gardeshban.ir

گزارش/
در این مقاله با برخی آداب رفتاری برای دلپذیر کردن تجربه سفر هوایی آشنا خواهید شد؛ نکات مفیدی که اگر رعایت شوند، شما را در تجربه سفری آرام و بی‌دردسر یاری خواهند رساند.
کد خبر: ۵۶۲۲۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۱-1401 September 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
چگونه سفر با هواپیما را برای خود و دیگران دلپذیرتر کنیم؟



گذر از صف‌های طولانی امنیتی و درب‌های متراکم فرودگاه با چمدان‌هایی ثقیل و بدبار تجربه‌ی چندان خوشایندی نیست، به خصوص اگر تأخیرهای بالقوه پروازها و چانه‌زنی با مأمور اضافه‌بار را نیز بدان بیفزایید، فشار روانی قابل‌توجهی به شما تحمیل خواهد شد، به‌گونه‌ای که دسترسی به صندلی هواپیما به دستاوردی شایان تقدیر برای شما مبدل خواهد گشت. اما نکته‌ای که باید بدان توجه کنید این است که شما تنها نجات‌یافته‌ی این هفت‌خوان رستم نیستید و دیگر مسافران نیز همین مراحل نه‌چندان دلپذیر را پشت سر گذاشته‌اند. 

بنابراین رعایت برخی آداب و نکات رفتاری به منظور پرهیز از هرگونه تنش و نگاه‌ خشمگینانه‌ی دیگران و در نتیجه دلپذیرتر کردن سفر هوایی خود و هم‌سفرانتان کاری پسندیده و شایسته است، چراکه پرواز با هواپیما به خودی‌ خود استرس‌زاست و بروز رفتاری که بر این فشار روانی بیفزاید، شما را در شرایطی دشوار قرار خواهد داد و سفر را به کامتان تلخ خواهد کرد. در این مقاله با برخی آداب رفتاری برای دلپذیر کردن تجربه سفر هوایی آشنا خواهید شد؛ نکات مفیدی که اگر رعایت شوند، شما را در تجربه سفری آرام و بی‌دردسر یاری خواهند رساند.

لطفاً فقط روی صندلی خود بنشینید

همانند دیگر موارد، سلیقه و تمایلات‌ افراد در انتخاب صندلی هواپیما نیز با یکدیگر متفاوت است؛ برخی صندلی‌ کنار پنجره را ترجیح می‌دهند، برخی صندلی‌ ردیف وسطی و برخی دیگر صندلی‌ کنار راهرو؛ اما همان‌طور که می‌دانید هیچ‌کس همیشه قادر به رزرو بلیط هواپیما با صندلی دلخواه خود نیست و این حقیقت ناخوشایند به‌هیچ‌وجه جواز تصرف صندلی دیگران را به او نخواهد داد. متأسفانه برخی صرفاً به دلیل اینکه زودتر از دیگر مسافران وارد کابین هواپیما می‌شوند، خود را محق می‌دانند که صندلی دیگران را تصرف کنند، این کار نادرست دلیل اصلی بسیاری از جر و بحث‌ها و در نتیجه اضطراب‌های غیرضروری سفرهای هوایی است. اگر خیلی تمایل دارید روی صندلی معینی در هواپیما بنشینید، منتظر بمانید تا مسافر صندلی وارد کابین شود و سپس موضوع را با او درمیان گذارید، در این حالت به دلیل رعایت ادب و نزاکت احتمال اینکه پاسخی مثبت دریافت کنید، بسیار بالاست. گاهی نیز پیش می‌آید که صندلی دلخواه ما پس از برخاستن هواپیما کماکان خالی است، در این صورت امکان هماهنگی با مهماندار و اقدام به جابجایی وجود خواهد داشت.

گاهی به درخواست تعویض صندلی پاسخ مثبت دهید

نپذیرفتن درخواست تعویض صندلی از جانب شما قابل‌درک است، به‌هرحال حتماً دلیلی برای انتخاب صندلی خود داشته‌اید یا هزینه بیش‌تری را برای نشستن روی صندلی مدنظر خود پرداخت کرده‌اید. اما گاهی ممکن است صندلی شما میان اعضای یک خانواده فاصله انداخته باشد و اگر اعضای این خانواده را کودکانی شلوغ و پر سر و صدا تشکیل دهد، اصرار برای نشستن روی صندلی خود جز دردسر چیزی برای شما در پی نخواهد داشت. بنابراین چنانچه در شرایطی مشابه گرفتار شدید، بد نیست به جای پاسخ منفی عجولانه، ابتدا به شرایط بیندیشید و سپس پاسخی منطقی به درخواست طرف مقابل دهید. درصورتی‌که تمایل زیادی برای نشستن روی صندلی خود ندارید اما هزینه بیش‌تری برای رزرو صندلی خود پرداخت کردید، می‌توانید در زمان درخواست تعویض صندلی از جانب دیگران، به هزینه مازاد پرداختی خود اشاره کنید و به شرط دریافت مابه‌التفاوت هزینه، صندلی خود را با دیگری معاوضه کنید.

راهروی هواپیما را مسدود نکنید

برخی مسافران برای زیر و رو کردن وسایل خود در ساک و چمدانی که در محفظه‌ی فوقانی کابین هواپیما قرار داده‌اند، صفی طولانی را در پشت خود ایجاد می‌کنند، این کار عصبانیت دیگر مسافران را در پی خواهد داشت. همیشه پیش از اینکه وارد کابین هواپیما شوید، وسایل خود را تفکیک کنید و آن دسته از تجهیزاتی را که قصد دارید در کابین هواپیما و در حین سفر از آن‌ها استفاده کنید، در کیف‌دستی خود جای داده و در زیر صندلی خود قرار دهید تا همواره به آن‌ها دسترسی داشته باشید. چنانچه در یافتن صندلی خود مشکل دارید، حتماً از مهماندار هواپیما کمک بگیرید تا مسیر راهروی هواپیما برای دیگران مسدود نگردد.

از هدفون استفاده کنید

اگر قصد دارید با گوشی موبایل خود بازی کنید یا موسیقی گوش دهید و فیلم تماشا کنید، حتماً از هدفون استفاده کنید. معمولاً برای هر مسافر هدفونی مجزا در نظر گرفته شده است، اما ازآنجایی‌که کیفیت این هدفون‌ها چندان جالب نیست و ممکن است برخی از آن‌ها معیوب باشند، بهتر است هدفون خود را همواره همراه خود داشته باشید. به کودکان خود نیز یادآوری کنید که حتماً از هدفون استفاده کنند. سرگرم کردن کودکان در طول پرواز کار دشواری است و بازی‌های رایانه‌ای بهترین راهکار برای انجام این کار است، اما قرار نیست که صدای بلند بازی‌های کامپیوتری کودکان به مزاحمتی برای دیگران تبدیل شود. همین‌طور در خاطر داشته باشید که گاهی شنیدن موسیقی با صدای بلند حتی در هنگام استفاده از هدفون نیز موجب آزردگی دیگران گردد، چراکه برخی هدفون‌ها به دلیل ساختار پشت‌باز خود، موجب نشتی صدا به محیط بیرون و ناراحتی دیگران می‌شوند.

آسایش مسافران پشت سر و جلویی خود را در نظر داشته باشید

در زمانی که قصد دارید تکیه‌گاه صندلی خود را تنظیم کنید، به مسافر صندلی پشتی خود اطلاع داده و این کار را به آهستگی انجام دهید؛ چراکه گاهی ممکن است مسافر صندلی عقب سر خود را در نزدیکی تکیه‌گاه صندلی شما قرار داده باشد و یا کودکی را در آغوش گرفته باشد. به یاد داشته باشید که در هنگام صرف غذا و نوشیدنی نیز صندلی خود را به وضعیت سابق خود بازگردانید تا مسافر پشتی فضای کافی برای خوردن و نوشیدن داشته باشد. همچنین از وارد کردن فشار به تکیه‌گاه صندلی مسافر جلویی خود پرهیز کنید و اگر کودکی دارید که مرتکب چنین کاری می‌شود یا به صندلی نفر جلویی ضربه وارد می‌کند، حتماً به او گوشزد کنید که این کار موجب سلب آرامش دیگران می‌شود. به‌هرحال ممکن است کنترل چند کودک در هواپیما کار چندان آسانی نباشد، اما از عذرخواهی از مسافری عصبانی آسان‌تر است.

حریم شخصی دیگران را محترم بشمارید

برای برخی مسافران، گفتگو با دیگران راهکاری عالی برای گذراندن ساعات ملال‌انگیز پرواز و رهایی از استرس ناشی از سفرهای هوایی محسوب می‌شود، اما باید این مسئله را در نظر داشت که بسیاری از مسافران تمایلی به صحبت کردن در حین سفر ندارند، بنابراین چنانچه گفتگوی دوستانه شما واکنش درخوری در پی نداشت و سیگنال مثبتی از جانب دیگران برای تمایل به ادامه گفتگو ارسال نشد، برای اجتناب از تحمیل خود به دیگری به گفتگو پایان دهید. همین‌طور اگر کودکی همراه شماست، اجازه ندهید با مسافران بازی کند و آرامش آن‌ها را برهم بزند، چراکه لبخند مسافران به معنای تمایل آن‌ها به بازی با کودکان شما نیست، بلکه از روی رعایت ادب و نزاکت است.

اجازه دهید مسافر صندلی وسط از دسته صندلی استفاده کند

در مورد استفاده از دسته صندلی قانون نانوشته‌ای وجود دارد: امتیاز استفاده از دسته صندلی با افراد بدشانسی است که در صندلی وسط می‌نشینند. دلیل نیز واضح است؛ کسانی که در کنار پنجره می‌نشینند، می‌توانند از منظره زیبای بیرون پنجره لذت می‌برند و کسانی که در صندلی کنار راهرو می‌نشینند، فضای حرکتی بیش‌تری دارند و می‌توانند دسترسی سریعی به دستشویی داشته باشند، بنابراین انصاف در این است که مسافران نشسته در صندلی وسط دست‌کم حق تکیه دادن به دسته صندلی را داشته باشند.

آرامش خود را در مواجهه با کودکان پر سر و صدا حفظ کنید

سر و صدای کودکان، به خصوص گریه نوزادان بسیار آزاردهنده و ناخوشایند است، اما باید پذیرفت که والدین کنترل اندکی بر این مسئله دارند و هرچه از دستشان برآید در جهت آرام کردن نوزاد خود می‌کنند تا شرمسار دیگر مسافران نباشند. بنابراین در این مورد نیز نیازی نیست واکنشی دراماتیک از خود بروز داد و بر شرمندگی والدین افزود. در عوض به جای اعتراض و پرخاشگری و تلخ کردن سفر به کام خود و دیگران، می‌توان با قرار دادن هدفون در گوش و شنیدن موسیقی کلاسیک خونسردی خود را حفظ کرد.

از همراه آوردن خوراکی‌هایی بدبو در کابین هواپیما خودداری کنید

غذاهای هواپیما با دستگاه گوارش برخی از افراد سازگار نیست و همراه داشتن خوراکی‌هایی سالم و میان وعده‌هایی مقوی کاری بسیار عاقلانه است، اما ازآنجایی‌که کابین هواپیما فضای کوچکی با ۳۰۰ الی ۵۰۰ نفر مسافر است، همراه داشتن غذاهایی که بوی نه چندان جالبی دارند، کاری شایسته نیست. بنابراین بهتر است از همراه داشتن غذاهای دریایی و خوراکی‌هایی که از ترکیبات سیر و پیاز تشکیل شده‌اند، پرهیز گردد.

گوشی خود را در حالت پرواز قرار دهید

برای برخی چرت زدن تنها راهی است که می‌توانند پروازی را بدون تشویش و پریشانی به پایان برسانند. حال اگر مسافر نگون‌بختی به طرزی معجزه‌آسا از سر و صدای کودکان و تکانه‌های هواپیما جان سالم بدر برده و وارد فاز اول خواب خود شده باشد، صدای گوش‌خراش زنگ گوشی دیگر مسافران بی‌تردید می‌تواند او را از خواب بیدار کند. بنابراین آداب سفرهای هوایی حکم می‌کند که برای رفاه و آسودگی دیگران گوشی خود را در حالت پرواز قرار دهید و سکوت و آرامش را پیشکش دیگران سازید.

رفتار محترمانه متقابل با مهماندار هواپیما داشته باشید

سفرهای هوایی اغلب تنش آور و استرس‌زا هستند و دراین‌باره هیچ‌کس، به خصوص مهماندار هواپیما قصوری ندارد. بنابراین بهتر است در زمانی که اضطراب بر شما غالب شد، اجازه ندهید به بدخلقی تبدیل شود و موجب رفتاری نامحترمانه با مهمانداران زحمت‌کش هواپیما گردد. تردید نداشته باشید که مهماندار هواپیما همواره هر کاری که در توان خود داشته باشد برای رفاه و آرامش شما انجام خواهد داد تا تأثیر عوامل آزاردهنده و ناخوشایند به حداقل برسد و شما سفری بی‌دغدغه و آسوده را تجربه کنید.

با آرامش از هواپیما پیاده شوید

در زمان رسیدن به مقصد، آرامش خود را حفظ کنید و منتظر نوبت خود برای پیاده شدن بمانید. در هنگام خارج کردن چمدان خود از محفظه فوقانی هواپیما احتیاط کنید که به وسایل دیگران آسیبی وارد نگردد. اگر برای خروج از هواپیما بسیار عجله دارید، از دیگران محترمانه درخواست کنید که راه را برای شما باز کنند، چراکه عبور کردن عجولانه از مسافران جلویی نه‌تنها باعث آسیب رساندن به دیگران می‌شود، بلکه از دست رفتن تعادل و سقوط خودتان را نیز به همراه خواهد داشت. در آخر سعی کنید کیف‌دستی و چمدان‌های خود را تا جای ممکن نزدیک به زمین نگه دارید تا به دیگران ضربه‌ای وارد نگردد؛ اگر چمدان شما از نوع چرخ‌دار است، آن را در پشت سر خود روی زمین حرکت دهید.



سفرمارکت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار