gardeshban.ir

مدرسه ۲۲ بهمن (22 Bahman School) مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در ارومیه، تقاطع خیابان امام و خیام شمالی واقع شده است.
کد خبر: ۵۶۰۸۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱-1401 August 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
آذربایجان غربی یکی از استان های مرزی ایران و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است. استان آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است. بخش جنوبی آن اغلب کردنشین بوده و به نام مکریان شناخته می‌شود. موقعیت این استان و هم جواری اش با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار باشد. علاوه بر طبیعت دیدنی، شهر ارومیه جاذبه های تاریخی بسیاری دارد که یکی از آنها مدرسه ۲۲ بهمن می باشد.

مدرسه ۲۲ بهمن (22 Bahman School) مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در ارومیه، تقاطع خیابان امام و خیام شمالی واقع شده است. این بنای تاریخی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه

دبیرستان پهلوی که از زمان تشکیل، در ساختمانی استیجاری استقرار داشت در اواخر سال 1312­ش که مؤسسات آموزشی و بهداشتی خارجی برچیده شد و املاک آنها توسط دولت خریداری گردید به ساختمان تازه ساخت آمریکایی ها واقع در خیابان امام کنونی، جنب ضلع شمالی خیابان خیام شمالی منتقل گردید.

این دبیرستان در سال 1327ش به نام «رضاشاه کبیر» تغییر نام داد و این نام پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357ش به «شریعتی» تغییر کرد. در حال حاضر این ساختمان با نام «22 بهمن» با تصویب وزارت آموزش و پرورش به عنوان «موزه آموزش و پرورش» در حال تجهیز است.

مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه


معماری بنا

مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن در اوایل دوران پهلوی، یعنی نزدیک به ۸۰ سال قبل با استفاده از خشت و آجر ساخته شد و حدود پنج هزار و ۱۰۰ مترمربع زیربنا دارد. این مدرسه در مرکز شهر ارومیه در حال تبدیل شدن به موزه آموزشی این شهر است و روزانه گردشگران زیادی را میزبانی می‌کند.

پلان مدرسه ۲۲ بهمن به شکل مستطیل بوده که در سه طبقه ساخته شده است. ورودی اصلی مدرسه در قسمت جنوب شرقی بوده و دو ورودی دیگر نیز در قسمت شمال غربی قرار گرفته اند. مصالح بکار رفته در این بنا، خشت و آجر و در بخش هایی از دیوارها پی سنگی میباشد.

این بنا زیبایی خاصی به یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های شهر ارومیه بخشیده است که توانسته توجه هر گردشگر و حتی شهروندان ارومیه‌ای را به خود جلب کند. بنای مدرسه آخرین بار در سال 96 مرمت و بازسازی شده است. این بنای تاریخی به عنوان اولین موزه مدرسه ایران در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی احیا گردید.

مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه


چطور به مدرسه ۲۲ بهمن برویم ؟

همانطور که گفتیم این مدرسه تاریخی در ارومیه، تقاطع خیابان امام و خیام شمالی واقع شده است. در سفر به شهر زیبای ارومیه فراموش نکنید حتما از بازار قدیمی ارومیه و مسجد جامع ارومیه که از جاذبه های اصلی شهر ارومیه هستند بازدید کنید.

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، ارومیه، تقاطع خیابان امام و خیام شمالی


مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار