gardeshban.ir

ابتدا برای خرید از کدوهای گردن بلند و کاملا رسیده انتخاب کنید. بعد از خرید آن را شسته و پوست آن را با کارد تیزی جدا کنید. کدوها را به ابعاد کوچک برش بزنید و آنها را درون تابه ای با روغن تفت دهید. در صورتیکه مایل بودید کمی شکر بیفزایید.
کد خبر: ۵۶۲۰۴
تاریخ انتشار : شنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۱-1401 September 05
گردشبان (gardeshban.ir) :




مواد مورد نیاز جهت پخت کدو حلوایی پلو:

کدو حلوایی رسیده نیم کیلو
برنج ایرانی ۴ پیمانه
سینه مرغ ۱ عدد
پیاز خرد شده ۱ عدد بزرگ
بادام خلال شده یک دوم پیمانه
پسته خلال شده یک دوم پیمانه
زعفران دم کشیده یک قاشق غذاخوری
کره ۲۵۰ گرمی
زرشک یک دوم پیمانه
شکر ۱ قاشق غذاخوری
ادویه معطر به اندازه لازم
نمک به اندازه دلخواه

طریقه درست کردن کدو حلوایی پلو


۱- ابتدا برای خرید از کدوهای گردن بلند و کاملا رسیده انتخاب کنید. بعد از خرید آن را شسته و پوست آن را با کارد تیزی جدا کنید. کدوها را به ابعاد کوچک برش بزنید و آنها را درون تابه ای با روغن تفت دهید. در صورتیکه مایل بودید کمی شکر بیفزایید.

۲- بعد از سرخ شدن آن را کنار بگذارید. پیاز بزرگی را انتخاب کنید و ریز خرد کنید و داخل روغن سرخ نموده و در همین حین سینه مرغی را که از قبل شسته بودید و به ابعاد کوچکتر خرد کرده بودید را به روغن اضافه کرده و درون تابه آن را تفت دهید تا نیم پز شوند.

۳- اکنون پیاز و مرغ سرخ شده را مخلوط و ادویه جات را اضافه کنید و درون روغن تفت دهید. در اینجا دارچین و پودر هل طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد. از زعفران دم کرده یک قاشق غذاخوری اضافه کنید تا مرغ‌تان خوشرنگ شود.

۴- در این مرحله کدوهای سرخ شده را به مرغ و زعفران اضافه کنید و کمی هم بزنید تا کدوها داخل زعفران خوش رنگ تر شود.

۵- در مرحله بعد، مغزها ( بادام و پسته) را داخل کره ای که از قبل آب کرده اید قرار دهید و روی حرارت تفت دهید. در اینجا زرشکی را که از قبل خیسانده بودید را داخل آبکش ریخته تا آب اضافه آن گرفته شود بعد آن را در روغن تفت و با چند قطره زعفران هم بزنید. لازم به ذکر است زرشک نباید با حرارت زیاد تفت داده شود. به محض اینکه در روغن داغ ریخته شد و دو بار هم زدید سریع شعله گاز را خاموش کنید.

۶- در مرحله آخر برنج شسته شده ای را که از قبل دو سه ساعتی خیسانده بودید را آماده کنید. قابلمه ای را انتخاب کنید و درون آن مقداری آب بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا آب بجوش آید. کمی نمک بریزید بعد برنج خیسانده شده را درون آبجوش ریخته و توجه کنید

۷- زمانی که برنج روی سطح آب قرار گرفت و یکدانه از آن را زیر دندان تست کنید و در صورتی که احساس کردید برنج قد کشیده و زمان آبکش فرا رسیده آن را، داخل صافی بریزید و کمی آب سرد روی آن ریخته به اصطلاح به برنج شوک وارد کنید تا آب نمک اضافی گرفته شود.

۸- حال زمان دم کردن برنج فرا رسیده است. داخل قابلمه‌ای کمی روغن بریزید و برنج را با کفگیر درون قابلمه ریخته و لا به لای آن از مواد مرغ و کدو، زرشک و مغزها را بریزید به همین ترتیب مقداری برنج و مقداری از مواد لا به لای هم تا الی آخر قرار دهید. 

۹- در آخر، روی برنج زعفران آب شده و کمی کره بریزید و بعد از اینکه برنج بخار افتاد دمکنی روی در آن قرار دهید تا کاملا برنج دم بکشد.

نکته دیگر، اگر تمایل نداشتید به اینکه مواد لا به لای برنج قرار بگیرد می‌توانید زمانی که برنج دم افتاد، برنج را داخل دیس بکشید و موادتان را که از قبل خوب پخته شده روی برنج قرار دهید. ته دیگ را به دلخواه می‌توانید از کاهو یا سیب زمینی و نان قرار دهید. این نوع غذا شیرین مزه مانند آلبالو پلو است و دارای طعمی بینظیر و ایده آل است.

بنابراین زمانی که از خودتون پرسیدین با کدو حلوایی چی درست کنم؟ این غذای خوشمزه را درست کنید.

نکات تهیه کدو حلوایی پلو:

 هر وقت احساس کردید کدو حلوایی آن شیرینی که شما تمایل داشتید را دارا نیست به دلخواه شکر سفید یا شکر سرخ بیافزایید.

بجای مرغ می‌توانید از گوشت تکه‌ای استفاده کنید. حتی می‌توانید گوشت را چرخ کنید و بصورت قلقلی درون برنج بکار ببرید.

بهتر است زمان آبکش کردن؛ برنج را زودتر از موعد بردارید تا زمانی که مواد داخل آن قرار می‌گیرد با بخار دم بکشد.

در صورتیکه تمایل داشته باشید می‌توانید درون مرغ تان که سرخ شد کمی رب انار بزنید تا مرغ درون آن پخته شود بعد به برنج اضافه کنید دارای طعمی بینظیر است.

توصیه ما این است زمان تفت دادن مواد از روغن کمتری استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی فلفل قرمز در غذا استفاده کنید.

زمانی که از گوشت چرخ کرده استفاده می‌کنید ابتدا یک پیاز ریز را رنده کنید و به گوشت اضافه کنید و از زیره و ادویه پلویی، کمی داخل آن استفاده کنید و خوب چنگ بزنید و گوشت ها را ریز ریز قل قلی کنید.

کدو حلوایی را بدون گوشت هم می‌توانید درست کنید به این صورت که کدو حلوایی را به قطعات کوچک برش بزنید و داخل روغن تفت دهید و زمانی که خوب سرخ شد برنج را کته کنید و کدوها را روی برنج بگذارید و دم کنید و در آخر با دو سه تا تخم مرغ نیمرو میل کنید.

این غذای سنتی پر خاصیت را درست کنید و در کنار خانواده میل کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار