gardeshban.ir

سمنانی ها به ته چین علاقه بسیار زیادی دارند و به همین خاطر است که در هرهای مختلف این استان انواع ته چین را می توان پیدا کرد.
کد خبر: ۵۶۲۳۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۱-1401 September 08
گردشبان (gardeshban.ir) :




استان سمنان به علت شرایط آب و هوایی گرم و خشکی که دارد به بهشت  رنگ و عطر و طعم معروف است. رنگ و لعابی که غذاهای این استان را خاص و منحصر به فرد می‌کند. کمبود منابع آب و شرایط آب‌وهوایی استان سمنان باعث شده است، تولیدات زراعی و کشاورزی این استان متفاوت از دیگر نقاط کشور باشند. به‌عنوان مثال، سیر و فلفلی که در این منطقه کشت می‌شود، به‌خاطر آبیاری کمتر، تندتر هستند و طعم‌های قوی‌تری به غذاها می دهند. به خاطر وجود همین ادویه های خوش عطر است که  سمنان معروف به بهشت عطر و طعم ایران است و غذاهای آن که با استفاده از روغن‌های حیوانی، ادویه‌های نسبتا تند و گرم، نان‌ها و لبنیات محلی و سبزی‌های صحرایی طبخ می شوند، بسیار منحصر به فرد هستند. اگر عاشق غذاهای پر ادویه و خوش عطر هستید بهتر است با ما همراه شوید تا شما را با محبوب ترین غذاهای سنتی این استان آشنا کنیم.

ته چین محبوب ترین غذای سمنانی ها

سمنانی ها به ته چین علاقه بسیار زیادی دارند و به همین خاطر است که در هرهای مختلف این استان انواع ته چین را می توان پیدا کرد. ته چین اسفناج، ته  چین کشمش و لپه، تهچین گرمسار و ته چین شهمیرزادی معروف ترین ته چین های این استان هستند. ته چین گرمسار نسبت به سایر ته چین ها طرفداران بیشتری دارد و از همین رو در تمام مراسم ها این غذا برای پذیرایی از مهمانان سرو می شود.

مواد لازم برای طبخ ته چین گرمسار

برنج   ۵ پیمانه
گوشت سردست گوسفندی    ۳۰۰ گرم
سبزی پلویی   ۱ کاسه
پودر زیره، گرد غوره و گرد لیمو  به مقدار کافی
پودر گوجه فرنگی و پودر پیاز     به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه     به مقدار کافی

طرز تهیه

مرحله اول

برای تهیه ته چین گرمساری خوشمزه در ابتدای کار گوشت را به همراه مقداری پودر زیره، گرد غوره، گرد لیمو، پودر گوجه فرنگی، پودر پیاز و فلفل سیاه درون یک کاسه مناسب ریخته و به خوبی ماساژ می دهیم.

مرحله دوم

حالا روی کاسه را با سلفون می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم گوشت به مدت یک تا ۲ ساعت درون یخچال استراحت کند تا مزه ها به خورد آن بروند. در ادامه برنج را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم.

مرحله سوم

حالا مقداری نمک به کاسه اضافه کرده و اجازه می دهیم برنج به مدت یک تا ۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. پس از گذشت این زمان یک قابلمه حاوی آب را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

 مرحله چهارم

در این مرحله سبزی پلویی (تره، جعفری،شوید، گشنیز، کمی شنبلیله) را شسته و به صورت ریز خرد می کنیم. زمانی که آب جوش آمد برنج را آبکشی کرده و به همراه یک قاشق چایخوری نمک درون قابلمه می ریزیم.

مرحله پنجم

حالا اجازه می دهیم برنج درون قابلمه بجوشد تا کمی نرم شود. دقت کنید به دلیل اینکه پخت برنج طولانی است آن را کمی زنده تر آبکشی می کنیم. در ادامه یک دقیقه آخر پخت سبزی پلویی را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت برداشته و سبزی پلو را آبکشی می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم، سپس ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه فیکس می کنیم.

مرحله هفتم

حالا یک سوم سبزی پلو را درون قابلمه می ریزیم و گوشت مزه دار شده را از یخچال خارج کرده و درون قابلمه روی سبزی پلو قرار می دهیم. در ادامه مابقی سبزی پلو را روی گوشت ریخته و درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم.

مرحله هشتم

در این مرحله درب قابلمه را روی آن گذاشته و روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم. قابلمه را روی شعله پخش کن قرار داده و اجازه می دهیم پلو به مدت ۳ تا ۴ ساعت روی حرارت بماند تا گوشت کاملا پخته شود.

مرحله نهم

پس از گذشت این زمان سبزی پلو را مخلوط کرده و قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در نهایت ته چین گرمساری را درون ظرف مورد نظرمان ریخته و به همراه سیر ترشی یا سالاد فصل سرو می کنیم.  
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار