gardeshban.ir

از عمارت‌هایی باشکوه و کاخ‌هایی مجلل گرفته تا برج‌هایی لوکس و آسمان‌خراش‌هایی مدرن، دنیای ما پر است از سازه‌های خوش‌تراشی که هنر معماری برای ما خلق کرده است.
کد خبر: ۵۶۱۴۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱-1401 August 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
معماری جزء شگفت‌انگیزترینِ پدیده‌های دنیاست؛ هنری نوگرا و بدعت‌گذار که همواره آغوش خود را برای دگرگونی و تحول گشوده و سازه‌هایی شگرف و باشکوه، نمادهای ماندگاری از ابتکار و خلاقیت را در جهان پدید آورده است. 

از عمارت‌هایی باشکوه و کاخ‌هایی مجلل گرفته تا برج‌هایی لوکس و آسمان‌خراش‌هایی مدرن، دنیای ما پر است از سازه‌های خوش‌تراشی که هنر معماری برای ما خلق کرده است؛ شاهکارهایی که جهان را به مکانی خوش‌منظر و چشم‌نواز تبدیل کرده است. اما در میان سمفونی دل‌انگیزی از تقارن‌ها و همسازی‌ها، سازه‌های اعجاب‌انگیزی نیز وجود دارند که فارغ از هر نوع اصول و ساختاری، با ساز خوش‌صدای خود تک‌نوازی کرده و از جلوه متفاوتی از ظرفیت بی‌حدوحصر تخیل انسان و پتانسیل بی‌کران هنر معماری رونمایی می‌کنند. 

در این مطلب به معرفی برخی از این سازه‌های خارق‌العاده و البته نامتعارف خواهیم پرداخت.

عجیب ترین ساختمان های جهان


خانه ذهن اسپانیا

معروف‌ترین اثر هنری آنتونی گائودی، معمار برجسته اسپانیایی در پارک هنری گوئل بارسلونا، واقع در چند قدمی گارسیا و بر فراز تپه ال کارمل قرار گرفته است: خانه ذهن؛ مکانی که نه‌تنها جزء عجیب‌ترین سازه‌های جهان و شگفتی‌های هنر معماری در دنیا محسوب می‌شود، بلکه از ارزش فرهنگی بالایی نیز برخوردار بوده و در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. در حقیقت خانه ذهن تنها یکی از چندین و چند سازه عجیب و معروفی است که در پارک گوئل قرار گرفته، چراکه پارک گوئل مجموعه‌ی کم‌نظیری از ۶۰ سازه نامتعارف و شگفت‌انگیز را در خود جای داده است. این پارک در اوایل قرن بیستم میلادی توسط کارآفرینی اسپانیایی به نام اوزبی گوئل خریداری شد. گوئل قصد داشت این پارک را به باغشهری خصوصی مبدل کند، اما به دلیل موقعیت مکانی خاص این بوستان، پروژه با شکست مواجه شد، چراکه پارک از مرکز شهر بارسلونا بسیار دور بود. 

در نتیجه وراث گوئل بعد از مرگ او، تپه را به فروش گذاشتند و مقامات بارسلونا نیز این پارک را برای استفاده عموم خریداری کردند. خانه ذهن در نزدیکی دروازه ورودی پارک گوئل قرار گرفته و با ظاهر عجیب و حیرت‌انگیزی که گویی از قصه‌های پریان قدم به واقعیت گذاشته و در خشت و گل تجسم یافته است، خودنمایی می‌کند. این سازه از سه طبقه و اتاقی زیر شیروانی که بسیار خلاقانه طراحی شده، تشکیل گردیده‌ است. البته باید گفت که خانه ذهن صرفاً منزلی تاریخی نیست، بلکه کاربری دیگری نیز دارد: مجموعه‌ی گران‌بهایی از آثار گائودی در این مکان به معرض نمایش شیفتگان هنر گذاشته شده است.

نشانی: Carrer D'olot, 5, 08024, Barcellona (Catalogna)

ساعت بازدید: از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۹:۳۰ شب (روزهای فرد) – ۷:۳۰ شب (روزهای زوج)

ساختمان کج و معوج لهستان

به تصویری می‌ماند که با ابزارهای فتوشاپ دستکاری و دفرمه شده است: ساختمان کج و معوج لهستان با ظاهر عجیب، ناهنجار و غیرطبیعی خود، جهان را مبهوت شگفتی خود ساخته است. این سازه که مرکز خریدی در شهر ساحلی سوپوت لهستان است، با پیچ و تاب‌های غیرعادی خود ذهن هر فردی را به چالش کشیده و به توهم بصری دچار می‌کند؛ در حقیقت تماشای این سازه از نزدیک برای افرادی که به شکل وسواس‌گونه‌ای به نظم و تقارن در معماری علاقه دارند، عذاب‌آور خواهد بود. این مرکز خرید چندکاربره که در لهستان به Krzywy Domek شهرت دارد، توسط دو تن از معماران مبتکر و خوش‌قریحه لهستانی به نام سزوتینسکی و زالسکی (Szotynscy & Zaleski) با الهام از کتاب نقاشی‌های کودکان پر داهلبرگ طراحی شده است. 

طراحی این سازه به شکلی صورت گرفته که تصویری فراواقع‌گرایانه‌ در پیش چشمان بیننده پدید آید: از دیوارهای پیچ و تاب‌خورده و پنجره‌های اریب و معوج گرفته تا سقف مقعری که با بام‌پوش آبی و سبز خود، نقشی از وهم و خیال بر نمای دیدنی این سازه پاشیده، همگی با جزئیاتی بسیار زیاد طراحی شده‌اند تا نمونه بارز یک اثر هنری بی‌نقص سورئال خلق گردد. گفتنی است که این سازه کج و معوج چیزی حدود ۴۰۰۰ مترمربع وسعت دارد و از بخش‌های مختلفی نظیر دفتر اداری، فروشگاه، رستوران، کافی‌شاپ و بخش جذابی که نسخه‌ی لهستانی پیاده‌روی مشاهیر هالیوودی (Hollywood Walk Of Fame) نامیده می‌شود، تشکیل شده است.

نشانی: Bohaterow Monte Cassino 53, 81-767 Sopot

عجیب ترین ساختمان های جهان


کلیسای هالگریمور ایسلند

با قامت برافراشته خود در هر نقطه از شهر دیدنی ریکیاویک پیداست: کلیسای هالگریمور با ارتفاعی برابر با ۷۴ متر برفراز خیابان اسکولاووردوستیگور، جایی که کانون فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اقتصادی ریکیاویک محسوب می‌شود، خودنمایی می‌کند و نمایی پانورامیک و استثنائی را از شمالی‌ترین شهر جهان و بزرگ‌ترین شهر ایسلند ارائه می‌دهد. ساخت این سازه باشکوه بیش از ۴۰ سال به طول انجامیده است؛ ۴۰ سال طول کشید که شاهکار گویون ساموئلتون برفراز شهر دیدنی ریکیاویک عرض‌اندام کند و طراحی ناب و نوردیک خود را که به گدازه‌های سرد شده آتش‌فشانی و سنگ‌های بازالتی می‌ماند، آشکار سازد. 

هالگریمور صرفاً کلیسایی محلی نیست، بلکه عبادتگاهی ملی و نمادین است؛ مکانی که در طراحی آن از طبیعت خشن و بی‌رحم ایسلند الهام گرفته شده و از اِلمان‌های کشورهای منطقه اسکاندیناوی استفاده گردیده است. این سازه نه‌تنها بزرگ‌ترین کلیسای ایسلند محسوب می‌شود، بلکه بزرگ‌ترین ارگ بادی ایسلند را نیز در خود جای داده است: ارگ بادی غول‌پیکری که در این کلیسا تعبیه شده است ۱۵ متر ارتفاع و ۲۵ تن وزن دارد و از چهار صفحه کلید، یک پدال، ۷۲ پرده و ۵۲۷۵ لوله تشکیل شده است. این ارگ بادی که در اجراهای موسیقی کلاسیک از آن استفاده می‌شود، قادر است صدایی بسیار گوش‌نواز و فراگیر را در فضای آکوستیک کلیسا ایجاد کرده و لذت شنیدن سمفونی‌هایی کلیسایی را برای بازدیدکنندگان دوچندان کند. گفتنی است که بازدید از کلیسای هالگریمور ایسلند رایگان است، اما اگر قصد داشته باشید نمایی دل‌فریب را برفراز برج این کلیسا تماشا کنید، باید هزینه اندکی بپردازید.

نشانی: Egilsgata, Reykjavik, Capital Region 101

ساعت بازدید: از ساعت ۱۱ ظهر تا ۴ عصر

عجیب ترین ساختمان های جهان


کتابخانه عمومی کانزاس‌سیتی ایالات متحده

شعبه مرکزی کتابخانه عمومی کانزاس سیتی برای اهالی کتاب مکانی شناخته شده است، چراکه نسخه اصلی برخی از برجسته‌ترین آثار ادبی جهان را در خود جای داده است؛ اما موضوعی که این کتابخانه را به مکانی خاص تبدیل کرده، معماری عجیب و متفاوت پارکینگ این ساختمان است: نمای ظاهری این پارکینگ به گونه‌ای طراحی شده که گویی چندین کتاب عظیم‌الجثه در قفسه بزرگی از کتابخانه در کنار یکدیگر صف کشیده‌اند. 

این کتب غول‌پیکر که تعدادشان به ۲۰ عدد می‌رسد، با طولی برابر با ۷ متر و عرضی حدود ۲ متر به زیبایی نمای بیرونی این کتابخانه را تزئین کرده و نام و آوازه این کتابخانه را به گوش جهانیان رسانده است. جدا از معماری خیره‌کننده پارکینگ کتابخانه، نمای بیرونی خود کتابخانه نیز به شکلی بسیار خلاقانه در سبک و سیاق معماری قرن بیستم طراحی شده است. این کتابخانه که جزء کهن‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان محسوب می‌شود، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هرکدام داستان عجیب و جذابی را در پس خود دارند. 

به‌عنوان‌مثال ساختمان تاریخی این کتابخانه در گذشته بانکی قدیمی بوده که در سال ۲۰۰۴ بازسازی و به بخشی از کتابخانه تبدیل شده است. خزانه‌ی این بانک که اکنون بخشی از کتابخانه عمومی کانزاس سیتی بشمار می‌رود، با دیوارهایی از جنس بتن و درب سترگی متشکل از ۳۵ تن پولاد، هر بازدیدکننده‌ای را مات و مبهوت خود می‌سازد. بی‌تردید بازدید از این کتابخانه تاریخی نه‌تنها برای عاشقان کتاب، بلکه برای افرادی که به معماری، به خصوص معماری قرن بیستم علاقه دارند، نیز آموزنده و سرگرم‌کننده خواهد بود.

نشانی: No 14 W 10th St, Kansas City, MO 64105

ساعت بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب (روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه) و از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر (روزهای شنبه، یک‌شنبه، پنجشنبه و جمعه)

کاسا میلا اسپانیا

آنتونی گائودی نامی آشنا برای شیفتگان هنر معماری و یادآور سازه‌های باشکوه و اعجاب‌انگیزی نظیر کلیسای جامع ساگرادا فامیلیا و کازا باتیو است. سبک ساختارشکنانه، خاص و عجیب گائودی در طراحی سازه‌ها چنان بدیع و مبتکرانه است که شهرتی جهانی به او بخشیده و او را به یکی از بزرگ‌ترین معماران دو قرن گذشته مبدل کرده است. او در سال ۱۹۰۵، پیش از آنکه به ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیا بپردازد، نبوغ و ابتکار خود را یک‌بار دیگر با ساخت سازه غیرعادی و شگرفی در اسپانیا به نمایش گذاشت: کاسا میلا که در زبان محلی لاپدررا (La Pedrera) نامیده می‌شود، اثری است متمایز و بی‌همتا؛ شاهکار بی‌بدیلی که هنوز پس از گذشت زمانی قریب به صدسال، کماکان جزء برترین سازه‌های معماری مدرن جهان محسوب می‌شود. 

این سازه نه‌تنها جزء پربازدیدترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های بارسلون اسپانیا بشمار می‌رود، بلکه جزء آثار شاخص مدرنیته دنیا و برجسته‌ترین آثار هنر معماری در جهان شناخته می‌شود. ساخت کاسا میلا چیزی حدود ۶ سال طول کشید، اثری جنجال‌برانگیز با ظاهری نامتقارن همانند امواج متلاطم اقیانوس؛ ۶ سال زمان برای خلق چنین اثر خیره‌کننده‌ای برای گائودی کافی بود تا به جهان نشان دهد که زیبایی صرفاً در تقارن تعریف نمی‌شود و از خطوطی منحنی نیز می‌توان به جای خطوط راست در خلق شاهکاری ماندگار بهره جست. 

این اثر که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است، اکنون در تملک بانک کاتالانی کایکسا کاتالونیا قرار دارد و درب‌های آن برای بازدید گردشگران باز بوده و هرسال میزبان رویدادهای فرهنگی مختلف است. تماشای این بنای سحرانگیز و افسون‌کننده به تمام شیفتگان معماری و کسانی که با خرید بلیط هواپیما بارسلونا راهی این مقصد دیدنی می‌شوند، به شدت توصیه می‌گردد.

نشانی: Gracia bvd. 92, 08008, Barcelona (Barcelona)

ساعت بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب

عجیب ترین ساختمان های جهان


ساختمان سبد اوهایو در ایالات متحده

برای تماشای بزرگ‌ترین سبد جهان باید به اوهایو ایالات متحده سفر کنید؛ جایی که شاخص‌ترین اثر معماری وانمایی در آن لانه کرده است: سازه سبد اوهایو یا به قول ساکنان این منطقه ساختمان سبدی لانگابرگر با طراحی عجیب و خیره‌کننده خود، نظر هر رهگذری را جلب می‌کند و حس کنجکاوی او را برمی‌انگیزد. این سازه‌ی منحصربه‌فرد که در سال ۱۹۹۷ احداث شد، برای مدت طولانی دفتر اصلی شرکت لانگابرگر بود و به نوعی تبلیغی برای فروش سبدهای پیک‌نیک این شرکت محسوب می‌شد. 

ساختمان سبدی لانگابرگر در حقیقت نسخه ۱۶۰ برابر بزرگ‌تر شده‌ی سبدهایی است که لانگابرگر به مشتریان خود ارائه می‌کند. این شرکت سال‌هاست که در زمینه‌ی فروش سبدهای چوبی و وسایل دست‌ساز خانگی فعالیت دارد و طی این مدت توانسته مشتریانی وفادار برای خود جلب کند. ایده ساخت این بنای ۱۸۰۰۰۰ متری نیز که چیزی حدود سی میلیون دلار برای این شرکت خرج برداشت، تلاشی موفقیت‌آمیز برای جلب مشتری و تبلیغ محصولی کاربردی و پرطرفدار بود. اما از وضعیت کنونی این مکان، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، چراکه سال‌هاست دفتر اصلی لانگابرگر به مکان دیگری منتقل شده و این سازه به فرد دیگری واگذار گردیده است. گرچه تصویر واضحی از آینده این ساختمان پیدا نیست، اما به نقل از برخی سایت‌ها قرار است این مکان بزودی به هتلی چندستاره مبدل گردد.

نشانی: No 1500 East Main St. Newark, Ohio, 43055. United States

کنستاس گراتس اتریش

برخی آن را جوجه‌تیغی می‌نامند، برخی لیسه دریایی، برخی دیگر وال و توله کرگدن؛ اما موزه کنستاس گراتس اتریش برای معمار خود همان بیگانه‌ی آشناست؛ سازه‌ای مختلط و پیوندی با ظاهری عجیب ولی آشنا همانند سگی ولگرد و چند نژادی با رفتاری دوستانه و گیرایی افسونگرانه. این سازه که به موزه گراتس آرت اتریش نیز مشهور است، جزء پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری اتریش و شهر دیدنی و پرجمعیت گراتس محسوب می‌شود. اما این مکان چگونه تأسیس شد؟ در پاسخ باید گفت که ایده احداث کنستاس گراتس اتریش در سال ۲۰۰۳ و زمانی آغاز شد که اتریش به عنوان محل برگزاری مراسم پایتخت فرهنگی اروپا برگزیده شد. 

این نمایشگاه در حقیقت بخشی از برنامه‌های فرهنگی اتریش برای میزبانی از مراسم پایتخت فرهنگی اروپا بود. طراحی عجیب و جذاب این سازه محصول همکاری دو معمار برجسته انگلیسی‌تبار به نام‌های کالین فورنیر و پیتر کوک است. بر طبق اظهارات مدرسه معماری بارتلت لندن، طراحی کنستاس گراتس از همان ابتدا قرار بود نامتعارف، بدیع و بحث‌برانگیز باشد و با حداقل وفاداری به مبادی و اصول معماری سنتی، از مواد و مصالحی جدید نظیر آهن و شیشه و روش‌هایی مدرن و کارآمد جهت خلق فضایی مطلوب و سازمان‌یافته برای عرضه آثار هنری بهره برد. 

حاصل کار نیز دقیقاً مطابق با انتظارات بود؛ کنستاس گراتس اتریش به اثری چشم‌نواز و تماشایی و نمونه‌ی بارز سبک معماری بلابی تکچر (Blobitecture) -که ظاهر حبابی و بافتی آمیبی آن شاخصه اصلی آن محسوب می‌شود- تبدیل شد. البته باید گفت که‌ کنستاس گراتس اتریش صرفاً ظاهری زیبا نیست، بلکه از بخش‌های آموزشی مختلفی تشکیل شده که هرکدام قادرند ساعت‌ها بازدیدکنندگان را سرگرم خود سازند. بخش هنرهای معاصر موزه که هسته بنیادین این مکان محسوب می‌شود، نمایشگاه هنری چندرسانه‌ای بسیار آموزنده و زیبایی است که چهار دهه از آثار کم‌نظیر و شگفت‌انگیز هنرمندان اتریش را در برگرفته است. در انتهای بازدید از این مکان بد نیست سری به سکوی فوقانی سازه بزنید و چشم‌انداز پانورامیکی از شهر تماشایی گراتس اتریش را نظاره کنید.

نشانی: Lendkai 1, 8020 Graz, Österreich

عجیب ترین ساختمان های جهان



خانه سنگی پرتغال

پس از انتشار اولین تصویر خانه سنگی پرتغال، حرف‌وحدیث‌های زیادی در فضای مجازی به وجود آمد؛ برخی وجود این خانه را از اساس انکار می‌کردند و آن را مکانی خیالی و تلاشی مذبوحانه برای جذب گردشگر می‌دانستند و برخی دیگر معتقد بودند که نمای بیرونی این سازه توسط فتوشاپ‌کارانی ماهر دست‌کاری و ویرایش شده است. 

شواهد زیادی نیز مبتنی بر جعلی بودن تصاویر در فضای مجازی وجود داشت: به‌عنوان‌مثال تمام عکس‌های منتشر شده‌ از این خانه سنگی فقط از دو زاویه ثبت شده بودند و نشانه‌هایی از دست‌کاری‌ فتوشاپی به وضوح در آن‌ها دیده می‌شد. اما پس از مدتی بالاخره حقیقت فاش شد و تصویری از خانه سنگی پرتغال در مستندی که در یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور نمایش داده شد، پخش گردید. این مستند به همراه مقاله‌ای که در روزنامه دیلی مال به چاپ رسید، پاسخی بود به تمام تردیدها و پایانی به تمام بحث‌ها: خانه سنگی پرتغال حقیقت داشت و در حومه شهر دیدنی فافه لانه کرده بود. نکته جالب اینکه این سازه شگفت‌انگیز حتی در نماهایی از فیلم پرتغالی «ماه» نیز به تصویر کشیده شده بود. 

خانه سنگی پرتغال برخلاف معماری بدوی و عصر حجری که دارد، پیشینه بالایی نداشته و قدمتی بیش از ۵۰ سال ندارد. سازه در بخش بیرونی خود فاقد هرگونه تزئیناتی بوده و به شکلی بسیار ساده طراحی گردیده است؛ بخش درونی سازه نیز بسیار ابتدایی و با حداقل جزئیات طراحی شده است. گرچه خانه سنگی پرتغال از منظر تاریخی فاقد ارزش است، طراحی ناب و ساده این سازه موردتوجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته و موجب شده است که همه‌روزه جمعیت زیادی از افراد راهی شهر فافه شوند تا از نزدیک تماشاگر مکانی اصیل و بدوی در عصر خودنمایی آسمان‌خراش‌های تنومند و پولادین باشند.

نشانی: Between Celorico de Basto and Fafe, in the north of Portugal

معبد وات سامفران تایلند

باشکوه، مهیب و رازآلود، وات سامفران صرفاً ساختمانی با ظاهری غیرعادی و ترسناک نیست، بلکه رازهای هولناک و تاریکی در دل خود دارد. این معبد بودائی بلندقامت که در منطقه مسکونی ناکون پاتوم تایلند و در فاصله ۴۰ کیلومتری بانکوک قرار گرفته، در حقیقت محل آزار و اذیت جنسی ۶ دختری است که از قبایل محلی برای آموزش مسائل دینی به این معبد منتقل شده بودند. راهب بزرگ این معبد در سال ۲۰۰۴، در دادگاه به ۱۶۰ سال زندان محکوم شد و برخی از راهبان زن نیز به اتهام همدستی و سکوت در برابر این مجرم دستگیر و محاکمه شدند. اما بعدها مجازات راهب اعظم به چیزی حدود یک دهم تقلیل یافت و او در سال ۲۰۲۱ از زندان آزاد شد و به معبد وات سامفران برای نیایش رفت. امروزه بخش‌های مختلفی از این معبد متروکه است و فقط امکان بازدید از برخی مناطق این مکان برای شرکت‌کنندگان در تور مسافرتی تایلند وجود دارد. در مورد ساختمان معبد وات سامفران باید گفت که ارتفاعی حدود ۸۰ متر دارد و از ۱۷ طبقه تشکیل شده است. نمای بیرونی این معبد، همان‌طور که در تصاویر مشخص است، به استوانه‌ی‌ صورتی غول‌پیکری می‌ماند که توسط اژدهای طلایی بزرگی محافظت می‌شود. نکته جالب دیگر در مورد این سازه این است که هیچ‌کس به طور قطع به یقین نمی‌داند این معبد در چه سالی و توسط چه کسی ساخته شده است. 

به گفته برخی از بومیان این منطقه، معبد وات سامفران رسماً در سال ۱۹۸۵ توسط مریدان مکتب بهاوانا بودهو (Bhavana Buddho) تأسیس شد و ساخت آن ۵ سال به طول انجامید. معبد وات سامفران صرفاً ساختمانی با نشان اژدها نیست، بلکه مجموعه بزرگی است از معابدی مختلف که مساحت بزرگی از این منطقه را پوشش داده است. برای بازدید از این مکان می‌توانید از مینی ون، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید، اما ازآنجایی‌که هیچ اتوبوسی مستقیماً در این منطقه توقف ندارد، تاکسی گزینه امن‌تر و بهتری برای بازدید از این مکان است.

نشانی: Nakhon Chai Si Rd., Sam Phran 73110

ساعت بازدید: از ساعت ۷ صبح تا ۶ عصر

عجیب ترین ساختمان های جهان


ساختمان اداری سایبرتکچر اِگ هندوستان

گاهی آینده‌ی معماری در برخی سازه‌های مدرنی که در جهان طراحی می‌شوند، نمایان می‌گردد: ساختمان سایبرتکچر اگ نمونه‌ی بارزی از معماری نوین در جهان است؛ سازه‌های ۱۳ طبقه‌ای که تصویری از شکل و شمایل ساختمان‌های جهان را در قرن‌هایی آتی به نمایش گذاشته است. این سازه تخم‌مرغی شکل که همانند یک کشتی بزرگ طراحی شده است، در حقیقت تجسم جهان در قالب سیستم خودکفایی است که از اجزای مختلف و اکوسیستم پیچیده و در حال تکاملی تشکیل شده است که سازگار با یکدیگر به شکلی هماهنگ برای رشد و ترقی خود و سیستم تلاش می‌کنند. 

این سازه مشتمل بر ۱۳ طبقه مجزایی است که از تلفیق معماری نمادین، طراحی بهینه محیطی و مهندسی نوین به وجود آمده و به پیشرفته‌ترین سامانه‌های پیچیده نظارتی برای اطمینان از صحت کارکرد سیستم و سلامت تک تک اجزای آن مجهز شده است. در سامانه نظارتی سلامت، پارامترهای پزشکی مختلفی نظیر فشارخون و وزن افراد کنترل می‌شود و در صورت نیاز، درخواست اعزام پزشک به محل به صورت خودکار ارسال می‌گردد. 

در مورد طراحی تخم‌مرغی شکل این سازه باید گفت که به شکلی بسیار هوشمندانه و هدف‌دار صورت گرفته است، چراکه به دلیل مسطح نبودن این سازه در بخش فوقانی و قرار گرفتن در زاویه‌ای مطلوب به منظور بهره‌وری بهینه از انرژی خورشیدی، عملکرد بسیار برتری در زمینه‌ی ذخیره‌سازی انرژی نسبت به دیگر سازه‌ها دارد. گفتنی است که سازه برای تأمین انرژی موردنیاز خود از توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک بهره می‌برد. وجود روف گاردن در این ساختمان نیز به گرمازدایی سطح سازه در فرآیند شیمیایی گرماکافت (ترمولیسیس) کمک بسیاری می‌کند. 

ساختمان اداری سایبرتکچر اِگ به ما ثابت کرده است که نسل جدیدی از سازه‌هایی هوشمند در راه‌اند و قرار است جایگزین پناهگاه‌هایی از جنس آجر و خشت شوند؛ ساختمان‌هایی مدرن و خودکفا مبتنی بر فنّاوری و دانش روز که از تعاملی بی‌نقص بین معماری و مهندسی پدید آمده‌اند. گفتنی است که این سازه در بمبئی هندوستان قرار دارد و امکان بازدید از آن با رزرو تور هند برای گردشگران فراهم است.

نشانی: Bandra kurla complex Mumbai, Maharashtra, India
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار