gardeshban.ir

الیت و دلیر روستاهایی زیبا در میان کوهستان‌های بخش مرزن‌آباد‌ چالوس در استان مازندران که 2000 متر از سطح دریا بالاترند و در دشتی هموار در میان دو کوه قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۵۶۰۵۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱-1401 August 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
الیت و دلیر روستاهایی زیبا در میان کوهستان‌های بخش مرزن‌آباد‌ چالوس در استان مازندران که 2000 متر از سطح دریا بالاترند و در دشتی هموار در میان دو کوه قرار گرفته‌اند. در دوردست دامنه شرقی علم کوه، روستاهایی قرار دارند که منظره آنها شما را به یاد کارت پستال‌ها می‌اندازد. مسیر رسیدن به این منطقه راهی آشناست، جاده چالوس.

این روستاها در دره‌ای پر آب قرار گرفته‌اند. پوشش گیاهی پایین‌دست منطقه جنگلی است و هر چه به سمت ارتفاعات بالا می‌رویم پوشش مرتعی افزایش می‌یابد. الیت و دلیر از آن دست مناطقی هستند که هر طبیعت‌گردی را به خود جذب می‌کنند. طبیعت اینجا بکر و زیبا و آب و هوایش بی‌نظیر و منحصر به فرد است. مناظر این منطقه را باید ساعت‌ها تماشا کرد و در آرامش آن غرق شد.

ییلاق الیت و دلیر


از جمله جاذبه های گردشگری روستای الیت می توان به گسل تنگا تنگه، تنور دیو، چشمه اسبه اُ، زیارتگاه های حضرت احمد رضا و حضرت زینب رضا، درختان تنومند ون و کهنسال،غار گرس جار اشاره نمود، که همواره مورد توجه گردشگران بوده اند. همچنین روستا دارای چشمه های متعددی نظیر قلقل چشمه، سیا چشمان، سوزناک چشمه، اسپرو چشمه، چتی چشمه، لان چشمه، مالا کیله و …. می باشد. این چشمه ها زیبایی الیت را مضاعف نموده اند و به آن صفای چشمگیری بخشیده اند.




روستای دلیر دارای چند کوه معروف به نام‌های: لشکرک و کَکی کُت و کاتیلو و نرگیس کَش و … است و دره بسیار ژرف و عمیقی به نام پِل او (در زبان گیلکی به معنای اب قدرت مند و فیل مانند است) و یکی از جنگل‌های زیبا و دلنشین این روستا جینگاگ جینگاگ هست.

بهترین زمان سفر

همیشه بهترین زمان سفر به مناطق ییلاقی فصل گرم سال است. اگر می‌خواهید خنکی بهاری ییلاق الیت و دلیر را تجربه کنید، اواسط بهار تا اواخر تابستان زمان مناسبی برای سفر به این روستاهاست. در نیمه دوم سال، پاییز در این منطقه سنگ تمام می‌گذارد و زیبایی مسیر جاده چالوس با حرکت به سمت این روستاها کامل می‌شود. در سفر در فصل سرد به این منطقه احتمالا  دورنمای برف پاییزی را روی قله‌های علم کوه در زیر درخشش نور آفتاب ملایم خواهید دید.

ییلاق الیت و دلیر


وجود چشم انداز جلگه ای و شیب تند مشرف به دریا در روستای الیت و نیز کوهپایه های منتهی به جنگل ِآن، صحنه ای بی نظیر به آن بخشیده است، که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می نماید. وجود رودخانه و مراتع سرسبز و نیز فرآورده های کشاورزی و دامداری آن منجر به جلب توجه گردشگران شده است و هر ساله بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود فرا می خواند.




دسترسی

مناسب ترین مسیر دسترسی به این روستا از جاده اصلی تهران و طی 42 کیلومتر است. پس از گذر از رستوران همسفر، در جهت راست جاده ای فرعی وجود دارد که تابلوی آن مسیری کوهستانی را نشان می دهد. ( اگر از مسیر تهران به چالوس در حال حرکت هستید، از خروجی کرج، ابتدای جاده چالوس تا تقاطع ذکر شده حدود 112 کیلومتر فاصله وجود دارد. ). طول مسیر از ابتدای این جاده ی فرعی تا مرکز روستا حدود 20 کیلومتر می باشد.

پس از عبور از پلی به نام واسپول و شیبی تند به تقاطعی برخورد می نمایید. در جهت چپ جاده، راهی فرعی قرار دارد که به روستاهای پلاکو، چار باغ، انگوران و …. منتهی می گردد. در جهت راست جاده نیز روستایی کوچک با نام دزماکوتی که دارای چشم اندازی بی نظیر است، قرار دارد.
با عبور از روستای دزماکوتی، جاده منتهی به منطقه ی جنگلی زیبایی می شود. در این لحظه می توان جنگلی زیبا را با چشم اندازی بی نظیر مشاهده نمود، که صحنه ای رویایی را در اذهان تداعی می نماید. این جنگلها در طی مسیر تا خود روستای الیت ادامه دارند. پس از طی مسافتی حدود 17 کیلومتر به ولیر دره رسیده، که اینجا دقیقا ابتدای حوزه ی مسکونی روستای الیت به شمار می آید.


ییلاق الیت و دلیر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار