gardeshban.ir

مطالعات انجام شده روی فسیل‌های ماهی کشف شده حاکی از آن است که تاریخ آشپزی ۶۰۰ هزار سال قبل‌تر از آنچه تاکنون تصور می‌شد، شکل گرفته است.
کد خبر: ۵۶۰۸۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱-1401 August 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
تاریخ آشپزی ۶۰۰ هزار سال عقب رفت!



محققان فاش کردند اجداد اولیه انسان که ۷۸۰ هزار سال پیش زندگی می‌کردند، از ماهی‌هایی کاملا پخته‌شده خوششان می‌آمده و بر این اساس، این نخستین شواهد استفاده از آتش برای طبخ غذا است.

این‌که اجداد ما دقیقاً از چه زمانی شروع به پخت‌وپز کرده‌اند، موضوع بحث و جدل در میان باستان‌شناسان است؛ زیرا اثبات این‌که از یک شومینه باستانی برای تهیه غذا استفاده می‌شده و نه فقط برای گرم کردن، کار دشواری است.

به واقع، تولد هنر آشپزی نقطه عطف مهمی در تاریخ بشر است؛ زیرا با آسان‌تر کردن جویدن و هضم غذا، اعتقاد بر این است که به گسترش نهایی آشپزی در سراسر جهان کمک زیادی کرده است.

بر اساس مطالعه‌ای که روز دوشنبه (۲۳ آبان‌ماه) در مجله اکولوژی و تکامل نیچر منتشر شد، پیش از این، نخستن شواهد قطعی آشپزی توسط نئاندرتال‌ها و انسان اولیۀ خردمند به ۱۷۰ هزار سال پیش می‌رسد.

این مطالعه که قدمت هنر آشپزی را تا بیش از ۶۰۰ هزار سال پیش جابه‌جا می‌کند، نتیجه ۱۶ سال تحقیق «ایریت زوهر»، باستان‌شناس موزه تاریخ طبیعی استاینهارت دانشگاه تل‌آویو است. در طول این مدت او هزاران بقایای ماهی را که در مکانی به نام «Gesher Benot Yaaqov» که در شمال سرزمین‌های اشغالی یافت شده را مورد بررسی قرار داده است.

این محوطه در نزدیکی سواحل رود اردن قرار دارد که زمانی دریاچه بوده است و گنجینه‌ای از فسیل‌های ماهی باستانی در اختیار تیم محققان قرار داده تا تعیین کنند دقیقاً از چه زمانی نخستن آشپزها در آشپزخانه شروع به کار کردند.

«ایریت زوهر»، باستان‌شناس به خبرگزاری فرانسه گفت: «مثل مواجهه با یک معما بود تا با اطلاعات بیشتر و بیشتر بتوانیم داستانی در مورد تکامل انسان بسازیم. نخستن سرنخ در منطقه‌ای به‌دست آمد که تقریباً هیچ استخوان ماهی در آن وجود نداشت، اما تعداد زیادی دندان در آنجا یافت شد. این می‌تواند به پختن اشاره داشته باشد؛ زیرا استخوان‌های ماهی در دمای کمتر از ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد (۹۳۰ درجه فارنهایت) نرم و متلاشی می‌شوند، اما دندان‌های آن‌ها باقی می‌ماند.

با مقایسه نتایج با سایر فسیل‌های ماهی، محققان دریافتند که دندان‌های یافت شده در معرض دمای بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد (۴۰۰ تا ۹۳۰ درجه فارنهایت) قرار گرفتند و فقط این دما محدوده مناسب برای طبخ کامل ماهی است.

از سوی دیگر «آنائیس ماراست» ـ باستان‌شناس در موزه ملی تاریخ طبیعی فرانسه، ـ هرچند در این مطالعه حضور نداشته، اما عنوان کرده است: اجداد انسان ممکن است استخوان‌ها را در آتش انداخته باشند و کل مسأله در مورد قرار گرفتن در معرض آتش این است که آیا این موضوع به خلاص شدن از بقایای ماهی‌ها بوده است یا تمایل به آشپزی؟»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار