gardeshban.ir

گورستان شادباد مشایخ یا گورستان پینه‌ شلوار ، گورستانی تاریخی است که در کنار روستای شادباد مشایخ، در جنوب شرقی تبریز واقع شده است.
کد خبر: ۵۶۶۳۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱-1401 October 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
گورستان شادباد مشایخ یا گورستان پینه‌ شلوار ، گورستانی تاریخی است که در کنار روستای شادباد مشایخ، در جنوب شرقی تبریز واقع شده است. این گورستان در کنار روستا در دامنه تپه‌ای بلند قرار گرفته و تعدادی تخته سنگ در آن قرار دارد.

در این قبرستان سنگ‌هایی دیده می‌شود مانند سنگ افراشته‌های قبرستان خالد نبی که به شکل آلت انسان ساخته شده و هیچ کتیبه یا سنگ نوشته‌ای ندارد. در ابتدای ورود به منطقه، درباره گورستان و افسانه‌های پیرامون آن اهالی توضیحاتی را به گردشگران می‌دهند. حتی گفته شده عده‌ای از مشایخ و عرفا و امرای قرون هفت و هشت و نه هجری تبریز در این گورستان به خاک سپرده شده‌اند.

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز


قدیمی ‌ترها درباره ی قبرستان پینه شلوار تبریز نقل کرده اند که این قبرستان به عنوان قدیمی‌ ترین قبرستان تبریز در این روستا قرار گرفته است. حتی درباره ی این روستا اینگونه نیز گفته می شود که در روزگاران خیلی قدیم، افرادی به امید دستیابی به گنج‌ های معروف در قبرستان‌ ها به جست و جو و کاووش در این منطقه پرداختند و خاک این قبرستان را کاملا زیرو رو کرده ‌اند و آن را بسیار مورد هجوم و دستبرد قرار داده اند.

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز


در قبرستان پینه شلوار تبریز از لحاظ تاریخی، شاهد ۳ دوره ی برای ساخت سنگ قبرها هستیم:

قبرهایی با نماد مردانه و زنانه. البته لازم است بدانید که در این قبرستان در حال حاضر سنگ قبری با نماد زنانه وجود ندارند و آن ها غارت شده اند.

سنگ قبرهایی که مشابه آن ها را در تبریز و شهرهای دیگری چون اهر، مراغه، خوی، اردبیل و دیگر شهرهای ترک زبان نیز می ‌توان مشاهده کرد. این مزارها از لحاظ تاریخی هیچ ‌گونه شناسنامه ی واقعی ندارند. البته در این میان به غیر از برخی سنگ قبرها که مورد دستکاری قرار گرفته اند، بقیه الفبایی بر روی آن ها نوشته نشده و تنها از روی برخی مشخصات می ‌توان فهمید مربوط به ارامنه ی مهاجر در این منطقه هستند. سنگ قبرهای این دوره از جنس سنگ خارا هستند و با شکل ‌ها و نمادهایی به شکل سنگ قبرهای آرامستان مریم ننه مارالان دیده می‌ شوند.

و در آخر که سنگ قبرهای اسلامی که دارای متن‌ ها و تاریخ ‌های جدید هستند. سنگ قبرها کوچک ‌تر و با خط کوفی روی آن مشخصات و سال فوت و دفن فوت شدگان بر روی آن ها نوشته شده است.

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز


همچنین می‌توان دوره چهارمی را نام برد که تدفین‌هایی است که در زمان معاصر توسط اهالی روستا انجام شده است.

روستای شادباش مشایخ

این روستا همانند قبرستان معروفش، قدمتش به قبل از ورود اسلام به ایران باز می گردد. این نواحی به دلیل مجاورت در دامنه‌ های کوه سهند دارای آب و هوای خنکی در فصل تابستان هستند و به همین خاطر مردم در این ناحیه شروع به یک جا نشینی کرده اند.

کوه معروف سهند که در قسمت جنوبی شهر تبریز قرار گرفته است، دارای قله ‌های آتشفشانی است و اطراف آن معادنی از سنگ ‌هایی وجود دارد که از گذشته تا به الان در ساخت و سازهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به همین خاطر این رویتا از زمانی که در ان اجتماع شکل گرفت تا به الان هنوز هم وجود دارد.


قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار