gardeshban.ir

گزارش/
درست مانند خرید بلیط هواپیما که امکان انتخاب از میان ایرلاین‌های مختلف پرواز برای مسافران وجود دارد، برای خرید بلیط قطار هم این امکان برای مسافران فراهم است که از میان شرکت‌های مسافربری قطار در ایران دست به انتخاب بزنند.
کد خبر: ۵۶۳۹۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱-1401 September 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
آشنایی با انواع قطارهای شرکت‌ های ریلی ایران



سفر با قطار را می‌توان پرطرفدارترین گزینه در سفرهای زمینی دانست. دلیل اصلی آن هم‌سطح بالای امنیت و میزان بالای امکانات این وسیله نقلیه محبوب در مقایسه با وسایل دیگر حمل و نقل زمینی مانند اتوبوس‌ها و خودروهای شخصی است. 

بعلاوه برای سفر در مسیرهای خوش‌منظره امکان تماشای چشم‌اندازهای زیبا در حین حرکت نیز از جذابیت‌های سفر با قطار است. علیرغم تعداد بالای مسافرانی که از این وسیله نقلیه برای سفر استفاده می‌کنند، تعداد کمی از افراد هستند که با شرکت‌های ریلی ایران و قطارهای آن‌ها آشنا باشند. 

این در حالی است که درست مانند خرید بلیط هواپیما که امکان انتخاب از میان ایرلاین‌های مختلف پرواز برای مسافران وجود دارد، برای خرید بلیط قطار هم این امکان برای مسافران فراهم است که از میان شرکت‌های مسافربری قطار در ایران دست به انتخاب بزنند. 

اهمیت آشنایی با این شرکت‌ها از سوی مسافران در این است که هر یک از آن‌ها برای جابه‌جایی مسافران از قطارهای متفاوت با امکانات و ویژگی‌های متمایز استفاده می‌کنند. از این رو موضوع مطلب حاضر را به معرفی انواع قطارهای شرکت‌های ریلی ایران اختصاص داده‌ایم تا به طرفداران پر و پا قرص سفر با قطارها کمک کنیم تا در هنگام رزرو بلیط قطار انتخاب بهتری داشته باشند.

معرفی انواع قطارهای شرکت‌ های ریلی ایران


شرکت‌های مسافربری قطار در ایران

زمانی که ناوگان حمل و نقل ریلی ایران آغاز به کار کرد، تمامی مسائل مربوط به این حوزه مستقیماً زیر نظر سازمان حمل و نقل ملی مدیریت می‌شد. تا اینکه رفته رفته با توسعه خطوط ریلی در مناطق مختلف شرکت‌های خصوصی متعددی پدید آمدند که هر یک بخشی از مسئولیت حمل و نقل مسافران در مسیرهای ریلی ایران را بر عهده گرفتند. 

قدیمی‌ترین و اولین شرکت مسافربری قطار در ایران شرکت نام آشنای حمل و نقل ریلی رجا است که هنوز هم قطارهای آن جزو محبوب‌ترین و بهترین‌ها محسوب می‌شوند. بعد از این شرکت خوش‌نام می‌توان از شرکت قطارهای فدک به عنوان معروف‌ترین شرکت در میان شرکت‌های مسافربری قطار ایران نام برد. 

هرچند این شرکت به تازگی و در سال ۱۳۹۳ به جمع شرکت‌های فعال در ناوگان ریلی ایران پیوست اما با توجه به آنکه از همان ابتدا تلاش زیادی برای ارائه بهترین کیفیت در خدمات‌رسانی کرده است و همچنین بکارگیری از دستگاه‌های قطار آلمانی خیلی زود توانست به محبوبیت زیادی در میان مسافران دست پیدا کند. 

علاوه بر این دو شرکت مشهور، شرکت‌های مسافربری دیگری نیز وجود دارند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و شامل شرکت قطارهای مسافربری و باربری جوپار، شرکت راه آهن شرقی بنیاد (بن ریل)، شرکت ریل ترابر سبا، شرکت قطارهای نور الرضا، شرکت مسافربری ریلی مهتاب سیر جم، شرکت قطار مسافربری رعد تبریز، شرکت قطار مسافربری کوثر و شرکت قطار مسافربری وانیا ریل می‌شوند.

معرفی انواع قطارهای شرکت‌ های ریلی ایران


انواع قطارهای شرکت‌های حمل و نقل ریلی ایران

تا اینجای مطلب به‌طور خلاصه با انواع شرکت‌های حمل و نقل ریلی در ایران آشنا شدیم. در خصوص سابقه فعالیت این شرکت‌ها می‌توان گفت علیرغم اینکه شرکت ریلی رجا دارای سابقه‌ طولانی‌تری نسبت به مابقی شرکت‌های حمل و نقل زمینی است، با توجه به آغاز فعالیت دیگر شرکت‌های خصوصی در فاصله زمانی کمتر از یک دهه، نمی‌توان برتری خاصی برای شرکتی خاص قائل شد. 

گفتنی است همگی این شرکت‌ها در مسیرهای مختلف ریلی در ایران مشغول به فعالیت هستند و از این منظر هم تفاوت چندانی بین آن‌ها نیست. اما آنچه منجر به ایجاد تمایز و تفاوت میان آن‌ها می‌شود، نوع قطارها و انواع امکاناتی است که در حین حرکت به مسافران خود ارائه می‌کنند. مسلم است که این نکته در زمان رزرو بلیط قطار برای مسافران از هر چیز دیگری مهم‌تر خواهد بود و در انتخاب‌های آن‌ها نیز تأثیرگذار است. از ‌این‌ رو در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم تا هر یک از شرکت‌های حمل و نقل ریلی ایران را از نظر قطارها و خدماتشان به تفکیک موردبررسی قرار دهیم.

قطارهای شرکت حمل و نقل ریلی رجا

شرکت حمل و نقل ریلی رجا بی‌تردید درخشان‌ترین و برجسته‌ترین شرکت ریلی ایران است و از این ‌رو بلیط قطار رجا نیز خریداران زیادی دارد و به سرعت به فروش می‌رسند. این شرکت که تنوع خوبی از انواع قطارها دارد، در بکارگیری قطارهای لوکس و مجهز پیشتاز است. قطار زندگی از جمله قطارهای این شرکت مسافربری ریلی است که در درجه قطارهای پنج ستاره قرار دارد و تجربه سفری لوکس و رؤیایی را برای مسافران مسیر تهران مشهد فراهم می‌کند. ناگفته نماند که این شرکت در نظر دارد تا در آینده نزدیک از این قطار برای مسیرهای ریلی دیگر نیز استفاده کند. 

ظاهر واگن‌های چهار نفره این قطار بسیار مدرن و شیک طراحی شده است و از امکانات و خدمات این قطار می‌توان به دو مانیتور صفحه تخت در کوپه، خدمات احضار مهماندار، رستوران، فروشگاه خرید سوغات، سرویس بهداشتی از نوع فرنگی و بهداشتی، لوازم بهداشتی شخصی برای هر مسافر و اینترنت پرسرعت اشاره کرد. 

علاوه بر آن قطار سیمرغ رجا نیز یک قطار چهار ستاره است که در ردیف قطارهای لوکس قرار دارد. از دیگر قطارهای ممتاز این شرکت می‌توان به قطار پلور سبز اشاره کرد که خدمات متنوعی را به مسافرانش عرضه می‌کند. 

علاوه بر آن قطارهای سریع‌السیر و همچنین قطارهای اتوبوسی پردیس نیز از گزینه‌های دیگر قطارهای شرکت مسافربری ریلی رجا هستند. بدین ترتیب گذشته از قطارهای سطح بالای شرکت رجا که مسلماً نرخ بلیط آن‌ها بیشتر است، قطارهای درجه دو و اتوبوسی با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه نیز توسط این شرکت ارائه شده است و شما می‌توانید با صرف مبلغ اندکی برای خرید بلیط قطار اتوبوسی، سفری اقتصادی را تجربه کنید.

معرفی انواع قطارهای شرکت‌ های ریلی ایران


قطارهای شرکت قطارهای فدک

شرکت قطارهای فدک از جمله شرکت‌های مسافربری معروفی است که علیرغم آنکه تنها نزدیک به یک دهه سابقه فعالیت در صنعت ریلی کشور را داشته است، به دلیل تلاش برای حفظ استاندارهای بین‌المللی در خدمات‌رسانی به مسافران در شمار بهترین شرکت‌های فعال در این زمینه قرار دارد. این شرکت تنها یک نوع قطار به نام قطار فدک دارد که خدمات آن در سه کلاس اکونومی، تجاری و ویژه دسته‌بندی می‌شود. 

از این منظر متقاضیان خرید بلیط قطار فدک می‌توانند بر حسب بودجه مالی و خدمات مورد انتظار خود از میان گزینه‌های مختلف برای سفر با قطارهای این شرکت دست به انتخاب بزنند. گفتنی است طراحی فضای کوپه‌ها و قطارهای فدک با الهام از ترکیب عناصر سنتی و مدرن، ظاهری منحصربه‌فرد و شیک به قطارهای این شرکت داده است که بسیار جالب‌توجه است. 

در قطارهای فدک در مسیرهای ریلی مختلف از پیشرفته‌ترین سیستم‌های صوتی تصویری استفاده شده است و حضور مهماندار و خدمات‌رسانی به مسافران نیز از ویژگی این قطارها است. بااین‌حال میزان ارائه خدمات و تنوع آن در سطح کلاس اکونومی به نسبت کلاس‌های دیگر پایین‌تر است و مسافران به ترتیب در قطارهای کلاس تجاری و بعد از آن نیز کلاس ویژه از بیشترین میزان امکانات برخوردار خواهند شد. 

علاوه بر آن کلاس عصرانه فدک نیز خدماتی که برای مسیرهای ریلی در بازه‌های عصر ارائه می‌شود و در نوع و میزان وعده‌های غذایی متفاوت است. کلاس تور با هتل نیز نوع دیگری از خدمات شرکت فدک است که مسافران را قادر می‌سازد تا با خرید بلیط قطار از رزرو هتل نیز بهره‌مند شوند.

قطارهای شرکت حمل و نقل ریلی جوپار

شرکت حمل و نقل ریلی جوپار فعالیت خود را در سال ۱۳۸۱ شروع کرد و در سال‌های ابتدایی فعالیتش صرفاً در حوزه حمل بار فعالیت داشت. اما رفته رفته قطارهای آلمانی جدیدی را به شمار قطارهای خود اضافه کرد و در حال حاضر هم در حوزه حمل بار و هم جابه‌جایی مسافر فعالیت دارد. 

قطارهای ارگ یکی از قطارهایی است که این شرکت برای خدمات‌رسانی به مسافران از آن استفاده می‌کند. این قطارها در دسته‌بندی قطارهای پنج ستاره و ممتاز قرار می‌گیرند که از بالاترین سطح ایمنی برخوردار بوده و با بکارگیری از تجهیزاتی نظیر دیوارهای ضدحریق و سیستم‌های اعلام حریق، سفری آسوده و ایمن را برای مسافرانی که بلیط قطار جوپار را برای سفر خود انتخاب می‌کنند، تضمین کرده‌اند. 

در همین راستا فضاهای عمومی این قطارها که شامل راهروهای بین کوپه‌ها است، همگی دارای دوربین‌های مداربسته هستند. گفتنی است در هر کوپه هر دو نوع سرویس بهداشتی ایرانی و سرویس بهداشتی فرنگی تعبیه شده است. 

علاوه بر آن طراحی نشیمن تخت‌ها در این قطارها به گونه‌ای است تا از ایجاد خستگی مسافران در طول مسیر پیشگیری شود. علاوه بر آن در قطارهای ارگ امکان استفاده از سیستم‌های صوتی تصویری مجهز با امکان نمایش و اجرای برنامه‌های انتخابی مسافران فراهم شده است و از این طریق مسافران گذر زمان را در طول مسیر کمتر احساس می‌کنند.

دسته دوم قطارهای این شرکت قطارهای کویر هستند که دارای کوپه‌های شش تخته هستند و در درجه سه ستاره قرار دارند. ویژگی اصلی قطارهای کویر در کنار خدمات و امکانات مطلوب، قیمت مقرون‌به‌صرفه آن‌ها است.

معرفی انواع قطارهای شرکت‌ های ریلی ایران


قطارهای شرکت راه آهن شرقی بنیاد (بن ریل)

شرکت راه آهن شرقی بنیاد که بیشتر با عنوان شرکت بن ریل شناخته می‌شود یک شرکت خصوصی است که در سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت کرد. این شرکت که در سال اول فعالیتش فقط دارای ۱۰ واگن برای حمل بار و جابه‌جایی مسافران بود، در حال حاضر تعداد واگن‌های فعالش را به ۱۳۱ واگن افزایش داده است و فعالیت خود را در مسیر تهران مشهد آغاز کرد. امروزه قطارهای این شرکت در مسیرهای ریلی دیگری نظیر مشهد طبس، قم مشهد، زنجان مشهد، قزوین مشهد، ترهان کرمان و تهران بندرعباس نیز فعال هستند. 

این شرکت ریلی دارای پنج نوع قطار مختلف شامل قطار غزال بن ریل، قطار سروش بن ریل، قطار پرستو راه آهن شرقی بنیاد، قطار پارسی و قطار سفیر است. هرچند این قطارها از نظر امکانات به اندازه قطارهای فدک و قطارهای پنج ستاره رجا لوکس و تجملاتی نیستند اما روی هم رفته امکانات مطلوبی را ارائه می‌دهند. تمامی این قطارها کوپه‌های چهار تخته دارند، اما قطار پارسی بن ریل علاوه بر قطار با کوپه چهار تخته دارای قطار با کوپه‌های شش تخته هم هست.

قطارهای شرکت ریل ترابر سبا

شرکت ریل ترابر سبا در سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از شرکت‌های مسافربری و باربری در مسیرهای ریلی کشور شروع به فعالیت کرد. این شرکت در اولین سال فعالیت خود تنها دو مسیر ریلی شامل تهران مشهد و تهران اهواز را پوشش داد، اما امروزه مسیرهای ریلی خود را گسترده‌تر کرده است. 

این مسیرها شامل قطار تهران مشهد، قطار اصفهان مشهد، قطار یزد تهران، میانه تهران و اهواز تهران می‌شوند. از این رو، متقاضیان خرید بلیط قطار تهران مشهد می‌توانند از خدمات این شرکت ریلی بهره‌مند گردند. 

قطارهای این شرکت شامل سه قطار نگین ویژه، قطار نگین اتوبوسی و قطار غدیر است. قطار غدیر جزو قطارهای رده‌بالای این شرکت محسوب می‌شود که با فنّاوری ضد لرزش منجر به ایجاد فضایی آرام در کوپه‌ها برای مسافران شده است. 

قطار نگین ویژه نیز در شمار قطارهای میان رده قرار دارد که امکانات آن برای یک سفر ایمن و آسوده کفایت می‌کند. قطار نگین اتوبوسی نیز همان‌طور که از نام آن پیدا است از نوع قطارهای اتوبوسی است و از این رو ویژگی اصلی آن را اقتصادی بودن آن می‌توان دانست.

معرفی انواع قطارهای شرکت‌ های ریلی ایران


قطارهای شرکت قطارهای نور الرضا

شرکت قطارهای نور الرضا از جمله شرکت‌های تازه‌کاری است که حدود یک دهه سابقه فعالیت در زمینه خدمات ریلی دارد. این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۸۵ و با تعداد ۶۴ واگن مسافربری آغاز کرد. این شرکت همواره تلاش کرده است تا با بکارگیری تجهیزات مدرن و به‌روز خدمات ریلی سطح بالایی را برای مسافران فراهم کند. 

بدین منظور واگن‌های مورداستفاده این شرکت همگی ساخت کشور چین هستند که با در نظر گرفتن تجهیزات پیشرفته قطارهای اروپایی ساخته شده‌اند. قطار VIP نور الرضا توسط این شرکت ارائه شده است که از نوع قطارهای چهار تخته است. این قطار را نمی‌توان جزو قطارهای لوکس و تجملاتی به حساب آورد اما بااین‌حال می‌توان گفت که جزو قطارهای باکیفیت محسوب می‌شود که ویژگی اصلی آن هم مقرون‌به‌صرفه بودن قیمت بلیط آن است. 

برخی خدمات و امکاناتی که مسافران با خرید بلیط قطار نور می‌توانند از آن استفاده کنند شامل نمایشگر ال سی دی در کوپه، چراغ مطالعه در کوپه، سیستم تهویه مطبوع، پیجر فراخوانی مهماندار، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در هر واگن و صندلی‌های نشیمن از مرغوب‌ترین الیاف است. بلیط قطار این شرکت را می‌توان برای مسیرهای مختلف از جمله تهران مشهد، اصفهان مشهد، تهران شیراز و کرج مشهد خریداری کرد.

قطارهای شرکت مسافربری ریلی مهتاب سیر جم

شرکت مهتاب سیر جم در اواخر دهه ۱۳۹۰ به جمع شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل ریلی ایران پیوست. این شرکت با هدف ارائه قطارهای باربری و مسافربری در مسیرهای ریلی مختلف با قیمتی مقرون‌به‌صرفه فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر این شرکت بلیط قطار برای مسیرهای ریلی اهواز مشهد، تهران یزد، مشهد تهران، یزد تهران، قزوین مشهد، مشهد اهواز و مشهد قزوین را به مسافران قطار عرضه می‌کند. 

قطارهای این شرکت که در رده سه ستاره قرار دارند، از نوع قطارهای شش تخته هستند. در این قطارها امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی از دو نوع ایرانی و فرنگی، خدمات پذیرایی، صندلی‌های راحت، کوپه‌هایی با عایق صدا و سیستم تهویه مطبوع برای آسایش و راحتی مسافران فراهم شده است. گفتنی است علیرغم آنکه در این قطارها خبری از امکانات لوکس نیست، با توجه به قیمت بلیط قطار این شرکت می‌توان گفت قطارهای این شرکت برای سفرهای دسته‌جمعی و خانوادگی به ‌صورت اقتصادی گزینه مناسبی هستند.

معرفی انواع قطارهای شرکت‌ های ریلی ایران


قطارهای شرکت قطار مسافربری رعد تبریز

شرکت قطار مسافربری رعد تبریز نزدیک به دو دهه است که فعالیتش را در صنعت ریلی کشور شروع کرده است. با توجه به قرارداد همکاری که میان این شرکت و شرکت بزرگ رجا منعقد شده است، به نوعی می‌توان گفت قطارهای این شرکت زیرمجموعه‌ای از قطارهای رجا به شمار می‌روند. این شرکت در حال حاضر برای مسیر ریلی تهران تبریز و تبریز تهران به مسافران خدمات‌رسانی می‌کند و مسافران برای آنکه از خدمات باکیفیت این شرکت بهره‌مند شوند می‌توانند بلیط قطار سهند تبریز را تهیه کنند. 

بلیط این قطار در دو نوع کوپه چهار تخته و کوپه شش تخته به فروش می‌رسند. از ویژگی‌های مثبت این قطار می‌توان به استفاده از سرویس‌های خواب راحت و همچنین بهره‌گیری از پنجره‌های دوجداره و عایق صوتی اشاره کرد. علاوه بر آن بلیط‌های این قطار در زمره بلیط ارزان قطار در مسیرهای ریلی داخلی محسوب می‌شود و همین ویژگی منجر به استقبال زیاد مسافرانی شده است که در مسیر پایتخت و تبریز تردد می‌کنند.

قطارهای شرکت قطار مسافربری کوثر

شرکت قطار مسافربری کوثر از جمله شرکت‌های فعال در خدمات ریلی کشور است که در طول دو دهه فعالیت رشد و پیشرفت خوبی داشته است. این شرکت در دهه اول آغاز فعالیتش تنها به خدمات در زمینه جابه‌جایی مسافران اختصاص داشت، درحالی‌که در دهه دوم علاوه بر خدمات‌رسانی به مسافران در حوزه حمل بار در خطوط ریلی کشور نیز شروع به فعالیت کرد. افزون بر آن تلاش کرده است تا ظرفیت خدمات‌رسانی خود را ارتقاء دهد. به‌طوری‌که در حال حاضر این شرکت قادر است تا بطور روزانه به تعداد ۲۰۰۰ مسافر خدمات ریلی ارائه کند. 

قطارهای مسافربری این شرکت شامل دو قطار غزال و قطار اپتیما است. قطار غزال شرکت مسافربری کوثر از نوع چهار تخته است و قطار اپتیما این شرکت نیز از نوع شش تخته است. بدین ترتیب هر دو گزینه قطار چهار تخته و شش تخته توسط این شرکت برای مسافران فراهم شده است تا بر حسب نیاز و همچنین بودجه مالی خود بتوانند گزینه مناسب را انتخاب کنند. گفتنی است خدمات قطار غزال در رده چهار ستاره و خدمات قطار اپتیما در رده سه ستاره قرار دارند.

معرفی انواع قطارهای شرکت‌ های ریلی ایران


قطارهای شرکت قطار مسافربری وانیا ریل

شرکت قطار مسافربری وانیا ریل که بیشتر تحت عنوان سفیر ریل آسیا شناخته می‌شود، شامل مجموعه‌ای از شرکت‌هایی است که در زمینه خدمات ریلی مشغول به فعالیت هستند. از این رو تعداد قطارهایی که زیر نظر این شرکت مشغول به خدمات‌رسانی به مسافران هستند نیز حدود ۳۰۰ قطار است و از تنوع خوبی برخوردارند. معروف‌ترین قطارهایی که زیر نظر این شرکت ریلی گسترده فعالیت دارند شامل قطار دلیجان، قطار نور، قطار کوثر و قطار غدیر است. از این رو مسافران برای خرید بلیط قطار از این شرکت گزینه‌های مختلفی پیش رو دارند: از قطارهای لوکس و تجملاتی چهار تخته گرفته تا قطارهای معمولی‌تر شش تخته با قیمت ارزان. بدین طریق مسافران می‌توانند با توجه به قیمت بلیط قطار و همچنین امکانات موردنظرشان از میان این گزینه‌ها دست به انتخاب بزنند.



سفرمارکت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار