gardeshban.ir

این آبشار محبوب در ۱۴۴ کیلومتری مشگین شهر و در نزدیکی روستای موییل قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۶۲۰۸
تاریخ انتشار : شنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۱-1401 September 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
آبشارهای استان اردبیل هرکدام زیبایی منحصربه‌فردی دارد و آبشار گورگور خیاوچای هم از این قاعده مستثنی نیست. این آبشار بلند و پرآب در حوالی شهر مشگین شهر استان اردبیل واقع شده و با داشتن طبیعتی بکر در حوالی خود یک مقصد عالی برای طبیعت‌گردی است. این آبشار از دل صخره‌ها بیرون می‌آید و با این وجود ماهی‌های کوچکی نیز در آن زندگی می‌کنند. در ادامه به طور مفصل به معرفی آن می‌پردازیم.

آبشار گورگور خیاوچای



آبشار گورگور خیاوچای کجاست؟

این آبشار محبوب در ۱۴۴ کیلومتری مشگین شهر و در نزدیکی روستای موییل قرار گرفته است. فضای سرسبز و وسیع، حوضچه آب و درختان بلند در حوالی آبشار گورگور خیاوچای باعث شده تا به جایی ییلاقی برای تفریحات آخر هفته تبدیل شود. به همین دلیل همواره ساکنان این منطقه برای گردش به آنجا می‌روند. آب و هوای لذت‌بخش و آرامش آنجا باعث شده تا آبشار گورگور خیاوچای یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر برای گردشگران باشد و آن‌ها را شگفت‌زده کند. این آبشار در دامنه شمالی کوه‌های سبلان قرار گرفته است؛ لذا دسترسی نسبتاً خوبی آبگرم‌های طبیعی و پیست اسکی آلوراس دارد. اگر روزی گذرتان به این منطقه افتاد بد نیست تا با یک ماجراجویی حرفه‌ای حسابی در این ناحیه گردش کنید.

آبشار گورگور خیاوچای


ابعاد آبشار گورگور خیاوچای

این آبشار ۱۲ متر بلندی دارد و در کنار آن ۲۰۰ مترمربع محوطه گردشگاهی دیده می‌شود که همواره محل کمپ گردشگران است. طبیعت بکر این منطقه کاری کرده تا در بیشتر فصول سال طبیعت گردهای زیادی برای کوهنوردی و گردش به آنجا سفر کنند و شب‌ها به تماشای ستاره‌ها بنشینند.

جاذبه‌های دیدنی آبشار گورگور خیاوچای

در حوالی این آبشار جاهای متعددی برای گشت‌وگذار و دیدن وجود دارد که همگی چشم‌اندازی رؤیایی به طبیعت دارند. اصلی‌ترین جاذبه در کنار آبشار گورگور خیاوچای حوضچه آن است که با داشتن ماهی‌های متنوع جایی عالی برای ماهیگیری است. مسافران با کمپ زدن در کنار این حوضچه هم از طراوت هوا لذت می‌برند و هم در آنجا به ماهیگیری می‌پردازند. با صید ماهی در آنجا می‌توانید خود را به یک وعده غذای طبیعی مهمان کرده و از بودن در دل طبیعت لذت ببرید. همچنین به دلیل وجود ظرفیت‌های مناسب می‌توانید انواع ورزش‌ها را در آنجا انجام دهید. اسکی روی برف یکی از پرطرفدارترین تفریحات در حوالی آبشار گورگور خیاوچای است در زمستان‌ها رونق فراوانی پیدا می‌کند. صخره‌نوردی، پرنده‌نگری، یوگا و پیاده‌روی نیز از دیگر تفریحاتی است که گردشگران و خریداران بلیط هواپیما اردبیل می‌توانند در کنار این آبشار تجربه کنند.

امکانات آبشار گورگور خیاوچای

لازم است بدانید که در نزدیکی آبشار گورگور خیاوچای هیچ‌گونه امکانات رفاهی مناسب گردشگران وجود ندارد. به همین دلیل لازم است هرگونه مایحتاج خود را همراه ببرید. همچنین باید خودرو شخصی خود را در مسیری دورتر پارک کرده و سپس با پای پیاده راهی آبشار شوید. همواره به یاد داشته باشید که باید وسایلی مانند کفش کوهنوردی، چادر مسافرتی، آب معدنی، لباس اضافه، کلاه، عینک آفتابی، غذای کافی و جعبه کمک‌های اولیه همراه خود ببرید. همچنین فراموش نکنید که از مشگین شهر باک بنزین خود را پر کنید تا در طول مسیر دچار مشکل نشوید.

وسایل ضروری برای رفتن به آبشار گورگور خیاوچای

پیش‌تر وسایل ضروری که باید همراه داشته باشید را گفتیم و در ادامه وسایل مهمی که بهتر است همراه ببرید را به شما خواهیم گفت.
- داروهای ضروری
- لباس مناسب فصل
- میان وعده و وعده‌های غذایی
- کرم ضد آفتاب
- زیرانداز
- چراغ قوه

آبشار گورگور خیاوچای


بهترین زمان سفر به آبشار گورگور خیاوچای

شاید از خود بپرسید که بهترین زمان سفر به آبشار گورگور خیاوچای چه موقعی است؟ باید بگوییم که به دلیل کوهستانی بودن این منطقه زمستان‌هایی سرد و برف‌گیر در آنجا وجود دارد که گاهی تا ابتدای بهار به طول می‌انجامد. به همین دلیل بهترین زمان سفر به این منطقه اواخر بهار و تابستان است. اگر می‌خواهید از خنکای هوا لذت ببرید پیشنهاد می‌کنیم که این زمان را برای راهی شدن به آبشار گورگور خیاوچای در نظر بگیرید. همچنین اگر به اسکی علاقه دارید زمستان بهترین فصل برای انجام ورزش‌های زمستانی است.

اسکان در کنار آبشار گورگور خیاوچای

همان‌گونه که پیش‌تر گفتیم گردشگران در نزدیکی آبشار کمپ برپا می‌کنند و هیچ‌گونه هتل و یا اقامتگاهی در آنجا وجود ندارد. البته ناگفته نماند که در روستای موییل چندین خانه روستایی به عنوان اقامتگاه فعالیت می‌کنند که برای اقامت گزینه خوبی محسوب می‌شوند. لذا اگر به دنبال جایی امن با امکانات ابتدایی می‌گردید اسکان در آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مسیر دسترسی به آبشار گورگور خیاوچای

برای رفتن به آبشار گورگور خیاوچای لازم است بخشی از مسیر را با خودرو طی کرده و مابقی آن را به صورت پیاده بروید. در مسیر رسیدن به آبشار شیب نسبتاً تندی وجود دارد که باید در آن دقت به خرج دهید. در نهایت پس از ساعتی کوه‌پیمایی به آبشار می‌رسید که با زیبایی‌های منحصربه‌فردش خستگی سفر را از تنتان خارج می‌کند.

آیا بازدید از آبشار گورگور خیاوچای محدودیت دارد؟

رفتن به این آبشار برای افراد کم‌توان و یا کودکان خردسال سخت است. لذا اگر توانایی کافی برای کوهنوردی یا راهپیمایی طولانی‌مدت ندارید بهتر است مقصد دیگری را برای خود انتخاب کنید. همچنین بهتر است جهت جلوگیری از هرگونه مشکل و یا خطر از همراه بردن کودکان خود پرهیز کنید.

آبشار گورگور خیاوچای


چند نکته برای سفر به آبشار گورگور خیاوچای

- حتماً پیش از عزیمت شرایط آب و هوایی را بسنجید.
- برای جلوگیری از گم کردن مسیر بهتر است با یک راهنمای محلی همراه شوید.
- در تمام مدت پیاده‌روی کفش و جوراب مناسب به پا داشته باشید.
- جهت خستگی کمتر سبک سفر کنید.
- زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید.
- از همراه داشتن وسایل گران‌قیمت بپرهیزید.
- با هدف سود رساندن به جامعه محلی از بومیان خرید کنید.
- اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید قطب‌نما همراه داشته باشید.
- تا حد ممکن از راهپیمایی در شب پرهیز کنید.
- پیش از برگشت آتش را به طور دقیق خاموش کنید.
- همواره توصیه می‌کنیم که با گروه همراه باشید و به صورت انفرادی راهی نشوید.

از تورهای طبیعت‌گردی غافل نشوید

یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای سفر به آبشار گورگور خیاوچای همراه شدن با تورهای طبیعت‌گردی است. این‌گونه تورها با داشتن راهنمای مسلط به طبیعت کاری می‌کنند تا هم‌سفری ایمن داشته باشید و هم بدون دغدغه راهی سفر شوید. ازآنجایی‌که طبیعت غیر قابل پیش‌بینی است، راهنمایان تورهای طبیعت‌گردی شما را از هرگونه خطر حفظ می‌کنند و ایمن‌ترین لحظات را در طبیعت برایتان رم رقم می‌زنند. لذا مهم‌ترین توصیه ما به شما همراه شدن با افراد آگاه به طبیعت‌گردی است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار