gardeshban.ir

باستان‌شناسان در یک گورستان باستانی واقع در فرانسه گوری مملو از زیورآلات کشف کردند.
کد خبر: ۵۶۵۴۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۱-1401 October 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف زیورآلات در یک گورستان ماقبل‌ تاریخ



باستان‌شناسان پس از دو مرحله کاوش در گورستان ماقبل‌تاریخی که در فاصله ۹۰۰ تا ۶۰۰ پیش از میلاد مورد استفاده قرار می‌گرفت، گوری را کشف کردند که فردی در آن به همراه جواهرات مسی دفن شده بود.

این گورستان که در اواخر عصر برنز و اوایل عصر آهن مورد استفاده قرار می‌گرفت، مساحتی معادل ۱.۳ هکتار را در برگرفته است. باستان‌شناسان نخستین‌بار این گورستان را در سال ۲۰۲۱ کشف کرده بودند، ‌ اما در سال جاری میلادی در دو مرحله آن را کاوش کردند.

این گورستان گنجینه‌های باستان‌شناسی را دربرگرفته است که اطلاعات بسیار ارزشمندی را درباره سنت‌های خاکسپاری جنوب فرانسه ارائه می‌دهد.

در سال ۲۰۲۱ باستان‌شناسان ۱۰ گور و سه مکان مخصوص سوزاندن اجساد را زیر تپه خاکسپاری عظیم واقع در این گورستان کشف کردند. تپه خاکسپاری در حقیقت انبوهی از خاک و سنگ است که روی یک یا چند گور تشکیل شده است. قطر تپه این گورستان ۳۳ متر است و گودال عمیقی در اطراف آن وجود دارد. گمان می‌رود در ابتدا اطراف این تپه، حلقه‌ای از سنگ‌ ایجاد شده بود.

باستان‌شناسان در سال جاری میلادی دو گور در خارج از تپه خاکسپاری کشف کردند؛ در یکی از این گورها، بقایای انسانی به همراه نوعی دستبند پیچ‌خورده مسی، ‌ یک مروارید و یک سنگ جواهر کشف شد. بقایای این فرد درحالی کشف شده که سنگ جواهر روی شانه سمت چپ او قرار داشت. در این گور علاوه‌بر زیورآلات دو ظرف سرامیکی نیز وجود داشت که در نزدیکی سر جسد قرار داده شده بودند.

در گور دیگر بزرگترین گنجینه‌ای که تاکنون در این گورستان کشف شده، قرار داشت. فردی درحالی دفن شده بود که نوعی گردنبند لوله‌ای شکل در گردن او قرار داشت. روی هر قوزک پای او سه پابند وجود داشت و در هر کدام از انگشت شست پایش نیز سه حلقه پیدا شد. در این گور همچنین یک سنجاق‌سینه و یک کوزه سرامیکی بزرگ قرار داشت. در این دوره از تاریخ قرار دادن کوزه‌ در گور رایج بود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار