gardeshban.ir

یک اپیدمیولوژیست با اشاره به دوره پنهان ماندن علائم بیماری کرونا و آنفلوآنزا و احتمال انتقال این بیماری‌ها در این دوره، در عین حال توصیه‌هایی را به مسافران جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برای مصون ماندن از ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا تشریح کرد.
کد خبر: ۵۶۰۲۷
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱-1401 August 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
دوره کمون کرونا و آنفلوآنزا / توصیه‌های بهداشتی به مسافران جام‌جهانی
 

دکتر بابک عشرتی، دوره کمون کرونا و آنفلوآنزا و وضعیت انتقال این بیماری‌ها در دوره پنهان بیماری، گفت: دوره کمون آنفلوآنزا حدود سه تا پنج روز است. این در حالی است که درباره کرونا این دوره کمون مقداری طولانی‌تر بوده و تا ۱۵ روز هم ممکن است تا زمان ظهور علائم بیماری طول بکشد. در عین حال هم در آنفلوآنزا و هم در کرونا انتقال عفونت در دوره کمون اتفاق می‌افتد؛ به طوری که فرد ممکن است بدون علامت باشد، اما می‌تواند بیماری را منتقل کند.

اقدامات بهداشتی برای پیشگیری از کرونا و آنفلوآنزا

وی افزود: بر همین اساس هم بر استفاده از ماسک در زمان شیوع این بیماری‌ها تاکید می‌شود. در عین حال بحث شستن دست‌ها نیز مهم است که البته درباره آنفلوآنزا بیش از کرونا نیز اهمیت دارد و این توصیه‌ها به این دلیل است که میزان انتقال در دوره بی‌علامت یا کمون بیماری کمتر شود.

علائم آنفلوآنزا

عشرتی درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور و علائم آن نیز گفت: سویه در گردش آنفلوآنزا عمدتا سویه H۱N۱ بوده و سویه‌ای قدیمی است. از نظر علائم، ظاهر آنفلوآنزا تفاوت چندانی با کرونا ندارد؛ به طوری که در آنفلوآنزا هم در وهله اول علائمی مانند تب، آبریزش بینی، سوزش و درد گلو پدیدار می‌شود و بعد به تدریج سرفه ظاهر می‌شود و اگر بیماری به سمت شدید شدن رود، علائم تنفسی شدیدتر را خواهیم داشت که ممکن است بیمار در این شرایط نیاز به بستری داشته باشد.

وی درباره علائم خطر در آنفلوآنزا، گفت: افرادی که به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند مانند مبتلایان دیابت، سرطان و ... یا افراد سالمند و زنان باردار بهتر است که همان زمان که علائم و بیماری در آنها شروع می‌شود، به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوند؛ به طور کلی هم هر کس که احساس می‌کند علائمش رو به بدتر شدن است، به گونه‌ای که دارد تنگی نفس پیدا می‌کند، سرفه‌هایش بیش از حد زیاد شده و اذیت‌کننده است، بهتر است که به پزشک مراجعه کنند. در عین حال جوانان و افرادی که بیماری خاصی ندارند، در منزل استراحت کنند، تب‌برهای ساده‌ای مانند استامینوفن و مایعات زیاد مصرف کنند.

توصیه‌های بهداشتی به مسافران جام‌جهانی

عشرتی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر در شرایط شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و کرونا و در توصیه‌هایی به ایرانیانی که قصد دارند برای تماشای این رویداد ورزشی به قطر سفر کنند، گفت: مهمترین موضوعی که مسافران جام‌جهانی قطر باید رعایت کنند، رعایت بهداشت فردی است. به خصوص بحث شستن دست‌ها که البته این موضوع باید در همه مسافرت‌ها رعایت شود و به دفعات باید دست‌ها شسته شود. چه از وسیله نقلیه شخصی و چه از وسیله نقلیه عمومی استفاده شود، بحث شستن دست‌ها باید مورد توجه باشد. کسانی هم که با هواپیما و ... مسافرت می‌کنند، از جمله مسافران جام جهانی حتما باید این نکته را رعایت کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که افرادی که می‌خواهند سفر کنند، نباید علامت بیماری داشته باشند. اگر فردی علائمی مانند تب یا سرفه دارد، بهتر است که سفر نکند. حال اگر فردی بلیتش را خریداری کرده و قصد سفر دارد، اگر علامت‌دار شد، باید حتما از ماسک استفاده کند. درباره کرونا هم در کشور ما و در کشور قطر تزریق حداقل دو دز واکسن کرونا است. منتها ما در پروتکل کشوری خودمان بحث تزریق دز چهارم را هم مطرح کردیم وتوصیه می‌کنیم که به ویژه افراد ۱۲ سال به بالا اگر از دز سوم‌شان شش ماه گذشته، دز چهارم را تزریق کنند.

عشرتی ادامه داد: در آنفلوآنزا بحث گروه‌های خاص مطرح است. به طوری که اگر افراد به بیماری زمینه‌ای مانند دیابت و ... مبتلا هستند، حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرده و بعد برای جام جهانی یا سفرهای دیگر عازم شوند. در عین حال مردم وقتی وارد جاهای شلوغ و پرتجمع مانند استادیوم‌ها می‌شوند، بهتر است که ماسک داشته باشند. حتی در فضای باز هم اگر تجمع زیاد باشد، باید از ماسک استفاده شود.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: در عین حال در بازگشت مسافران نیز طبق پروتکل‌ها مواردی مورد توجه است. به عنوان مثال اگر مسافری که وارد کشور می‌شود، علامت داشته باشد، باید به پایگاه بهداشت مرزی که معمولا در فرودگاه‌ها و ... مستقر است، مراجعه کند تا اطلاعاتش ثبت شود، آزمایش و نمونه‌برداری انجام شود و اگر تستش مثبت بود، اقداماتی مانند قرنطینه و ... را انجام دهد.

تست PCR چقدر قابل اعتماد است؟

عشرتی درباره میزان اطمینان تست منفی PCR، گفت: دو مساله وجود دارد؛ یکی این است که تست منفی واقعی باشد، اما مساله دیگر این است که میزان عفونت در فرد بیمار هنوز به حدی نرسیده است که تست را مثبت کند و ممکن است منفی کاذب دهد. با این حال ما اینطور در نظر می‌گیریم که فردی که تستش منفی است و علامت هم ندارد، از نظر ما سالم است. اگر کسی تستش منفی باشد، اما علامت داشته باشد، ممکن است به کرونا، آنفلوآنزا یا سایر بیماری‌های ویروسی مبتلا شده باشد که این فرد باید خودش را از دیگران جدا کرده و استراحت کند. در حال حاضر بیشترین زمانی که برای قرنطینه مطرح شده، پنج روز بعد از تمام شدن علائم است. در عین حال معمولا مدت زمان از بین رفتن علائم و ماندن در منزل هم در آنفلوآنزا و هم در کرونا، بین سه تا پنج روز است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار