gardeshban.ir

گزارش/
عوامل موثر در قیمت بلیط هواپیما فراوان است، بعضی از فاکتورها شاید کاملا بدیهی به نظر برسند، اما این در حالی است که بعضی دیگر شما را شگفت‌زده می‌کنند.
کد خبر: ۵۶۰۵۲
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱-1401 August 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
عوامل موثر در قیمت بلیط هواپیما کدام است؟



قیمت پروازها مدام در حال تغییر است، اما عوامل موثر در قیمت بلیط هواپیما چیست؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که قیمت بلیط پرواز را به یک مقصد بررسی کنید و بعد از گذشت چند ساعت و بررسی دوباره متوجه شوید، قیمت افزایش پیدا کرده است؟

شاید افراد زیادی تجربه این شرایط را داشته باشند، اما برایشان این سوال پیش می‌آید که در عرض این چند ساعت مگر چه اتفاقی افتاده است، البته اگر جزو افراد خوش‌شانس باشید و بعد از چند ساعت با کاهش قیمت بلیط روبرو شوید، خوشحال هم می‌شوید، اما کاهش قیمت کم‌به‌کم اتفاق می‌افتد.

بنابراین چه چیزی بر قیمت بلیط‌ها اثرگذار است که تغییرات چشم‌گیری را روی قیمت‌ها شاهد هستیم؟ عوامل موثر در قیمت بلیط هواپیما فراوان است، بعضی از فاکتورها شاید کاملا بدیهی به نظر برسند، اما این در حالی است که بعضی دیگر شما را شگفت‌زده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به بیان عوامل تعیین‌کننده در قیمت بلیط هواپیما بپردازیم، بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

قیمت بلیط هواپیما تحت تاثیر چه عواملی است؟

عوامل زیادی در تعیین قیمت بلیط هواپیما تاثیرگذار هستند، گاهی دلیل افزایش یا کاهش قیمت بلیط به سیاست‌های کشور مقصد ربط دارد و گاهی دلایل جهانی مانند افزایش قیمت نفت بر قیمت سوخت تاثیر می‌گذارد و از آن طرف قیمت بلیط هواپیما افزایش پیدا می‌کند.

در شرایطی افزایش یا کاهش قیمت بلیط تحت تاثیر تعداد مسافران است، به‌طوری که اگر صندلی خالی کم باشد، قیمت بلیط افزایش پیدا می‌کند و با افزایش تعداد صندلی‌های خالی، نرخ بلیط هواپیما کمتر می‌شود.

از این رو قصد داریم در این بخش به بیان عوامل موثر در قیمت بلیط هواپیما بپردازیم، پس توجه شما را به ادامه مطلب جلب می‌کنیم.

تاثیرگذاری فصل بر قیمت بلیط هواپیما

اجازه دهید برای بیان اولین عامل موثر، یک مورد واضح را مثال بزنیم که برای اغلب مسافران جای تعجبی ندارد: تاثیرگذاری فصل بر قیمت بلیط هواپیما است.

به‌طور معمول مردم بیشتر تعطیلات را برای سفر انتخاب می‌کنند، ایرلاین‌ها هم از این فرصت استفاده می‌کنند و برای دریافت سود بیشتر، قیمت بلیط‌ها را افزایش می‌دهند. بنابراین اگر به دنبال کاهش هزینه‌های سفر هستید، بهتر است تعطیلات را برای سفر انتخاب نکنید.

از طرفی، سفر به بعضی از کشورها در یک بازه زمانی از سال بیشتر می‌شود که این می‌تواند به‌دلیل آب‌وهوای کشور مقصد باشد. برای مثال بهترین زمان سفر به دبی فصل زمستان است و در این شرایط قیمت بلیط‌های هواپیما از حالت عادی گران‌تر است.

تاثیر قیمت سوخت بر قیمت بلیط هواپیما

چیزی که وجود دارد این است که قیمت سوخت روزانه در حال افزایش است و قیمت سوخت یکی دیگر از عوامل موثر در تاثیر قیمت سوخت بر قیمت بلیط هواپیما است.

یکی از بیشترین هزینه‌های پرواز به سوخت ربط دارد و حتی به‌روزترین هواپیماها برای هر سفر چند صد لیتر سوخت می‌سوزانند، از این رو شرکت‌های هواپیمایی برای هزینه بلیط هواپیما قیمت سوخت را ملاک قرار می‌دهند.

زمانی که به‌دلیل شرایط اقتصادی یا هر دلیل دیگری، قیمت نفت افزایش یا کاهش پیدا کند، به‌خوبی می‌توانید شاهد تغییر قیمت بلیط هواپیما باشید.

اما نگران نباشید، چرا که با وجود بالا بودن قیمت سوخت، هنوز هم می‌توانید بلیط‌های ارزان‌قیمت پیدا کنید. در این شرایط، بعضی از آژانس‌های مسافرتی برای جذب بیشتر مسافران، هزینه‌های کمتری برای بلیط هواپیما ارائه می‌دهند و از طرفی امکان خرید بلیط‌های چارتری وجود دارد.

تغییر قیمت بلیط هواپیما متناسب با تقاضا

حتما می‌دانید که عرضه و تقاضا از عوامل موثر در قیمت‌گذاری است و این قاعده برای تعیین قیمت بلیط هواپیما نیز وجود دارد. عامل تقاضا ارتباط نزدیکی با تاثیر فصل بر قیمت‌گذاری بلیط هواپیما دارد، اما می‌توان گفت که تاثیر آن فراتر از فصل است. عوامل زیادی وجود دارد که تقاضا را برای خرید بلیط به یک مقصد خاص افزایش می‌دهد.

برای مثال در بعضی از فصول تعداد سفرها افزایش پیدا می‌کند، شرکت‌های هواپیمایی نیز به‌دلیل تقاضای بالا مسافران، قیمت بلیط را افزایش می‌دهند تا به سود بیشتری برسند.

کاهش قیمت پروازها با وجود رقابت بیشتر

شما می‌توانید بهترین قیمت‌ها را برای بلیط هواپیما پیدا کنید، آن هم زمانی که چندین شرکت هواپیمایی بر سر یک مسیر خاص با یکدیگر در حال رقابت هستند. برای مثال فرض کنید یک شرکت هواپیمایی، پروازی را برای یک مقصد تعیین می‌کند، دیگر شرکت‌ها مجبور هستند برای جلب نظر مشتری‌ها و پیروز شدن در رقابت، قیمت‌ها را کاهش دهند.

مسافت طولانی برابر با قیمت بالاتر بلیط هواپیما

طبیعی است که به یک پرواز طولانی‌تر هزینه بیشتری برای خرید بلیط هواپیما اختصاص پیدا می‌کند. شاید این تصور را داشته باشید که در بخش قیمت سوخت، به این مورد اشاره کردیم، اما وقتی زمان پرواز بیشتر می‌شود، تاثیرگذاری بیشتری روی هزینه بلیط هواپیما دارد؛ چرا که حقوق کارکنان پرواز، غذا و نوشیدنی و غیره بیشتر می‌شود.

شاید اخیرا خبر شرکت خدمات هوایی ژاپن از توکیو به لندن را شنیده باشید. تا اوایل ماه مارس، بیشتر پروازها برای رسیدن به اروپا بر فراز روسیه انجام می‌گرفت، اما به‌دلیل جنگ اوکراین دیگر هواپیماهای این شرکت نباید بر فراز روسیه پرواز کنند.

بنابراین این شرکت هواپیمایی برای رسیدن به لندن باید مسیر دیگری را طی کند، نتیجه این می‌شود که بیشتر از سه ساعت به زمان رسیدن به لندن و بیشتر از چهار ساعت به زمان بازگشت به توکیو اضافه می‌شود.

طبیعتا این چنین تغییراتی برای شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌بر است و این تاثیرات روی بالا رفتن قیمت بلیط هواپیما اثر می‌گذارد. سفرهای طولانی حتی به خلبان اضافی و تعداد بیشتری مهماندار نیاز دارند که همه این‌ها می‌تواند پرواز گرانی را برای مسافران رقم بزند.

زمان پرواز و اثرگذاری آن روی قیمت بلیط هواپیما

ما در این مطلب به بیان عوامل موثر در قیمت بلیط هواپیما پرداختیم و سعی کردیم در خصوص دو عامل تاثیرگذار یعنی فصل و سطح تقاضا مسافران صحبت کنیم. خطوط هوایی اما از این نظر خیلی دقیق‌تر عمل می‌کنند و روز و ساعت سفر را هم برای تعیین قیمت ملاک قرار دهند.

شاید تا به الان، خیلی برای رزرو بلیط هواپیما، روز و ساعت خاصی را ملاک قرار نمی‌دادید، اما روز انتخابی شما برای سفر می‌تواند در کمی یا زیادی قیمت بلیط پرواز اثرگذار باشد. به‌طوری که پروازهایی که با تعطیلات آخر هفته مصادف هستند و طبیعتا افراد زیادی این زمان‌ها را برای سفر انتخاب می‌کنند، بیشترین قیمت‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

حتی ساعت می‌تواند در قیمت نهایی تفاوت ایجاد کند، به خصوص در مسیرهایی که رقابت زیادی بین شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد، اما اطلاعات دقیقی وجود ندارد که بتوان گفت دقیقا در چه ساعت‌هایی قیمت بلیط‌های پرواز کمتر یا بیشتر است.

شرایط قیمت بلیط هواپیما

در مطالب بالا سعی کردیم به‌بیان عوامل موثر در قیمت بلیط هواپیما بپردازیم، اکنون در این بخش شرایط دیگری را مدنظر قرار می‌دهیم که شرکت‌های هواپیمایی در تعیین قیمت به آن‌ها توجه می‌کنند.

بلیط‌های سیستمی با بلیط‌های چارتری تفاوت دارد، قیمت بلیط‌های سیستمی توسط شرکت‌های هواپیمایی تعیین می‌شود و ثابت است، اما قیمت بلیط پرواز چارتری را فروشنده تعیین می‌کند، از این رو نوسان بیشتری دارد.

از طرفی پروازهای سیستمی قابلیت کنسلی دارند و بسته به رده سنی قیمت متفاوتی برای آن‌ها تعیین می‌شود، اما بلیط چارتر قابلیت کنسلی ندارد و برای رده سنی دو سال به بالا قیمت یکسانی دارد.

قیمت بلیط هواپیما طبق سه رده سنی نوزاد، کودکان و برزگسالان تقسیم‌بندی می‌شود. به‌طوری که قیمت بلیط برای کودکان کمتر از دو سال، ۱۰ درصد قیمت بلیط پرواز چارتری و سیستمی است و برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال بین ۵۰ تا ۷۵ درصد قیمت پروازهای سیستمی است، اما برای پروازهای چارتر قیمت بلیط کودکان (۲ تا ۱۲ سال) با بزرگسال تفاوتی ندارد.

کلاس سفر در تعیین قیمت تاثیرگذار است، به‌طوری که بلیط‌های سفر به سه دسته کلاس اکونومی، فرست کلاس و بیزینس کلاس تقسیم می‌شود و بلیط‌های کلاس اکونومی کمترین قیمت را به خود اختصاص می‌دهند.

به‌عنوان بیان آخرین مورد از عوامل موثر در قیمت بلیط هواپیما می‌توان به تعداد توقف‌ها در طول مسیر اشاره کرد، به‌طوری که معمولا پروازهای مستقیم و بدون توقف قیمت بیشتری دارند، چرا که دیگر مسافر در فرودگاه معطل نمی‌ماند و می‌تواند از زمان خود بهتر استفاده کند.



الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار