gardeshban.ir

بهبهان امروز یا همان ارجان دیروز، با وسعتی معادل سه هزار و 195کیلومتر مربع در جنوب غربی استان خوزستان قرار دارد.
کد خبر: ۵۶۰۴۸
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱-1401 August 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
بهبهان امروز یا همان ارجان دیروز، با وسعتی معادل سه هزار و 195کیلومتر مربع در جنوب غربی استان خوزستان قرار دارد. آب و هوای بهبهان، آب و هوای نیمه بیابانی یا کوهپایه‌ای است. این شهرستان از سه بخش تشکیل شده‎، بخش مرکزی متشکل از شهر بهبهان و حومه و دهستان‌های دودانگه و تشان با وسعت دو هزار و 86 کیلومتر مربع، بخش زیدون به مرکزیت شهر سردشت، مشتمل بر دهستان‌های سردشت، درونک با وسعت ۹۹۰ کیلومترمربع و بخش آغاجاری با وسعت ۱۱۹ کیلومترمربع است.

جالب است بدانید که یکی از دیدنی های بهبهان دشت نرگس‌زار ایران می باشد که زادگاه اصلی آن نیز به بهبهان تعلق دارد. گفته می‌شود که رنگ طلایی گل نرگس و عطرش به قدری زیاد است که از دور دیده می‌شود و عطر آن به مشام هر رهگذری می‌رسد.

نرگس زار بهبهان

یکی از قدیمی ترین نرگس زارهای طبیعی ایران و منطقه زاگرس در استان خوزستان و شهرستان بهبهان می باشد، که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح برمی گردد و مساحت آن ۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتار است. نرگس زار بهبهان هم اکنون هم از جمله مناطق مهم و باسابقه رویش و پرورش گل نرگس بوده و از نرگس زارهای طبیعی و معروف ایران محسوب می شود.

جاهای دیدنی بهبهان


حمام بکان بهبهان

در گذشته حمام های عمومی یکی از ارکان اساسی شهرها و آبادی بوده اند و آنهایی که بزرگتر و مقاوم تر بوده اند هنوز هم به جا مانده اند. البته دیگر کمتر کسی به سراغ این حمام ها می رود و بیشتر آنها به آثار تاریخی ارزشمند تبدیل شده اند. حمام بکان بهبهان یکی از این بناهاست؛ حمامی که از دوره ساسانی و در محدوده شهر باستانی ارجان به جای مانده است و قدمت آن به دوره ساسانی بازمیگردد.

جاهای دیدنی بهبهان


دریاچه چاه ماری

دریاچه سیل بند چاه ماری در استان خوزستان واقع است. این بند با ۱۰متر ارتفاع مفید و ۱۲ متر ارتفاع نهایی توانایی ذخیره سازی بیش از هفتصد ۷۰۰ هزار متر مکعب آب را داراست که جهت اهدافی چون جلوگیری از بروز سیل ، فرسایش و رسوب و ذخیره آب جهت مصارف کشاورزی کاربرد دارد. در سالهای ۷۹ تا ۸۵ مساحت ۳۵۰ هزار متر از اراضی مشرف به این بند با گونه های مناسب و سازگار از جمله اوکالیپتوس ، کنار و کهور درختکاری شد و منطقه بسیار زیبا و مفرحی برای گردشگران بوجود آورد. دسترسی به این منطقه از طریق شهرستان بهبهان، جاده ارتباطی شهرستان امیدیه، جاده سد چاه ماری قابل دسترسی است.

جاهای دیدنی بهبهان


کاوانسرای خیرآباد

بنای کاروانسرا (مدرسه) خیرآباد که با شماره 3840 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در 25 کیلومتری شرق بهبهان در روستای خیرآباد (قلعه مدرسه) با چهار قرن قدمت در سال 1089 ه.ق همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی، به دستور حسین علی خان زنگنه (حاکم ایالات بهبهان و کهگیلویه) ساخته شد.

وسعت این بنا که تماماً از آجر پخته و گچ ساخته شده است، در ابتدا 9943 متر مربع بوده و دارای قسمتهای مختلف از جمله مسجد، حجره برای معلمان، آشپزخانه، حمام و بازارچه بود، که هم اکنون تنها بنای اصلی مدرسه (حدود 2500 متر مربع) باقی مانده و آثار بقیه بناها از بین رفته است.

به دلیل اینکه از سال 1135 ه‏‏.ق که علمای اخباری در آن اقامت کردند، از این محل به عنوان برج و بارویی مستحکم جهت مقابله و مباحثه علمی‏ با آیت‏ الله وحید بهبهانی استفاده می‏ کردند. از این زمان به بعد مدرسه خیرآباد به قلعه مدرسه معروف گردید. این بنا نماینگر خصیصه علم دوستی مردم بهبهان است.

جاهای دیدنی بهبهان


منطقه گردشگری تنگ تکاب

این روستا در 20 کیلومتری شمال بهبهان، نواحی اطراف کارخانه سیمان و در نزدیکی سد مارون، در دامنه کوه تنگ تکاب واقع شده است. راه باریک و پرپیچ و خم کوهستانی ما را به این منطقه خوش آب و هوا می‏رساند که به طور کامل بر شهر بهبهان و رودخانه مارون که در پای آن جریان دارد مسلط است.

مخصوصاً د ر شب چشم‏انداز شهر بسیار دیدنی است. باغ‏های انبوهی در دامنه کوه واقع شده‏اند و هرکدام دارای چشمه و استخر می‏باشد. کوهستانی بودن، وجود مناظر زیبای طبیعی و دور بودن از هیاهوی شهر باعث شده است تا در همه فصول سال علاقمندان زیادی جهت تفریح و استراحت به این منطقه بیایند.

کوهستانی بودن منطقه به دوستداران کوهنوردی و صخره‏نوردی امکان پرداختن به علاقه خود را می‏دهد. علاوه بر این از قلعه‏هایی به جای مانده که به حسن صباح نسبت داده می‏شوند و آن طور که در کتاب خداوند الموت آمده یکی از معاونان حسن صباح در این قلعه بر منطقه‏های خوزستان و فارس و کهگیلویه نظارت می‏کرده است.

جاهای دیدنی بهبهان


غار خفاش بهبهان

ین غار در تنگ تکاب قرار گرفته و در نزدیکی آن سنگ نوشته ای یافت شده که به زمان پیش از قاجار برمی‌گردد. این غار محل زندکی خفاش‌های منطقه است و به همین علت این نام را برای آن برگزیده‌اند. البته این جاذبه از دیدنی های بهبهان است که داستان‌ها و افسانه‌های محلی بسیاری از آن روایت می‌شود.

جاهای دیدنی بهبهان


قلعه گلاب

قلعه گلاب یکی از بناهای تاریخی استان خوزستان است که در روستای چم‌بوستان بهبهان در جوار ساحل جنوبی رودخانه زهره جای گرفته است. این قلعه یادگاری از دوره ساسانیان است که در دوران اسلامی نیز مورده استفاده بوده است.

جاهای دیدنی بهبهان


پل امام رضا یا پل ارجان

این پل که در کنار رودخانه مارون در نزدیکی روستای امام رضا (ع) و قدمگاه امام رضا (ع) واقع شده است متعلق به دوره ساسانی می‏باشد. این پل دارای دهانه ای طاق مانند در دست راست رودخانه باقی مانده است و چند پل و سنگفرش بستر زیر پل نیز در حول و حوش بالا و پایین دیده می‏شود. تمامی‏آثار به جامانده ساسانی است و از سنگ و ملاط گچ ساخته شده است. آثار پل کوچک دیگری پائینتر از پل بزرگتر دیده می‏شود.

جاهای دیدنی بهبهان


سوغاتی های سفر در بازدید از دیدنی های بهبهان

سوغات همیشه هیجان انگیزترین بخش سفر است. حتی اگر اهل خریدهای بی وقفه در سفرهایتان نیستید خرید سوغات های شهر بهبهان را از دست ندهید. عبابافی یکی از پیشه‌های مهم مردم شهر بهبهان است. بنابراین می‌توانید بهترین عباها را با متنوع ترین طرح و رنگ از بازار بهبهان تهیه کنید. گیوه های بهبهانی هم می‌تواند تکمیل کننده‌ی عبای شما باشد.


جاهای دیدنی بهبهان
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار