gardeshban.ir

معاون میراث فرهنگی گفت: ما هم مثل کشورهای دیگر پرونده چای و نخل ایران را با همکاری کشورهای دیگر ثبت جهانی می‌کنیم.
کد خبر: ۵۶۴۸۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱-1401 September 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
نخل و چای ایران را هم ثبت می‌کنیم


‌نشست خبری علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی که اکنون در ارگ آزادی در حال برگزاری است در پاسخ به سوالی درباره اینکه نقش آقای ورزی به عنوان کارگردان سینما در یکی از ساختمان‌های کاخ سعد آباد چیست و خروجی شورای راهبردی کاخ موزه‌های کشور تا کنون چه بوده است گفت: شورای راهبردی برای کاخ موزه‌ها و پایگاه‌های مهم ایجاد شده تا بتواند از طرفیت این پایگاه‌ها استفاده شود ۵ تا ده نفر از افراد حقیقی و حقوقی عضو آن هستند و در حوزه تولید محتوا و مستندسازی فعالیت می‌کنند ولی دخالتی در مدیریت کاخ‌ها ندارند وظایف آنها در احکام شأن مشخص است. آقای ورزی هم یکی از همین افراد و دبیر شورای راهبردی است.

وی درباره اینکه چرا ایران نتوانست در پرونده‌های جهانی مثل نخل و چای مشارکت کند گفت: پرونده نخل در ابتدا توسط کشورهای عربی تدوین شد. پرونده‌های مشترک به این صورت است که کشورها باید مشارکت کنند اما مشکلی نیست ما پرونده چای و مخل را آماده می‌کنیم تا با کشورهای دیگر ثبت شود کشورهایی که گاهی همکاری با آنها ساده‌تر هست. مثلاً نان لواش ارمنستان ثبت شده بود اما امسال آن را با همکاری ایران و آذربایجان دوباره ارائه دادیم. پرونده آئین پهلوانی که سال ۲۰۱۰ ثبت شد و امسال هم آذربایجان ثبت کرد. بنابراین ثبت جهانی نخل و چای را در دستور کار قرار داده ایم.

وی گفت: آذربایجان به ما در پرونده یلدا رأی مثبت داد. مناسبات فرهنگی بحث زیادی دارد. هفته قبل مطلع شدیم یکی از کشورها چند جلد کتاب به عنوان دایره المعارف چاپ کرده با این عنوان که ابو علی سینا جزو مشاهیر ازبکستان است. ما بلافاصله به یونسکو نامه اعتراض زدیم. اگر همه اینها را باید به رسانه‌ها اعلام کنیم من چنین برداشتی ندارم لزومی ندارد آن را رسانه‌ای کنیم! ما هنوز به آن کتاب دسترسی پیدا نکردیم بلکه گزارشی گرفتیم که روی آن واکنش نشان دادیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار