gardeshban.ir

با آغاز پروژه‌ مبارزه با آفات موزه‌ای و مرمت آثار برخی عمارت‌ها، روزهای تعطیل کاخ نیاوران در ماه آبان ۱۴۰۱ اعلام شد.
کد خبر: ۵۶۰۱۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱-1401 August 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
روزهای تعطیل «کاخ نیاوران» اعلام شد



مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران از آغاز پروژه سالانه مبارزه با آفات موزه‌ای خبر داده که بر این اساس، «کوشک احمدشاهی» یکشنبه ۲۲ آبان، موزه «جهان نما» دوشنبه ۲۳ آبان، موزه «خودروهای اختصاصی نیاوران» سه­‌شنبه ۲۴ آبان و «کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران» چهارشنبه ۲۵ آبان‌ماه تعطیل خواهند بود.

کاخ موزه اختصاصی نیاوران نیز در روزهای ۲۸ و ۲۹ آبان‌ماه تعطیل است.

روزهای تعطیل «کاخ نیاوران» اعلام شد


روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اعلام کرده است: با توجه به وجود مخاطرات و تهدیدات ناشی از فعالیت آفات و عوامل مخل بیولوژیک برای آثار تاریخی و فرهنگی و اهمیت شناسایی و کنترل این مخاطرات در راهبردهای حفاظت پیشگیرانه، اجرای عملیات علمی و عملی برای شناسایی و پایش کمی و کیفی این عوامل و آفات و همچنین مقابله یکپارچه با آن‌ها از سوی واحد حفاظت و مرمت این مجموعه در برنامه‌ای بلند مدت درحال اجرا است.

این پروژه با همکاری پژوهشگران و متخصصانی در زمینه حشره‌شناسی، مقابله با آفات، مهندسی سلامت و بهداشت محیط، راهبرهای حفاظت پیشگیرانه در باغ موزه و کاخ موزه‌های مجموعه نیاوران انجام می‌شود.

در مراحل نخست این طرح بلندمدت که تاکنون در چند فاز اجرا شده است، نوع و گونه آفات موجود در مجموعه و کمیت و پراکندگی آن‌ها در اماکن و محیط مورد شناسایی، ارزیابی و پایش قرار گرفته و در زمان حاضر پیرو نتایج مطالعات، اقدامات تهاجمی و مقابله با آفات به صورت ادواری به موازات اقدامات پیشگیرانه مداوم برای کنترل این عوامل مخل در دست انجام است.

صاحبقرانیه تعطیل است

در کاخ قاجاری «صاحبقرانیه» نیز فاز نخست پروژه سامان‌دهی حفاظتی و مرمت مجموعه تابلوهای نقاشی، بافته‌ها و مبلمان تاریخی کاخ موزه صاحبقرانیه آغاز شده است. این کاخ مدت‌هاست کاخ موزه صاحبقرانیه برای مطالعات آسیب‌شناسی و مقاوم‌سازی بنا، تعطیل شده و درحال حاضر قابل بازدید نیست.

بنا بر اعلام روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، در عمارت قاجاری صاحبقرانیه در مجموعه نیاوران، آثار بسیار فاخر و با ارزش هنری و تاریخی وجود دارد که نگهداری مستمر و حفاظت پیشگیرانه این آثار در برنامه‌ای نظام‌مند و روزآمد از اهداف کلان این مجموعه و واحد حفاظت و مرمت است.  

پس از اجرای فازهای این پروژه، مرمت اضطراری و حفاظت بخشی از آثار نقاشی، بافته‌ها و مبلمان تاریخی کاخ موزه صاحبقرانیه آغاز خواهند شد.

 عمارت صاحبقرانیه به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد و از آنجا که پس از نخستین قرن پادشاهی شاه قاجار (در آن زمان هر ۳۰ سال را یک قرن در نظر می‌گرفتند)، به دستور ناصرالدین‌شاه «صاحبقرانیه» نامیده شد.  پس از قاجار و بر سرکار آمدن رضاخان، صاحبقرانیه مدتی به دست فراموشی سپرده شد. رضاخان پهلوی در سال۱۳۱۸ به هنگام ازدواج محمدرضا با فوزیه (همسر اول او و خواهر ملک فاروق پادشاه وقت مصر)، تصمیم گرفت این کاخ را برای پذیرایی از مهمانان خود آماده کند، از همین رو تغییراتی در داخل بنا ایجاد شد. عمارت صاحبقرانیه دارای دو طبقه است که طبقه بالای آن از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ خورشیدی، به عنوان دفتر کار محمدرضا پهلوی استفاده می‌شد.


مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران همچنین از اجرای طرح عملیات رنگ‌آمیزی درختان این محوطه با هدف ضدعفونی درختان، جلوگیری از آسیب­های جوی در اثر اختلالات دما، همچون آفتاب‌سوختگی و سرمازدگی، جلوگیری از ترک و پوسته پوسته شدن تنه درختان، جلوگیری از نفوذ حشرات به درخت، ممانعت از شیوع آفات و عوامل بیماری‌زای قارچی و تغذیه جوندگان اطلاع داده است.

در این طرح از رنگ سفید برای محفاظت استفاده شده که بنابر توضیحات این مجموعه، راهی ساده و غیررسمی برای در امان ماندن درخت از مشکلات و آسیب‌های متعدد است که به عنوان سپر محافظ عمل می‌کند و مانع بروز بیماری‌ها برای درخت شده که فصل پاییز و زمستان انجام می‌شود.


کاخ موزه‌های نیاوران در نیمه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ باز هستند، بلیت‌فروشی این مجموعه تا ساعت ۱۶ انجام می‌شود.

هزینه ورود به محوطه کاخ برای بازدیدکننده ایرانی پنج‌هزار تومان و برای اتباع خارجی ۱۰۰ هزار تومان است. مبلغ ورودیه کاخ اصلی نیز پنج‌هزار تومان برای بازدیدکننده ایرانی و ۱۰۰هزار تومان برای خارجی‌ها تعیین شده است. بلیت سایر کاخ‌ها برای ایرانی‌ها و خارجی‌ها به ترتیب چهار هزار و ۵۰ هزار تومان است. هزینه بازدید برای دانش‌آموزان و دانشجویان (با ارائه معرفی‌نامه و یا کارت شناسایی)، بازنشستگان (به همراه یک نفر از اعضاء خانواده)، افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، خبرنگاران (با ارائه کارت شناسایی)، جانبازان، بسیجیان و خانواده شهدا (با ارائه کارت شناسایی)، نیم‌بها محاسبه می‌شود.


سنگ‌بنای کاخ نیاوران در دوران فتحعلی‌شاه قاجار گذاشته شده و محمدشاه (سومین پادشاه سلسله قاجار)، ناصرالدین شاه (چهارمین پادشاه سلسله قاجار) و احمدشاه (هفتمین و آخرین پادشاه سلسله قاجار) هر یک عمارتی به این مجموعه اضافه کردند. گفته شده برخی از ساختمان‌های کوچک‌تر این مجموعه در دوره پهلوی دوم تخریب و عمارت‌های مدرن‌تر جایگزین شده است، خانواده محمدرضا پهلوی در فاصله سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ در کاخ نیاوران زندگی می‌کرد. مجموعه نیاوران که در زمان انقلاب از سوی مردم محلی محافظت شد، در سال ۱۳۶۰ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شد و در سال ۱۳۶۵ درهای کاخ اختصاصی نیاوران به عنوان موزه به روی مردم باز شد و بازدید از دیگر کاخ‌ها نیز به تدریج و از دهه هفتاد تا دهه هشتاد امکان‌پذیر شد. همچنین دو بخش «باغ کتیبه‌ها» و «موزه خودروهای اختصاصی» به ترتیب در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۱ به این مجموعه تاریخی و فرهنگی اضافه شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار