gardeshban.ir

گزارش/
بسیاری از افرادی که قصد خرید بلیط هواپیما دارند در ذهنشان این سوال مطرح می‌شود که بلیط هواپیما چارتر چیست؟
کد خبر: ۵۶۲۰۲
تاریخ انتشار : شنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۱-1401 September 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
همه چیز درباره بلیط هواپیما چارتر



شاید شما هم تا به حال اس‌ام‌اس‌هایی با موضوع بلیط لحظه آخری دریافت کرده باشید که در آن‌ها به شما پیشنهاد سفر با قیمت ارزان‌تر می‌دهند. این نوع بلیط‌ها از نوع پرواز چارتری هستند و اگر به‌دنبال این هستید که همه چیز درباره بلیط هواپیما چارتری بدانید، مطلب مناسبی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید.

لغت چارتر به‌معنای اجاره کردن است. در سازمان‌های هواپیمایی چارتر یعنی همه یا بخشی از صندلی‌های هواپیما توسط یک آژانس کرایه شوند. این اصطلاح برای اجاره هتل و وسایل نقلیه نیز به کار می‌رود. چارتر اصطلاحی است که برای مواردی به کار می‌رود که می‌توان آن را به‌طور یکجا اجاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی همه چیز درباره بلیط هواپیما چارتر می‌پردازیم. 


بلیط هواپیما چارتر چیست؟

بسیاری از افرادی که قصد خرید بلیط هواپیما دارند در ذهنشان این سوال مطرح می‌شود که بلیط هواپیما چارتر چیست؟ بخش زیادی از حمل‌ونقل هوایی کشور را پرواز چارتر در برمی‌گیرد. چارتر در لغت به معنای دربست یا کرایه کردن است. هر چیزی که به تعداد زیاد موجود باشد و بتوان آن را فروخت یا اجاره داد می‌تواند چارتر شود. وسایل نقلیه مثل هواپیما، هتل و مراکز اقامتی شامل تعداد زیادی صندلی و اتاق هستند که می‌توان آن‌ها را چارتر کرد.

اگر همه یا بخشی از صندلی‌های یک هواپیما در پرواز به مقصدی خاص در اختیار یک چارترکننده قرار بگیرید با عنوان بلیط چارتری هواپیما به کاربران فروخته می‌شود. به‌عنوان مثال اگر یک آژانس هواپیمایی مسیر تهران به مشهد را برای مدتی اجاره کند، در آن صورت در فهرست بلیط‌های این پرواز موردی به نام بلیط چارتر تهران مشهد مشاهده خواهید کرد. به این نوع پرواز، پرواز چارتر می‌گویند.

لازم به ذکر است که چارترکننده به آژانس یا مراکز خدمات گردشگری می‌گویند که به اجاره همه یا بخشی از صندلی‌های یک پرواز یا تخت‌های هتل می‌پردازد. چارتردهنده شرکت هواپیمایی است که صندلی‌های پروازی را به چارترکننده اجاره می‌دهد.معمولا این نوع بلیط‌ها برای مسیرهای پرتقاضا و پر رفت و آمد به فروش می‌رسند. به‌عنوان مثال در جستجوی آنلاین بلیط‌های هواپیما مواردی مثل بلیط چارتر کیش، بلیط چارتر مشهد، بلیط چارتر نجف و بلیط چارتری تهران استانبول به چشمتان خواهد خورد.

پروازهای چنین مسیرهایی سالانه چارتر می‌شوند. به‌دلیل ویژگی‌هایی مثل زمان و مسیر پرواز بلیط‌های پرواز چارتر تنوع زیادی دارند. بعضی مسیرها مثل بلیط چارتر تهران نجف ممکن است به مدت کوتاه‌تری به سفارش بعضی آژانس‌ها چارتر شوند.ممکن است بعضی سازمان‌ها، باشگاه‌های ورزشی و اداره‌ها برای کارکنانشان به جای خرید بلیط جداگانه پرواز چارتر بگیرند. با این کار می‌توان در هزینه خرید بلیط صرفه‌جویی کرد و از طرفی کارمندان شرکت در طول پرواز راحت‌تر خواهند بود. در واقع این نوع پروازها برای ماموریت‌های کاری و همایش‌ها رزرو می‌شوند.

تعامل بین چارتردهنده و چارترکننده برای هر دو منفعت دارد. چارتردهنده خیالش راحت خواهد بود که در طول سال همه بلیط‌هایش فروخته خواهد شد. چارترکننده نیز در تعیین قیمت بلیط هواپیما اختیار کامل دارد و سود زیادی نصیبش خواهد شد. باید بدانید که اصطلاح چارتر تنها برای سفرهای هوایی به کار نمی‌رود. به‌عنوان مثال کاربران می‌توانند بلیط چارتری قطار یا هتل نیز بخرند.

چطور بلیط هواپیما را از نظر قیمت و امکانات انتخاب کنیم؟

اکنون که متوجه شدید بلیط چارتری یعنی چه بد نیست تا با فرق بلیط هواپیما چارتر و سیستمی آشنا شوید. شرکت‌های هواپیمایی با توجه به شرایطشان برنامه‌ریزی‌های سالانه را به مسیرهای مختلف انجام می‌دهند و بلیط این پروازها را در طول سال با قیمت‌های مشخصی به مسافران می‌فروشند. به این نوع پروازها، پروازهای سیستمی می‌گویند و بلیط آن‌ها را بلیط سیستمی می‌نامند. با مطالعه مطالب بالا از همه چیز درباره بلیط هواپیما چارتر آگاه شدید. در ادامه تفاوت‌های آن را با بلیط سیستمی ذکر می‌کنیم.

برنامه زمانی

برنامه و هزینه پروازهای سیستمی از قبل مشخص است. کاربر می‌تواند از قبل برای مقصد مورد نظرش با پرداخت هزینه، بلیط هواپیما بخرد و پس از مدتی تاریخ پروازش را در صورت بروز مشکل تغییر دهد.

سن و سال

در پروازهای سیستمی قیمت بلیط‌ها متناسب با سن افراد تعیین می‌شود. هزینه خرید بلیط سیستمی برای بزرگسالان، کودکان و نوزادان متفاوت است. بلیط نوزادان ارزان‌ترین قیمت و بلیط بزرگسالان گران‌ترین قیمت را در بین بلیط‌های سیستمی دارد.

قیمت بلیط

این دو نوع بلیط در قیمت متفاوت هستند. در رابطه با بلیط‌های سیستمی هر چقدر کاربر دیرتر اقدام به خرید بلیط کند باید هزینه بیشتری بپردازد. به عبارتی دیگر هر چقدر زمان خرید به زمان پرواز نزدیک‌تر باشد قیمت بلیط افزایش می‌یابد.

معمولا بلیط‌های چارتر نسبت به بلیط‌های سیستمی ارزان‌تر هستند زیرا همه صندلی‌های پرواز توسط یک شرکت به‌طور عمده از قبل خریده شده‌اند. قیمت این نوع بلیط‌ها در زمان‌ نزدیک به پرواز کاهش می‌یابد. قیمت این نوع بلیط‌ها با توجه به شرایط چارترکننده متغیر است. به بلیط‌های چارتری که در زمان‌های نزدیک به پرواز ارزان‌تر فروخته می‌شوند بلیط لحظه آخری می‌گویند.

چارتر نیز انواعی دارد و از انواع روش‌ های چارتر می‌توان به چارتر کامل و اجاره صندلی اشاره کرد.

در چارتر کامل همه صندلی‌های یک پرواز در مسیری مشخص اجاره می‌‌شوند و بلیط آن‌ها در سامانه‌های آنلاین معتبر به فروش می‌رسند.

در روش اجاره صندلی تعدادی مشخص از صندلی‌های یک پرواز برای زمانی مشخص کرایه می‌شوند. زمانی که که اجاره صندلی به‌صورت شناور انجام شود چارترکننده باید صندلی‌ها را به‌صورت رفت و برگشتی در مسیر پروازی به مسافران بفروشد. تاریخ رفت و برگشت در زمان تعیین شده می‌تواند متغیر باشد.

زمانی که که اجاره صندلی‌ها به‌صورت back to back باشد، چارترکننده تعهد می‌دهد که در فاصله زمانی تعیین شده پروازها را با تاریخ رفت و برگشت مشخص بفروشد.

در حالت اجاره صندلی به‌صورت block seat چارترکننده تعهد می‌دهد که تعداد مشخصی از صندلی‌ها را به‌صورت رفت و برگشتی و در تاریخ مشخص تنها برای یکی از مسیرها بفروشد. در این حالت همه چیز از قبل تعیین شده است.

آیا بلیط هواپیما چارتر ارزان تر است؟

هر چقدر به زمان پرواز نزدیک‌تر شوید این بلیط‌ها با قیمت ارزان‌تری فروخته می‌شوند. در ۲۴ ساعت قبل از پرواز بلیط‌های چارتری با قیمت بسیار اقتصادی به فروش می‌رسند. چارترکننده هزینه صندلی‌های هواپیما را از قبل پرداخت کرده است به‌همین دلیل ترجیح می‌دهد بلیط‌ها را با قیمت‌های پایین بفروشد.

خرید بلیط چارتری می‌تواند برای سفرهای دسته‌ جمعی به‌صرفه باشد، اما مشکلاتی دارد. یکی از مشکلات این است که در لحظات نزدیک به پرواز صندلی‌هایی که با قیمت ارزان‌تر فروخته می‌شوند ممکن است در کنار هم نباشند. این موضوع از نظر بسیاری از افراد خوشایند نیست. معمولا خانواده‌ها و دوستان دوست دارند در طول مسیر در کنار یکدیگر باشند.

مشکل دیگر این است که در فصل‌هایی که مردم بیشتر به مسافرت می‌روند ممکن است برای مقصد مورد نظرتان بلیط چارتری گیرتان نیاید و مجبور به خرید بلیط سیستمی با قیمت گران‌تر شوید. با توجه به این موارد بهتر است خرید بلیط سفرهایی را به لحظات آخر موکول کنید که ضروری نیستند. لازم به ذکر است که بلیط چارتری تنها مختص پروازهای داخلی نیست و این نوع بلیط‌ها را می‌توانید برای بعضی مقاصد خارجی نیز بخرید.

آژانس‌های مسافرتی به روش‌های مختلفی مثل تبلیغات تلاش می‌کنند تا بلیط‌های چارتر را به مسافران بفروشند. این کار را برای سوددهی و بازگشت سرمایه خود انجام می‌دهند، بنابراین بلیط‌های چارتری  سیستمی تاثیری در کیفیت پرواز ندارند. مسافرانی که بلیط چارتری و سیستمی خریده‌اند تجربه پرواز یکسانی خواهند داشت.

آیا بلیط هواپیما چارتر امکان استرداد دارد؟

مورد دیگری که می‌خواهیم در مطلب همه چیز درباره بلیط هواپیما چارتر بررسی کنیم امکان استرداد این نوع بلیط‌ها است و به سوال رایج آیا بلیط هواپیما چارتر امکان استرداد دارد؟ پاسخ دهیم.

در حالت کلی، بلیط‌های چارتری نسبت به بلیط‌های سیستمی انعطاف کمتری دارند. با خرید بلیط‌های سیستمی اگر پس از مدتی مشکلی برایتان پیش آید می‌توانید آن را کنسل کنید و پولتان را پس بگیرید. در نوع چارتری امکان استرداد بلیط وجود ندارد و در شرایط خاص پروازتان را تنها با پرداخت جریمه می‌توانید لغو کنید.

در این مطلب قصد داریم به بررسی همه چیز درباره بلیط هواپیما چارتر بپردازیم، در بخش تفاوت بلیط سیستمی با چارتر به مورد سن در تعیین قیمت بلیط اشاره کردیم، اما در این بخش کامل‌تر توضیح می‌دهیم.

یکی از سوالات رایج کاربران این است که آیا قیمت بلیط هواپیما چارتر برای کودکان نیم بهاست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بلیط چارتری تنها برای کودکان زیر ۲ سال با قیمت ارزان‌تری به فروش می‌رسد. این در حالی است که در بلیط سیستمی برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال هزینه کمتری می‌پردازید.

جمع بندی درباره بلیط های هواپیما چارتر

در این مطلب به بررسی همه چیز درباره بلیط هواپیما چارتر پرداختیم. این نوع بلیط‌ها از قبل توسط یک شرکت هواپیمایی یا اداره خریده می‌شوند و با قیمت تعیین شده توسط آن‌ها در اختیار مسافران قرار می‌گیرند. بلیط چارتری معمولا قیمت ارزان‌تری نسبت به بلیط‌های سیستمی دارد به‌ویژه اگر زمان پرواز نزدیک باشد. هر چقدر زمان پرواز نزدیک‌تر باشد چارترکننده برای جلوگیری از ضرر بلیط‌ها را با قیمت ارزان‌تری می‌فروشد.

بلیط‌های چارتر برای افراد بالای دو سال قیمت یکسانی دارند. خرید این نوع بلیط‌ها به افرادی توصیه می‌شود که از سفر خود از قبل مطمئن هستند و قصد کنسلی آن را تحت هیچ شرایطی نخواهند داشت. امکان استرداد بلیط چارتری وجود ندارد و شخص در صورت تمایل به انجام این کار باید جریمه بپردازد.



الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار