gardeshban.ir

امتحان کردن غذاها و شیرینی های شهرهای مختلف از لذت های سفر و آشنایی با فرهنگ های مختلف است.
کد خبر: ۵۵۹۹۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱-1401 August 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
چابهار بندری که به دلیل آب و هوای بهاری‌اش به این نام خوانده می‌شود یکی از شگفت انگیزترین بنادر ایران است. این شهر که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده لقب تنها بندر اقیانوسی ایران را نیز دارد. تنها بندر ایران که به آب‌های آزاد راه دارد و ما را به اقیانوس هند متصل می‌کند. شهر چابهار در جوار سواحل دریای عمان قرار گرفته و این سواحل چابهار، این منطقه را به مقصدی هیجان انگیز در منطقه جنوب ایران تبدیل کرده است.

امتحان کردن غذاها و شیرینی های شهرهای مختلف از لذت های سفر و آشنایی با فرهنگ های مختلف است. غذا های سنتی چابهار مانند دیگر شهرهای جنوبی ایران، شامل ادویه های مختلف و تند است. البته در بعضی از آنها نیز از خرما استفاده می شود. معمولا غذاهایی به این سبک و سیاق بیشتر شبیه غذاهای بومی هندوستان و پاکستان هستند. در ادامه بهترین غذاهای محلی چابهار را به شما معرفی می کنیم.




بت ماش

بت ماش یکی از دلپذیرترین غذاهای چابهار است که بیشتر برای روزهای خنک سال و در فصل‌های پربارش زمستان و بهار با استفاده از بهترین سبزیجات معطر و تازه منطقه در روزهای پایانی اسفندماه و روزهای اول بهار طبخ می‌شود. برنج و ماش در کنار سبزیجات تازه از عناصر اصلی برای پخت بت ماش هستند. لازم به ذکر است که روش پخت این غذا، به دمپختک شباهت زیادی داشته و انواع ترشی در کنارش سرو می شود و در رستوران‌های چابهار، به عنوان یکی از بهترین غذاهای محلی چابهار شناخته شده است.

غذاهای محلی چابهار


تنورچه

تنورچه یکی از فوق‌العاده‌ترین غذاهای محلی چابهار است که در بیشتر شهرهای استان سیستان و بلوچستان به دو روش در تنور آماده می‌شود. در روش اول، گوشت گوسفند خورد شده، به سیخ کشیده شده و درون تنور گذاشته شده تا پس از 1 ساعت آماده خوردن شود. در روش دوم، پس از ذبح و خالی‌کردن شکم گوسفند، آن را دوخته و به طور کامل درون تنور قرار می‌دهند. تنورچه یکی از لذیذترین غذاهای محلی چابهار است که به تنهایی با نان یا با پلو سرو می‌شود و در پختش از ادویه‌های ویژه جنوب و هندوستان استفاده می‌شود.




کراهی میگو

اگر عاشق غذاهای دریایی هستید حتما از شکم‌گردی در چابهار لذت خواهید برد. یکی از معروف‌ترین غذاهای دریایی چابهار کراهی میگو است. ابتدا میگو را به همراه پیاز تفت می‌دهند، پس از اضافه نمودن گشنیز و ادویه‌های مخصوص آن را دم می‌کنند. پخت این غذا بسیار راحت است به همین دلیل اکثرا در میهمانی‌های کوچک کراهی میگو را می‌پزند.




پلو زعفرانی

پلو زعفرانی، یکی از زیباترین غذاهای محلی چابهار به خاطر تزئین خاص آن است. در کنار مغذی و مقوی بودن، این غذا از سمت پاکستان وارد ایران شده که بعدها به عنوان غذای رسمی چابهار هواداران زیادی پیدا کرده است. این پلوی خوش‌عطر به خواص دارویی اش معروف است که باعث گردش بهتر خون و افزایش ایمنی بدن می‌گردد. مواد تشکیل‌دهنده پلو زعفرانی چابهار، مرغ، زعفران، برنج، زیره، میخک، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر و ادویه است.

غذاهای محلی چابهار


تخلان

تخلان یکی از غذاهای محلی چابهار است که با گندم و دنبه گوسفند برای زنان تازه زایمان کرده طبخ می‌شود تا با طبع گرمی که دارد، به مادران قوت و انرژی برای شیردهی به نوزادان را برگرداند. برای طبخ این غذا، گندم نیمه‌زرد از پیش جوشانده‌شده را خشک کرده، سپس کوبیده و بعد از اینکه دانه‌های گندم از آن‌ها جدا شد، آن را روی حرارت کم قرار داده تا با درجه کم پخته و دنبه به خورد گندم برود. تخلان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار با ارزش غذایی بالاست و در بیشتر رستوران‌های محلی و کوچک چابهار طبخ می‌شود.

تباهگ

تباهگ یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار است که به شیوه قدیمی و روش نمک‌سود کردن گوشت در آب و نمک پخته می‌شود و آن را با برنج سرو می‌کنند. برای طبخ این غذا، گوشت‌ را ورقه ورقه بریده و سپس نمک‌ و دانه‌های انار خشک‌شده که از قبل پودرشده را روی گوشت ریخته و آن را روی طناب قرار داده و جهت جلوگیری از گردوغبار، حشره و… با پارچه‌ای ظریف پوشانده می‌شود. امروزه با وجود برق و یخچال، مردم این منطقه همچنان تباهگ را به شیوه‌ی سنتی طبخ می‌کنند.




دوغ پا

در پخت دوغ پا، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار، از دوغ استفاده می‌شود. دوغ پا یکی از بهترین غذاهای محلی چابهار است که آن را مانند خورشت قیمه درست می‌کنند، اما تفاوتش در این است که به جای ریختن آب، باید دوغ به آن اضافه کرد. معمولا این غذا را در مراسم‌هایی مانند ختنه‌سوران و جشن‌زایمان می‌پزند و برای میهمانان سرو می‌کنند.

املت سوزی

املت سوزی با توجه به اسم ساده‌ای که دارد در همه جای ایران و سراسر جهان انواع آن پخت می‌شود و یکی از غذاهای محلی چابهار به شمار می‌رود. املت سوزی با استفاده از گیاهی به نام سوزی در کنار موادی همچون سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، پیاز، سیر، فلفل، نمک و روغن طبخ می‌شود و یکی از خوشمزه‌ترین‌ غذاهای محلی چابهار است.




خوراک خرما

خوراک خرما یکی از مقوی‌ترین غذاهای شهر چابهار است که به علت موقعیت مناسب مکانی و برداشت خرما، استفاده‌های زیادی از آن می‌شود. خوراک خرما از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار با خرما، نان، برنج و حبوبات طبخ می‌شود. از جمله غذاهای محلی دیگر چابهار با خرما، کنک است که با کنجد، بادام و پونه درست شده و به نوعی حلوا محسوب می‌شود.

نان تموش و دوتینی

چابهار دارای انواع نان عای محلی لذیذ است که یکی از خوشمزه‌ترین نان‌های چابهار تموش است و به همراه غذاهایی مثل آبگوشت، شیر داغ و… خورده می‌شود. این نان بسیار نازک، با استفاده از آرد، نمک، آب و روغن تهیه می‌گردد. دوتینی هم نوعی نان روغنی خوشمزه است که می‌توانید به همراه چای آن را میل نمایید.

غذاهای محلی چابهار


شیرینی چنگال

شیرینی چنگال از خوشمزه‌ترین شیرینی های چابهار است که با آرد، خرما و روغن حیوانی در ماه رمضان درست شده و گاهی به عنوان غذای اصلی سرو می‌شود. نحوه درست کردن این شیرینی، این است که ابتدا با آب و آرد، خمیر تهیه شده و آن را کف ماهیتابه پهن می‌کنند و پس از نیم‌پز شدن، هسته‌های خرما را جدا کرده و با نان مخلوطش می‌کنند. در نهایت هم کمی پیاز با روغن تفت داده و روی آن می‌‌ریزند تا نرم شود.

چای ماسالا

در سفر به چابهار چای ماسالا را فراموش نکنید. مصرف این نوشیدنی از شبه قاره هند به چابهار آمده و همان‌طور که می‌دانید ادویه‌ی ماسالای هند هم بسیار معروف است. جهت آماده سازی این نوشیدنی، ابتدا چای را دم می‌کنند سپس شیر و ماسالا را به آن اضافه می‌کنند تا آماده‌ی سرو شود.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار