gardeshban.ir

ساختمان شهرداری ارومیه (Urmia Municipality) مربوط به دوره پهلوی اول است و در ارومیه، میدان انقلاب (ميدان ايالت) واقع شده است.
کد خبر: ۵۶۳۰۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱-1401 September 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
آذربایجان غربی یکی از استان های مرزی ایران و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است. استان آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است. بخش جنوبی آن اغلب کردنشین بوده و به نام مکریان شناخته می‌شود. موقعیت این استان و هم جواری اش با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار باشد. علاوه بر طبیعت دیدنی، شهر ارومیه جاذبه های تاریخی بسیاری دارد که یکی از آنها عمارت شهرداری می باشد.




ساختمان شهرداری ارومیه (Urmia Municipality) مربوط به دوره پهلوی اول است و در ارومیه، میدان انقلاب (ميدان ايالت) واقع شده است. این اثر در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این ساختمان در حال حاضر به عنوان محل حضور شهردار و شهرداری ارومیه پس از دو دوره بازسازی در حال استفاده است. ساختمان شهرداری ارومیه یکی از زیباترین نقاط دیدنی ارومیه است که بیش از ۹۰ سال قدمت دارد.

هنگامی که وارد میدان انقلاب ارومیه می‌شوید، سه بنای مهم قدیمی شامل شهرداری، شهربانی، ستاد لشگر ۶۴ و همچنین ساختمان جدیدتر دادگستری نظر شما را جلب می‌کنند. در این میان، ساختمان قدیمی شهرداری ارومیه همچون نگینی در این قاب می‌درخشد.

این بنا که یکی از سازه‌های شاخص در میان جاهای دیدنی ارومیه محسوب می‌شود، نخستین بنای بلدیه یا همان شهرداری ارومیه است و تا قبل از آن ساختمانی با این نام در این شهر وجود نداشت. با ساخت بنای بلدیه، حسین خان جهانگیری که به بیگلربیگی نیز شهره بود، به‌عنوان نخستین شهردار این شهر منصوب شد.

تاریخچه بنا

بنای شهرداری ارومیه به دستور رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی ساخته شد و این امر توسط ملا اوستا یکی از زبردست‌ترین معماران آن زمان عملیاتی شد. از جمله رویداد‌های مهمی که در کنار این بنا رخ داده است، می‌توان به بمباران پادگان توسط ارتش روسیه در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی اشاره کرد که طی آن، بخشی از نمای جنوبی بنا تخریب شد. پس از این حادثه، افرادی همچون اوستا مهبور و یک استاد کار ارمنی بر بازسازی این بنای ارزشمند همت گماردند.

از بدو تاسیس ساختمان شهرداری، بالکن آن رابط اصلی مقامات کشوری و لشکری با مردم بوده است. به‌طوری که در اوایل انقلاب این میدان نقطه مشترک پایانی بیشتر راه‌پیمایی‌ها بود و عمده سخنرانی‌ها نیز در حضور خیل عظیم جمعیت از بالکن این بنا انجام می‌شد.

ساختمان شهرداری ارومیه


معماری عمارت شهرداری

طراحی عمارت شهرداری ارومیه را معماران آلمانی بر عهده داشته اند. آن‌ها تصمیم گرفتند در طراحی بنا از عقابی با بال‌های گشوده الهام بگیرند که آن زمان نماد آلمان بود. در بخش فوقانی این بنا، کتیبه ‌ای مشاهده خواهد شد که نام شهرداری ارومیه را بر روی آن حکاکی کرده اند.

این عمارت، شامل طبقه همکف، اول و زیرزمین می باشد. در طبقه همکف، سرسرا و فضاهای اداری قرار دارند. طبقه اول هم شامل سالن اجتماعات و دیگر بخش های اداری است. در زیرزمین ساختمان نیز موتورخانه قرار گرفته است. دو طبقه همکف و اول بنا به وسیله دو ردیف پله عریض، به یکدیگر مرتبط می گردند. برای ساخت نمای این عمارت، از آجر، سنگ، چوب، فلز و خشت استفاده شده است.




چطور به ساختمان شهرداری ارومیه برویم ؟

برای بازدید از این عمارت تاریخی کافیست با ماشین شخصی و یا وسایل نقلیه عمومی خود را به میدان انقلاب ارومیه برسانید. همان طور که گفتیم، ساختمان شهرداری هم‌اکنون به‌عنوان محلی اداری به کار می‌رود و امکان بازدید از داخل آن مانند سایر جاذبه‌های شهر وجود ندارد. نمای بیرونی ساختمان شهرداری در طول شب نورپردازی زیبایی دارد و از همین رو برخی از گردشگران بعد از تاریکی هوا به این بخش از شهر سر می‌زنند.

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، ارومیه، میدان انقلاب (ميدان ايالت)


ساختمان شهرداری ارومیه
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار