gardeshban.ir

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی در‌گفت‌وگو با گردشبان/
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی می گوید: متاسفانه کشورهای حوزه خودمان را فراموش کردیم و پول را در جایی هزینه می کنیم که با هر تلنگری خودشان آتش بیار معرکه می شوند.
کد خبر: ۵۶۳۶۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱-1401 September 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
در آماری که به دولت دادیم عنوان‌شد ۵۰درصد گردشگری توسط اصحاب این حوزه انجام نمی‌شود/ برخی کشورهای اروپایی از گرفتن پرونده‌ی ویزا خودداری می‌کنند/ رویش مسافر از ترکیه و عراق خیلی بیشتر است اما در یک نمایشگاه ترکیه شرکت نداشتیم/ کشورهای حوزه را فراموش کردیم و در اروپا هزینه می‌کنیم



حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی در‌گفت‌وگو با دیده‌بان گردشگری ایران گفت: صنعت گردشگری شرایط خوبی ندارد و همه ی دوستان و دغدغه مندان گردشگری گلایه مند از شرایط موجود هستند. اما در همین شرایط نا به سامان هم می شود کارهای جدیدی انجام داد تا بلکه از این بحران دفاتر و آژانس های مسافرتی بتوانند خود را نجات دهند. واقعیت آن است که کسی از اتفاقات اخیر، انتقادات ، اعتراضات و آشوب‌ها خوشحال نیست اما می توان بهره برداری از صنعت گردشگری از همین شرایط موجود داشت. آمارو ارقامی را در دولت دادم که شاید بیش از ۵۰درصد کار گردشگری توسط اصحاب گردشگری انجام نمی شود. زیاده خواهی هایی در سایت های غیرمجاز وفضای مجازی صورت می گیرد و در واقع کسانی در این فضا فعالیت می کنند که  مجوزی ندارند و حتی مالیاتی هم به  دولت نمی دهند. در این خصوص باید غربالگری درستی صورت بگیرد. از طرف دیگر کمتر از 50 درصد باقی مانده کار نیز توسط سه یا چهار دفتر زیاده خواه که اعلام می کنند دانش بنیان یا استارت آپ هستند ، انجام می شود. 

صرفا حدود 20 درصد کار گردشگری در مجاری قانونی گردشگری صورت می گیرد. باید به این ها نظم داده شود تا آژانس ها از شرایط موجود استفاده کنند و بتوانند دفاتر خود را در این شرایط احیا کنند.

به عنوان مثال ما تعدادی بانک داریم و فضای استارت آپ و دانش بنیان برای بانک ها هم اتفاق افتاده ولی بانک در اختیار فضای استارت آپی قرار نگرفته اند بلکه فضای استارت آپ خودشان را در اختیار بانک ها قرار داده اند و بانک ها از علم نوین آنها استفاده میکنند.

اما صنعت گردشگری بالعکس شده است. تمام این ها خودشان صاحب صنعت شدند و بخش عمده ای از دفاتر و نیروها ریزش پیدا کرد البته امیدواریم از این شرایط  موجود فضای مجازی ، بتوانند استفاده و خود را احیا کنند.

متاسفانه اخیرا برای گرفتن پرونده وزیرا توسط برخی کشورها خودداری شد وقتی می بیینم انقدر عناد در مورد ما هست چرا باید تمام صنعت گردشگری را در این کشورها هزینه کنیم؟ سی سال است که ما یک طرفه سرویس می دهیم و طرف مقابل صرفا دشمنی می کند.

آمارو ارقام مهرماه به بعد را بگیریم می بینیم که ما در مقایسه با سال گذشته رویش توریسم ورودی داشتیم یا ریزش؟البته که از سوی کشورهای متخاصم ریزش داشتیم اما آیا تمام دنیا این چند کشور اروپایی است؟

ما مدام پول ملت را در نمایشگاه هایی برلین ، اسپانیا و ... هدر می دهیم و هزینه می کنیم اما چرا در این مدت یک نمایشگاه و  گزارشی ندادیم که با وجود اتفاقات اخیرچقدر رویش مسافر ورودی و از کدام کشورها داشته ایم.

رویش مسافر از ترکیه و عراق و آذربایجان خیلی بیشتر است اما آیا در یک نمایشگاه ترکیه شرکت کرده ایم. ترکیه هرسال در همه نمایشگاه های ما حضور دارد و در همه اماکن ما تبلیغات می کند ولی  ما یکبار هم شرکت نداشته ایم. کشور عراق که بیش از 50 درصد گردشگری ما از آنجاست آیا یکبار در نمایشگاه هایش شرکت داشته ایم ؟آذربایجان و عمان و افغانستان و غیره نیز همینطور.

متاسفانه کشورهای حوزه خودمان را فراموش کردیم و پول را در جایی هزینه می کنیم که اصلا وقعی به ما نمی نهند و با هر تلنگری خودشان آتش بیار معرکه می شوند.

دولت باید به جدیت راجع به این موضوع فکر کند و تغییر روش بدهد وگرنه می بینیم که با هر تلنگری کشور ما را آزار می دهند بعد ما دوباره آنجا پول هزینه می کنیم آنوقت در کشورهایی که رویش مسافر داریم هزینه نمی کنیم.

امیدواریم که این اتفاق بیفتد و حاصل ارتباطات با بازارهای هدف جدید، رونق گردشگری باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار