gardeshban.ir

آبشار هشترخان (Hashdarkhan) با ۳۰ متر ارتفاع، در میان دره‌ای سرسبز از کوه‌های ناحیه طارم، در شرق شهر زنجان و در نزدیکی روستای لار قرار دارد.
کد خبر: ۵۶۶۴۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱-1401 October 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
استان زنجان یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌‌نشین محسوب می‌شود. جاذبه‌های طبیعی این استان را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود که هر ساله و به خصوص در تابستان، میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است.

آبشار هشترخان (Hashdarkhan) با ۳۰ متر ارتفاع، در میان دره‌ای سرسبز از کوه‌های ناحیه طارم، در شرق شهر زنجان و در نزدیکی روستای لار قرار دارد. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در قسمتی از دشت وسیع هشترخان (یا هشترخانا) به همین نام شناخته می‌شود. هشترخان کلمه ای ترکی به معنای بوقلمون است.

آبشار هشترخان زنجان | عکس از: Aminjd


این آبشار که از جاذبه های گردشگری طارم به حساب می‌آید، حاصل تلاقی هشت چشمه جوشان است که منظره بدیعی را به وجود آورده‌ است. منطقه هشترخان به طور کلی با آبشارهای بلند و پرآبش شناخته می‌شود، آبشارهای حیرت‌انگیزی که در امتداد دره هشترخان پراکنده‌اند که زیبایی و عظمت آنها کم‌نظیر است.

بهترین فصل سفر

آبشار در نیمه نخست سال و همچنین اوایل پاییز بسیار دیدنی است و در زمستان به دلیل سرمای هوا و سختی حرکت دسترسی به آبشار اندکی دشوار است. بنابراین بهتر است از اوایل بهار تا اوایل پاییز برنامه خود را برای بازدید از این منطقه بچینید.

آبشار هشترخان زنجان


طبیعت زیبای منطقه

در طول مسیر، جنگل درختان فندق، زیبایی خاصی به منطقه داده‌ است. منظره عمومی رودخانه قزل‌اوزن و باغ‌های زیبای زیتون از جاده زنجان به طارم و قبل از سرخه دیزج، بسیار جذاب و دیدنی است و ارتفاعات جالب منطقه، باعث پدید آمدن این مناظر بدیع برای مسافران عبوری شده‌ است.

در این منطقه علاوه بر درختان فندق می‌توانید شاهد درختان زیتون، زالزلک، تمشک و گردو نیز باشید. دره هشترخان به سبب داشتن درختان فندق که در فصل پاییز به ثمر می‌رسند زیبایی خیره‌کننده‌ای در این فصل پیدا می‌کند.

درختان کهنسال و آب و هوایی مطبوع، دارای ظرفیت بالای جذب گردشگر است. در کل این منطقه به لحاظ موقعیت استثنایی و سکوت حاکم بر آن، آرامش خاصی به گردشگران می‌دهد و زیبایی‌های اطراف آن چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

گاهی گروه‌های کوهنوردی و علاقمندان طبیعت از مسیر آب‌بر و کوه‌های شمال آن خود را به ماسوله می‌رسانند و از زیبایی‌های کم‌نظیر طبیعت آن سیراب می‌شوند.

آبشار هشترخان زنجان


چطور به آبشار هشترخان برویم ؟

برای رفتن به هشترخان باید از جاده زنجان به طارم استفاده کنید، پس از سپری کردن حدود ۳۵ کیلومتر از این جاده به منطقه‌ای به نام "خان چایی” می‌رسیم. اینجا بایستی وارد جاده فرعی‌ای که به سمت راست و به روستاهای امام و لار و یحی آباد می‌رود شد.

پس از ۱۱ کیلومتر به روستای امام خواهید رسید. تا اینجا جاده آسفالته است، ولی ادامه مسیر ۱۵ کیلومتری این روستا تا روستای لار خاکی و نامناسب است و بایستی به وسیله نیسان یا یک پیاده روی 2 ساعته ادامه مسیر را رفت و به هشترخان رسید.

مسیر کوهپیمایی از روستای لار موازی با رودخانه‌ای که در خط القعر دره قرار دارد تا منطقه سرخه دیزه ادامه دارد. به دوستانی که برای اولین بار قصد وارد شدن به منطقه را دارند توصیه می‌شود بدون راهنما از اجرای برنامه پرهیز کنند.

آدرس: ایران، استان زنجان، طارم، نزدیکی روستای لار، منطقه هشترخان
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار