gardeshban.ir

جزیره جوندا (Cunda Island)، که نام دیگر آن جزیره علی بِی (Alibey) می باشد، در شهر آیوالیک، شهری میان ترکیه و یونان، در ۱۵۱ کیلومتری ازمیر واقع شده است.
کد خبر: ۵۶۱۵۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۱-1401 September 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
ترکیه یکی از مقاصد بسیار زیبا، دیدنی و محبوب در سرتاسر جهان می باشد. همه ساله و در تمام فصول سیل گردشگران خارجی راهی شهرها و نقاط بکر و دیدنی این کشور زیبا می شوند. شاید اولین انتخاب اکثر گردشگران شهر زیبا و پرهیایوی استانبول یاشد، اما تمام نقاط این کشور همواره پر از توریست و گردشگر است و نقطه نقطه آن ارزش سفر کردن دارد.

جزیره جوندا (Cunda Island)، که نام دیگر آن جزیره علی بِی (Alibey) می باشد، در شهر آیوالیک، شهری میان ترکیه و یونان، در ۱۵۱ کیلومتری ازمیر واقع شده است. این شهر شامل ۲۲ جزیره است که در این میان، جزیره جوندا قابل سکونت می باشد و توسط پلی به آیوالیک وصل می شود.




نزدیکی این جزیره به کشور یونان دلیلی برای وجود خانه های تاریخی رومی آن، باغ های سرسبز زیتون، خانه های سنگی با پنجره های رنگی می باشد، همانند شهرهای زیبای آلاچاتی و چشمه که رد پای معماری زیبای یونانی ها در آن به جای مانده است. این جزیره آب‌وهوای گرمسیری دارد و مقصدی عالی برای آفتاب گرفتن و تفریحات آبی نیز می باشد.

جزیره جوندا


دیدنی ها و تفریحات جزیره

اگر می خواهید همزمان به ترکیه، یونان و آلبانی سفر کنید، جزیره جوندا می تواند انتخاب بسیار هیجان انگیزی باشد. هتل های شیک، کلیساها، سنگ فرش هایی به سبک کشور آلبانی و رستوران های ترکی و یونانی می توانند سفری خاطره انگیز برای شما به ارمغان بیاورند. از دیگر تفریحات و دیدنی های جزیره موارد زیر می باشد؛

شنا، قایق سواری و تفریحات آبی

سفرهای دریایی با قایق از جاذبه های طبیعی جزیره و یکی از اصلی ترین تفریحات آن است. به تنگه و ساحل مرتفع جزیره بروید و با تفریحات آبی سرگرم شوید. غواصی، قایق سواری و جت اسکی از تفریحات آبی جزیره جونداست. پیاده روی در ساحل و تماشای دریای اژه قطعا تجربه بی نظیری است.

شنا در سواحل گرم جزیره، یکی از اولین تفریحات جزیره در سفر شماست. خلیج پاتریسا، ساحل کلئوپاترا، ساحل عمومی خلیج ارتونچ، ساحل چاتالتپه، ساحل صدف و ساحل سوبه گزینه های پیشنهادی برای شنا کردن و آفتاب گرفتن هستند.

خانه های لاوانتا (Lavanta)

خانه های لاوانتا که همان خانه های رومی هستند یکی از زیباترین جاذبه های این جزیره است. همچنین یکی از دلایلی که باعث شده جزیره جوندا از بهترین جزایر ترکیه باشد، وجود همین خانه هاست. خانه های سنگی لاوانتا در سال ۱۸۹۳ توسط یونانیان ساخته شده که خصیصه های ارتدوکس یونانی را به خوبی به نمایش گذاشته اند. اطراف خانه ها، درخت های نارنگی و لیمو وجود دارد که در فصل تابستان فضا را عطر آگین می کنند.





تپه عاشقان (Aşıklar) 

تپه عاشقان با میزبانی از منظره‌ای منحصربه‌فرد، محیطی فوق‌العاده را به مسافران ارائه می‌دهد که در آن می‌توانند جزیره را از ارتفاعی بالاتر تماشا کنند. در این نقطه که به یکی از نمادهای جزیره تبدیل‌ شده است، اولین آسیاب بادی جزیره نیز وجود دارد.

کلیسای تاکسیارهیس (Taksiyarhis)

کلیسای تاکسیارهیس نیز از جاذبه های مهم جزیره است. جالب است بدانید ناقوس کلیسا در موزه برگاما نگهداری می شود. در واقع این کلیسا نماد تاریخ و تمدن جزیره جونداست. قدمت کلیسای تاکسیارهیس به قرن ۱۹ بر می گردد. دیوارهای کلیسا از مرمر ساخته شده که نقاشی های زیبایی از حضرت عیسی روی آن حک شده است.

جزیره جوندا


کتابخانه جـزیره (Sevim Necdet Kent)

جزیره جوندا یک کلیسای قدیمی دیگر نیز دارد. این کلیسا در کنار آسیاب بادی قرار داشته که رفته رفته، تبدیل به مخروبه شده و به مرور زمان از بین رفته است. اما ستاد فرهنگی این منطقه دست بکار‌ شدند و تصمیم گرفتند، کلیسا را بازسازی کرده و تغییراتی در آن ایجاد کنند. در نتیجه کلیسا و آسیاب بادی سابق آن بازسازی شد تا تبدیل به یک کتابخانه، فروشگاه سوغات و کافی شاپ سنتی، با منظره ای زیبا از جزیره و دریا شود. در این کتابخانه مجموعه کتاب های سیاسی متعلق به فردی به نام «نجدت کنت» وجود دارد. کنت، دیپلماتی است که جان خود را برای نجات یهودیان ترکیه در طول جنگ جهانی دوم به خطر انداخته بود و جز اسطوره های این کشور نیز محسوب می شود.

شب های زنده جزیره (Night Life)

یکی از تفریحات همیشگی جزیره، نایت لایف آن می باشد. جزیره زیبای کوندا نیز مانند تمام جزایر و نقاط توریستی شب های زنده، پر از موسیقی، نورپردازی های زیبا و کافه رستوران های شلوغ و پرهیایو می باشد. یکی از لذت های سفر شما شب گردی در کوچه پس کوچه ها و نشستن در کافه رستوران ها تا پاسی از شب است.




کافه رستوران های جزیره

رستوران های جزیره جوندا در مرکز جزیره هستند و تعداد آنها نیز چندان کم نیست. در این رستوران ها علاوه بر انواع غذاهای دریایی، ماهی خاصی به نام پاپالینا سرو می شود که فقط مخصوص این منطقه است. ساردین سرخ‌ شده معروف جزیره، سالاد اختاپوس، غذاهای ویژه مانند پنیر ساگاناکی گرم و میگوی پخته شده با آویش را از دیگر پیشنهادات ماست که حتما باید امتحان کنید.

رستوران آینا (Ayna Restaurant) این رستوران معروف متعلق به یک خانواده ثروتمند است که نام خانوادگی آنها بر روی درب های روغن های زیتون Kürşat که جزو بهترین روغن های زیتون در ترکیه هستند می باشد. مواد اولیه برای تهیه غذا در این رستوران از بهترین و تازه ترین هاست که مستقیما از خود جزیره تهیه می شود.

رستوران آقا نیهات (Bay Nihat) یکی از قدیمی ترین رستوران های جزیره است که در آن می توانید تازه ترین غذاهای دریایی که صید روزانه جزیره است را میل کنید. شما با نشستن در بیرون این رستوران می توانید لحظه زیبای غروب خورشید را تماشا کنید. عکاسی در این رستوران و منظره میزهای بیرون آن، می تواند خاطره ای بی نظیر برای شما بسازد.

قهوه خانه تاش (Taş Kahve) یکی از جذاب ترین کافه های جزیره، کافه سنتی تاش است. این قهوه ‌خانه با سقف بلند روی اسکله با پنجره ‌های بلند رنگی، هم مردم میانسال محلی و هم گردشگران را به خود جذب می کند. این کافه در یک ساختمان سنگی قدیمی زیبا در ردیف جلوی بندر قرار دارد. در آنجا می توانید قهوه ترک عالی سفارش دهید. همچنین این کافه به خاطر صبحانه عالی خود (تخم مرغ مخلوط شده با گوجه فرنگی و فلفل سبز) شهرت دارد.

جزیره جوندا


سوغات جزیـره جـوندا

سوغات معروف و جهانی این جزیره زیبا زیتون و روغن زیتون است. باغ های زیتون تمامی مناطق این جزیره را در بر گرفته است پس به راحتی می توانید انواع زیتون و روغن زیتون را به عنوان سوغات برای دوستان خود بخرید. این محصولات را از خود جزیره یا از شهر آیوالیک تهیه کنید.

چطور به جزیره جوندا ترکیه برویم ؟

جزیره جوندا در شمال غربی دریای اژه و با فاصله ۱۶ کیلومتری از جزیره لسبوس یونان واقع شده است. شما برای سفر به این جاذبه زیبا، باید خود را به شهر آیوالیک ترکیه برسانید. شهر آیوالیک ترکیه در سواحل شمال دریای اژه در مقابل جزیره لسبوس یونان، در ۱۵۱ کیلومتری شمال ازمیر و ۱۶۳ کیلومتری جنوب چاناکاله قرار دارد.

پس از رسیدن به آیوالیک می توانید از بنادر آن با قایق های مسافرتی به جزیره جوندا سفر کنید. در فصل تابستان در هر ساعت سفر دریایی با قایق ها به این جزیره برقرار می شود. این جزیره در 8 کیلومتری آیوالیک واقع شده است و در مدت زمان 15 دقیقه می توانید خود را با قایق به این جزیره برسانید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار