gardeshban.ir

فطیر تفتون یکی از انواع نان های سنتی و خوشمزه ایرانی است که معمولا برای صبحانه درست می شود.
کد خبر: ۵۶۶۴۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱-1401 October 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
فطیر تفتون یکی از انواع نان های سنتی و خوشمزه ایرانی است که معمولا برای صبحانه درست می شود.





مواد لازم فطیر تفتون

آرد۲ پیمانه
آب۱ پیمانه
پنیر صبحانه۲۰۰ گرم
نمک۱ قاشق مرباخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری
هل۱ قاشق مربا خوری
پودر زنجبیل به مقدار کافی
سیاه دانه و کنجد به مقدار کافی
روغن مایع⅓ پیمانه

طرز تهیه فطیر تفتون 

مرحله اول

برای تهیه فطیر تفتون خوشمزه ابتدای کار خمیر مایه را به همراه شکر درون یک لیوان می ریزیم، سپس مقداری آب ولرم روی آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم، سپس یک نعلبکی روی آن قرار داده و اجازه می دهیم خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله دوم

حالا یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم و آرد را درون کاسه می ریزیم، سپس آب را به آرد اضافه می کنیم. در ادامه خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط آرد اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. حالا نمک و روغن را به خمیر اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله خمیر را با دست ورز می دهیم تا جمع شود. در ادامه خمیر را چونه کرده و درون کاسه چرب شده قرار می دهیم، سپس روی کاسه را با پارچه تمیز یا سلفون می پوشانیم و در فضای آشپزخانه قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت در دمای محیط استراحت کند تا حجم خمیر تقریبا دو برابر شود. پس از گذشت این زمان خمیر را کمی ورز می دهیم تا پف آن گرفته شود، سپس خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله خمیر به چند قسمت مساوی تقسیم می کنیم (اندازه چونه به سایز فطیر بستگی دارد و سلیقه ای می باشد)، سپس چونه می گیریم. در ادامه وسط چونه ها را مقداری پنیر صبحانه قرار می دهیم.

مرحله ششم

با وردنه خمیر را روی سطح کار کمی پهن می کنیم، سپس سینی فر را به کمک برس با مقداری روغن چرب می کنیم و چونه ها را درون سینی فر با فاصله از هم می چینیم. در ادامه با یک پارچه نخی تمیز روی چونه ها می پوشانیم.

مرحله هفتم

حالا اجازه می دهیم مجددا خمیر به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کند تا پف کند. در ادامه فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم، سپس اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. الا روی خمیرها را با کمک چاقو شکل می دهیم.

مرحله هشتم

در این مرحله هل را درون هاون می کوبیم تا نیم کوب شود. در ادامه هل را به همراه پودر زنجبیل روی خمیر می پاشیم، سپس مقداری سیاه دانه و کنجد به عنوان تزئین روی خمیر می ریزیم. حالا سینی فر را طبقه وسط فر قرار می دهیم.

مرحله نهم

حالا اجازه می دهیم فطیر تفتون به مدت ۳۰ دقیقه درون فر بماند تا کاملا بپزد. پس از گذشت این زمان وقتی اطراف فطیرها طلایی شد، حرارت پایین فر را خاموش می کنیم، سپس گریل را روشن می کنیم و اجازه می دهیم روی فطیر به مدت ۵ دقیقه گریل شود.

مرحله دهم

در نهایت وقتی روی فطیر ها طلایی و خوشرنگ شد، آنها را از فر خارج می کنیم، سپس بلافاصله مقداری روغن روی آن ها می مالیم و درون ظرف در بسته قرار می دهیم تا فطیر نرم و لطیف بماند. نوش جان.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار