کرده تا کارت پرواز دریافت کنید. اما حالا بلیط‌ها به صورت اینترنتی صادر می‌شود و گرفتن کارت پرواز در مسیرهای داخلی با ارائه کارت ملی و در مسیرهای خارجی با ارائه پاسپورت امکان‌پذیر است.

 Flight Number – شماره پرواز

 شماره پرواز به چه دردی می‌خورد؟ هر پرواز یک شماره دارد که از طریق آن می‌توان بعد از ورود به فرودگاه، گیت دریافت کارت پرواز را پیدا کرد که اصطلاحا به آن شماره پرواز می‌گویند. همچنین تمام اطلاعات شامل تغییر ساعت پرواز، ساعت فرود از طریق این شماره بر روی تابلو فرودگاه نمایش داده می‌شود.

معنی نوشته های روی بلیط هواپیما

 PNR – شماره مرجع

PNR  مخفف کلمه Passenger Name Record به معنای ثبت نام مسافر است. شماره مرجع در انتهای ستونی سمت چپ بلیط درج شده و در واقع تمامی اطلاعات مسافر با این کد ثبت شده و قابل پیگیری است. به عنوان مثال در صورتی که بخواهید بلیط هواپیما را مجددا پرینت بگیرید یا بلیطتان را کنسل کرده یا تغییر تاریخ بدهید، باید این کد را ارائه دهید.

کد یاتا چیست؟

تا این بخش تمامی حروف اختصاری روی بلیط را مطالعه کردید و معنی نوشته های روی بلیط هواپیما را یاد گرفتید. در بخش مبدا و مقصد به کدی اشاره کردیم که شاید بسیاری از خوانندگان از خود بپرسند کد یاتا چیست؟ کد یاتا (IATA)  که مختصر شده‌ International Air Transport Association airport code است، معمولا از ۳ حرف اول، وسط و آخر اسم فرودگاه‌ها به وجود می‌آید و حکم کد شناسایی فرودگاه‌ها را دارد. به طور مثال IKA کد یاتای اختصاری فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است که از نام انگلیسی این فرودگاه یعنی Imam Khomeini International Airport برداشته شده است.

اطلاعات جانبی روی بلیط هواپیما

معنی نوشته های روی بلیط هواپیما اطلاعات دیگری را هم شامل می‌شو، از جمله این اطلاعات جانبی روی بلیط هواپیما می‌توان به هزینه پرداخت‌شده بلیط، مالیات، قوانین استرداد بلیط هواپیما و چند مورد دیگر اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین اطلاعات درج‌شده روی بلیط، شماره سفارش است. چنانچه برای بلیط مشکلی رخ‌ بدهد یا بخواهید بلیط را لغو کنید، پشتیبان سایت از شما شماره سفارش را می‌خواهد. الی گشت با ارائه انواع بلیط‌های داخلی و خارجی، با قیمت‎های مناسب شما را برای رسیدن به مقاصد موردنظرتان در سراسر کره‌ زمین همراهی می‌کند.

قابل ذکر است که بسیاری از مسافران در بلیط هواپیما به دنبال جایگاه صندلی می‌گردند، شماره صندلی روی بلیط هواپیما درج نمی‌شود، بلکه در فرودگاه و در کارت پرواز شماره صندلی مسافر نوشته می‌شود.

سخن آخر در مورد معنی نوشته های روی بلیط هواپیما

شاید تصور کنید معنی نوشته های روی بلیط هواپیما اهمیت چندانی ندارد؛ اما دانستن آن باعث می‌شود راحت‌تر و بدون اتلاف وقت سوار هواپیما شوید. در نظر بسیاری از مسافران این اطلاعات کمی پیش‌پا افتاده به نظر می‌آید، اما گاهی ندانستن همین جزئیات دردسرساز می‌شود. جهت خرید بلیط هواپیما به تمامی نقاط دنیا می‎‌توانید با کارشناسان ما در آژانس الی گشت تماس بگیرید و از خدمات بی‌شمار ما استفاده کنید.

سوالات متداول در رابطه با معنی نوشته های روی بلیط هواپیما

۱. اگر نامم با کمی تغییر در بلیط نوشته شده باشد ممکن است در فرودگاه مشکلی پیش بیاید؟

بله، نام مسافر در پروازهای داخلی با شناسنامه و در پروازهای خارجی با پاسپورت باید کاملا مطابقت داشته باشد.

۲.  چند ساعت قبل پرواز باید در فرودگاه حاضر شد؟

به طور معمول ۳ ساعت قبل پرواز باید در فرودگاه حضور داشت.

۳. ساعت رسیدن در بلیط بر حسب کدام کشور نوشته می‌شود؟

ساعت رسیدن طبق ساعت مقصد در بلیط ذکر می‌شود.

۴.  اگر بیش از بار مجاز با خود وسیله داشته باشیم چه باید بکنیم؟

به همراه داشتن بار بیش از حد مجاز مشمول پرداخت جریمه و اضافه بار می‌شود.

۵.  بر روی تابلو فرودگاه باید به دنبال کدام شماره بگردم؟

شماره پرواز بر روی تابلو فرودگاه نمایش داده می‌شود.



الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار