gardeshban.ir

«پاپ فرانسیس» قصد دارد سه اثر تاریخی متعلق به معبد «پارتنون» که در «واتیکان» ‌ نگهداری می‌شوند را به یونان بازگرداند.
کد خبر: ۵۶۴۴۸
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱-1401 September 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
«پاپ» ‌آثار تاریخی یونان را پس می‌دهد+ عکس



«پاپ فرانسیس» ‌ سه اثر تاریخی دو هزار و ۵۰۰ ساله متعلق به معبد باستانی «پارتنون» ‌ که بیش از یک قرن در مجموعه‌های پاپی موزه‌های واتیکان نگهداری می‌شوند را به یونان پس می‌دهد.

«پاپ» ‌آثار تاریخی یونان را پس می‌دهد+ عکس


«پارتنون» که در آکروپولیس آتن واقع است، در قرن پنجم پیش از میلاد به عنوان معبدی برای پرستش «آتنا» ‌ بنا شد و باستان‌شناسان کتیبه‌های این معبد را به عنوان برخی از نفیس‌ترین نمونه‌های مجسمه‌سازی یونان باستان می‌شناسند.

«پاپ» ‌آثار تاریخی یونان را پس می‌دهد+ عکس


بر اساس اطلاعاتی که در وبسایت موزه واتیکان منتشر شده است، ‌ یکی از این آثار تاریخی مجسمه‌ای است که به شکل اسب ارابه آتنا ساخته شده است و در بخش غربی پارتنون نصب شده بود. دو مجسمه دیگر نیز به شکل سر یک پسر جوان و یک مرد ریش‌دار حجاری شده‌اند.

این مجموعه آثار تاریخی از قرن نوزدهم میلادی در «واتیکان» ‌ نگهداری شده‌اند. وزیر فرهنگ یونان ضمن تشکر از «پاپ فرانسیس»، این اقدام را تصمیمی سخاوتمندانه عنوان کرد.

این سه اثر تاریخی درحالی به یونان بازگردانده می‌شوند که مقام‌های بریتانیا و یونان همچنان بر سر مالکیت آثار تاریخی مشهور به «مرمرهای پارتنون» هنوز به توافق نرسیده‌اند. مقام‌های یونان بارها استرداد دائمی مجموعه مجسمه‌های دو هزار و ۵۰۰ ساله‌ای را خواستار شده‌اند که در اوایل قرن نوزدهم میلادی توسط یک دیپلمات بریتانیایی از معبد پارتنون خارج شده‌اند. «موزه بریتانیا» ‌ که هم‌اکنون از این مجموعه مجسمه‌ها نگهداری می‌کند، همواره از استرداد این مجموعه آثار تاریخی امتناع کرده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار