gardeshban.ir

باستان‌شناسان در نخستن فصل کاوش، حدود شش کیلومتر از یک دیوار تاریخی در شهرستان ساری از توابع استان مازندران را کشف کردند.
کد خبر: ۵۶۰۷۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱-1401 August 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف یک دیوار تاریخی در ساری



این کاوش با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وگردشگری انجام شده است و محمد مرتضایی، سرپرست هیأت باستان‌شناسی که این دیوار را شناسایی و مستندنگاری کرده است، گفت: این بررسی با هدف شناسایی دیواری که در منطقه چهاردانگه ساری کشف شده بود، انجام شد. پژوهش‌ها از روستای «کَلکِنار» آغاز شد و پس از عبور از روستاهای «ایول» و «چالو» به سمت شمال شرق مازندران ادامه دارد.

مرتضایی با بیان‌ این‌که در این فصل حدود شش کیلومتر از دیوار توسط هیأت باستان‌شناسی، شناسایی و مستندنگاری شد، افزود: مصالح به کار رفته در این دیوار به صورت بوم‌آورد و از لاشه سنگ است.

او اضافه کرد: عرض این دیوار در بعضی از قسمت‌ها تا ۳۵ متر نیز می‌رسد که از دو پشته تشکیل شده و برای شناخت بیشتر ساختار دیوار و دوره آن به گمانه‌زنی و پژوهش‌های بیشتر نیاز است.

کشف یک دیوار تاریخی در ساری


باستان‌شناسان درباره دوره تاریخی این دیوار هنوز به نتایجی دست نیافته‌اند، مرتضایی در این‌باره گفت: با توجه به شواهد موجود، این دیوار به سمت شمال شرق ادامه داشته و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امید است در فصل دوم  بتوان اطلاعات جامعی درباره ادامه دیوار و همچنین ساختار و دوره تاریخی آن بدست آورد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار