gardeshban.ir

شامی ماسوله یکی از شامی‌های بسیار خوشمزه و ساده است که می‌توانید به راحتی آن را در خانه تهیه کنید.
کد خبر: ۵۶۲۷۴
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱-1401 September 12
گردشبان (gardeshban.ir) :




شامی ماسوله یکی از شامی‌های بسیار خوشمزه و ساده است که می‌توانید به راحتی آن را در خانه تهیه کنید.

شامی ماسوله ای که به شامی ماسالی نیز معروف است در بین مردم این شهر بسیار محبوب و لذیذ است و طعم بی‌نظیری دارد و با سس مخصوص نارنج تهیه می‌شود. 

می‌توانید از آب‌غوره نیز در تهیه این غذای خوشمزه استفاده کنید. همچنین می‌توانید سیب زمینی سرخ‌کرده و جداگانه در کنار این شامی خوشمزه و سنتی سرو کنید. تهیه غذاهای سنتی ایرانی در خانه کار بسیار راحت و لذت‌بخشی است و همچنین باعث تنوع غذایی نیز می‌شود. 

مواد لازم برای تهیه شامی ماسوله ای

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم مخلوط گوساله و گوسفندی
پیاز بزرگ ۱ عدد
تخم مرغ ۱ عدد
سیر ۲ حبه
آب نارنج ۱/۲ پیمانه
کره یا روغن کرمانشاهی ۱ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی ۴ عدد
سیب زمینی ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و سماق به مقدار لازم

 طرز تهیه شامی ماسوله ای

مرحله اول

ابتدا باید یک پیاز بزرگ را رنده ریز بزنید، نیازی نیست آب پیاز را بگیرید، زیرا شامی باید آبدار باشد. گوشت را چرخ کنید و داخل یک کاسه ریخته و به آن پیاز و تخم مرغ و ادویه‌ها و سیر رنده شده را اضافه کنید و خوب با دست ورز دهید تا مواد منسجم شود. سپس نیم ساعت به مواد استراحت دهید تا مزه‌ها به خورد هم بروند.

مرحله دوم

در ادامه باید داخل یک تابه روغن بریزید و از مواد شامی ماسوله ای بردارید و در دست گرد کنید و داخل تابه یک طرف را سرخ کنید. طرف دیگر را نیز سرخ کنید. به همین ترتیب همه مواد را سرخ و داخل بشقاب قرار دهید تا سس را درست کنید.

مرحله سوم

برای تهیه سس باید گوجه فرنگی‌ها را خرد کنید و داخل تابه با کمی روغن تفت دهید تا نرم شود. بعد با قاشق فشار دهید تا نرم و له شوند. می‌توانید گوجه را به صورت پوره‌شده استفاده کنید. کره یا روغن کرمانشاهی را به همراه آب نارنج اضافه کنید و هم بزنید تا کمی گرم شود.

مرحله چهارم

در ادامه باید شامی‌های سرخ‌شده را داخل سس قرار دهید و حرارت را کم کنید تا سس کم‌کم غلیظ شود و به خورد شامی‌ها برود. در همین حین سیب زمینی را پوست بگیرید و خرد کنید و داخل روغن داغ سرخ کنید. در انتها به همراه کته و سالاد این شامی خوشمزه را سرو کنید. اگر به غذاهای شمالی علاقه دارید، با این شامی رودباری خوشمزه، همه را شگفت‌زده کنید.

نکات کلیدی در تهیه شامی ماسوله ای

می‌توانید از آب‌غوره و نمک نیز استفاده کنید.
روغن دنبه را می‌توانید جایگزین روغن کرمانشاهی یا کره کنید.
میزان ترشی سس به ذائقه شما بستگی دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار