gardeshban.ir

درياچه و تالاب پساب يزد يکي از جاذبه هاي طبيعي است که در 4 کيلومتري شمال شهر يزد واقع شده و اطراف اون رو جامعه گياهي ني پوشانده است.
کد خبر: ۵۶۱۴۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱-1401 August 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
درياچه و تالاب پساب يزد يکي از جاذبه هاي طبيعي است که در 4 کيلومتري شمال شهر يزد واقع شده و اطراف اون رو  جامعه گياهي ني پوشانده است. 

ارتفاع تالاب پساب يزد از سطح دريا 1145 متر هست با توجه به فقر آبي در اين منطقه آبشخور حيات وحش منطقه شده است همچنین این تالاب توانسته سبب حضور موقت پرندگان عبوری و نیز جذب پرندگان مهاجر زمستانی شود.

این تالاب که در اثر رها سازی آبهای تصفیه خانه فاضلاب یزد ایجاد شده به دلیل قرارگیری در میان ماسه های روان طبیعت زیبایی را رقم زده است. از آب این تالاب برای آبیاری کمربند سبز یزد نیز استفاده می‌شود. با توجه به نزدیکی این تالاب به یزد، این مکان به تفرجگاهی جذاب برای کویرگردی تبدیل شده است و آخر هفته‌ها جمعیت قابل توجهی برای سافاری با ماشین‌های آف‌رود به اینجا می آیند.

در اطراف این تالاب مسیرهایی برای سواری آفرود توسط گردشگران ایجادشده است. فاصله کم این تالاب تا شهر زارچ و یزد باعث شده که شما به‌راحتی به این تالاب دسترسی داشته باشید. مدت‌زمان لازم برای بازدید از بخش‌های مختلف تالاب چند ساعت بیشتر نیست ولی می‌توان شب را در کنار تالاب گذراند. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در کنار تالاب برای گردشگران جذابیت دارد کویر است. قطعاً سکوت کویر در شب‌هنگام جلوه و شکوه دیگری از خود نشان می‌دهد.

تالاب پساب یزد


اکوسیستم تالاب پساب یزد

تالاب پساب یزد همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره‌شده است به دلیل رهاسازی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد تشکیل‌شده است. به همین دلیل اکوسیستم گیاهی و جانوری آن در سال‌های اخیر به وجود آمده است.

در اطراف این تالاب شما می‌توانید نیزارهایی را مشاهده کنید. در سال‌های اخیر نیز این تالاب به محلی برای سکونت پرنده‌های مهاجر در فصل زمستان تبدیل‌شده است. این تالاب به‌عنوان آبشخور حیوانات کویر شناخته می‌شود. البته در زمان‌هایی که انسان‌ها در اطراف این تالاب باشند حیوانات به این تالاب نزدیک نمی‌شوند.

در فصل تابستان اختلاف دما در شبانه‌روز در اطراف تالاب بسیار بالا است. اگر در فصل تابستان از این تالاب دیدن کنید متوجه می‌شوید که در طول روز دمای هوا به 50 درجه بالای صفر هم می‌رسد، اما در شب ممکن است حتی به زیر صفر هم سقوط کند. به همین دلیل تابستان و زمستان فصل مناسبی برای بازدید از این تالاب نیست.

تالاب پساب یزد


بهترین زمان بازدید

بهترین زمان برای بازدید از تالاب پساب یزد فصل‌های بهار و پاییز هستند. در این فصل از سال‌ شرایط آب و هوایی حاکم بر نقاط کویری مناسب بوده و اختلاف دما در طول شب و روز بسیار ناچیز است. همچنین در طول بهار به دلیل بارش باران سطح آب تالاب بیشتر بوده و حجم بیشتری را دارد.

در فصل بهار می‌توانید در کنار این تالاب قرارگرفته و حتی شب را به صبح سپری کنید. قطعاً لذت ماندن در دل کویر آن‌هم در شب برای بسیاری از افراد ناشناخته است. دیدن ستاره‌های زیبا زیر اسمان صاف و پاک کویر و قرار گرفتن در کنار یک تالاب که هوای مطبوعی را ایجاد کرده خاطره‌ای فراموش‌نشدنی است.

تالاب پساب یزد


دسترسی

این تالاب در ۴ کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است. دسترسی به تالاب از طریق جاده کمربندی یزد-زارچ امکانپذیر است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار