gardeshban.ir

پارک ملی خجیر تهران (Khojir National park) منطقه‌ای حفاظت‌ شده در شرق تهران است که حدود 9970 هکتار وسعت داشته و از سال ۱۳۶۱ به عنوان پارک ملی تعیین شده‌ است.
کد خبر: ۵۶۰۰۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱-1401 August 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
تهران پرجمعیت‌ترین شهر و پایتخت ایران است و یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری ایران به حساب می‌آید. این شهر دارای مجموعه‌ای از جاذبه‌ های گردشگری است که شامل کاخ‌ها، موزه‌ها و باغ ها و بوستان هایش می‌شود. بوستان های تهران آنقدر زیاد هستند که در انتخاب مکانی برای برای بودن در دل طبیعت گزینه های بسیار زیادی پیش رو دارید. از شمال تا جنوب و شرق تا غرب، تمام مناطق آن پر از پارک ها و بوستان های متعدد است.

پارک ملی خجیر تهران (Khojir National park) منطقه‌ای حفاظت‌ شده در شرق تهران است که حدود 9970 هکتار وسعت داشته و از سال ۱۳۶۱ به عنوان پارک ملی تعیین شده‌ است. پارک ملی خجیر تقریبا 42 کیلومتر با تهران فاصله دارد و در قسمت شرقی پایتخت واقع شده است. 

پارک ملی خجیر تهران


خجیر بخشی از منطقه حفاظت‌شده جاجرود محسوب می‌شود که از حدود ۲۰۰ سال پیش به عنوان شکارگاه سلطنتی قرق شده و در واقع قدیمی‌ترین منطقه شکار ممنوع در کشور است. منطقه جاجرود از سال ۱۳۱۰ به‌طور رسمی «شکارگاه سلطنتی» تعیین شد و در سال ۱۳۵۸ از سوی شورای انقلاب به عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد.

خجیر در نزدیکی دیگر منطقه ارزشمند طبیعی اطراف تهران یعنی پارک ملی سرخه حصار قرار دارد. با توجه به این همسایگی، خصوصیات طبیعی دو منطقه از جمله نوع جانوران و گیاهان شبیه به هم است، اما خجیر با توجه به فاصله بیشتری که از تهران دارد، دست‌نخورده‌تر و سالم‌تر مانده ‌است.

منابع آبی در پارک ملی خجیر عبارتند از رودخانه جاجرود که پس از عبور از سد لتیان در پارک جریان دارد. همچنین چشمه‌ها که آبدهی بیشتری نسبت به پارک ملی سرخه حصار دارند. از چشمه‌های مهم این منطقه می‌توان به چشمه باغ انگوری، باغ اناری، دره چنار، سنگ بندی، باغشاه، نایب علی، سیدرضا اشاره کرد. کم باران‌ترین ناحیه پارک ملی خجیر دره مرکزی آن است که بارندگی آن از ۳۰۰ میلی‌متر کمتر و از ۲۷۵ میلی‌متر بیشتر است. بارندگی در پارک ملی خجیر و سرخه حصار بیشتر ناشی از جریان‌های غربی و مدیترانه‌ای است که نزدیک به ۸ ماه از سال، از اوایل پاییز تا نیمه‌های بهار، به تناوب منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پوشش گیاهی و جانوری

بهترین جنگل پسته وحشی البرز در این منطقه روئیده‌ است. درختان بادام کوهی، داغداغان و ارس از دیگر درختان مهم این پارک ملی است. شیرخشت، سوفورا، روناس، چنار، زرشک، سپیدار، سیاه‌تلو، ارمک، افرا، کاج، زالزالک، زبان گنجشک، عرعر، اقاقیا، تنگرس، ریش بز، چوبک، گل گندم، انواع گز و انواع بید از دیگر گیاهان شاخص خجیر به‌شمار می‌روند. جاذبه طبیعی دیگر منطقه تعداد بسیار شقایق‌های وحشی در اواسط بهار است که البته چیدن گل‌ها توسط گردشگران موجب شده تا تعداد آن‌ها به شدت رو به کاهش باشد.

پستاندارانی چون پلنگ، کفتار راه‌راه، کل و بز، قوچ و میش، روباه قرمز، گراز، گربه وحشی، گربه پالاس، گرگ خاکستری، شغال و گورکن؛ انواع مارها چون افعی شاخ‌دار، شترمار، تیرمار، مار پلنگی، مار آتشی، کورمار دوسر، مار کرمی، افعی کوفی، سوسن مار، مار کرمی، یله‌مار و خزندگان دیگری مثل بزمجه بیابانی و نیز لاک‌پشت مهمیزدار؛ و از پرندگان هم کبک، هدهد، سبزه‌قبا، خوتکا، تیهو، و انواع پرندگان شکاری چون دال، عقاب و سارگپه در این منطقه زندگی می‌کنند. در آب‌های جاجرود هم آب‌زیانی هستند که مهم‌ترین آن‌ها ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان است. خجیر همچنین تنها منطقه در استان تهران است که هنوز تعدادی آهو در آن حضور دارند.




تفریحات پارک ملی خجیر

پارک ملی خجیر مانند سایر پارک های دیگر امکان برپایی پیک نیک را به شما نمی دهد؛ چرا که منجر به آلوده شدن محیط زندگی جانداران این پارک می‌شود. به این نکته توجه کنید که خجیر بیشتر یک پارک علمی است و به شما فرصت می‌دهد تا با گونه‌های خاص و ارزشمند گیاهی و جانوری آشنا شوید. از جمله تفریحاتی که می توانید در این پارک ملی داشته باشید عبارتند از؛

آشنایی با حیات وحش و پرنده‌نگری
بررسی گونه‌های مختلف گیاهان
پیاده‌روی و تماشای مناظر
عکاسی از مناظر خاص
پارک ملی خجیر تهران
پارک ملی خجیر تهران

پارک ملی خجیر تهران


امکانات پارک ملی خجیر

این پارک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به دلیل حفاظت از زیستگاه حیوانات امکاناتی در این پارک ایجاد نشده است و تنها در محل ورودی به سرویس بهداشتی دسترسی دارید.

زمان بازدید از منطقه

زمان بازدید در منطقه باید با در نظر گرفتن فصل زادآوری و تولید مثل حیات وحش منطقه یعنی اوایل تیرماه تا اوایل آبان ماه باشد و بازدیدها باید در مسیرهای تعیین شده صورت گیرد. شایان ذکر است بازدید و گردشگری در محدوده‌های باغشاد، باغ انگوری و زیستگاه‌های این منطقه به دلیل قرارگیری در زون امن پارک ملی باید محدود و محدودتر شود و از سایر مسیرهای تعیین شده استفاده کرد که تاثیر کمتری در مدیریت منطقه دارد.




مجوز بازدید از پارک ملی خجیر

برای بازدید از این پارک ملی، باید مجوز سازمان محیط‌زیست را ارائه دهید و اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست برای بازدید شما ضروری است و بدون آن نمی توانید وارد پارک شوید. به این منظور می‌توانید از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران اقدام کنید؛

آدرس: تهران، سه راه تهرانپارس، کیلومتر 8.5 بزرگراه شهید یاسینی، داخل پارک سرخه حصار، خیابان گل مریم، اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران

تلفن: 2-77355781

چطور به پارک ملی خجیر برویم ؟

برای رسیدن به پارک ملی خجیر دو راه وجود دارد؛

مسیر پاسداران به پارچین که به انتهای اتوبان شهید بابایی می‌رسد.

بخشی از جاده تهران به دماوند در نزدیکی منطقه صنعتی کمرد که از جاده هراز قابل دسترسی است و از حاشیه شمالی خجیر می‌گذرد.

بعد از ورود به پارک و گذر از نگهبانی، مسیر را در سمت راست در تا 13 کیلومتر ادامه دهید تا به بخشی موسوم به باغشاه یا باغشاد برسید. سپس با ادامه مسیر در جاده خاکی به طول 2 کیلومتر به محل پارک ماشین می‌رسید که باید از آنجا به پیاده‌روی بپردازید.

پارک ملی خجیر تهران - Photo: Morteza Pourmirzai


آدرس: تهران، انتهای اتوبان بابایی، پارک ملی خجیر

ساعت بازدید: با توجه به مجوزی که به شما ارائه می شود متفاوت است.

شماره تماس: 02177355781
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار