gardeshban.ir

مسجد قل شریف کازان یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر کازان است که دیدن آن می‌تواند برای شما جذابیت ویژه‌ای داشته باشد.
کد خبر: ۵۶۷۹۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱-1401 October 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
مسجد قل شریف کازان یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر کازان است که دیدن آن می‌تواند برای شما جذابیت ویژه‌ای داشته باشد. 

مسجد قل شریف بزرگ‌ترین مسجد روسیه، یکی از مساجد اصلی تاتارستان است که به افتخار قهرمان ملی تاتار، قل شریف نام‌گذاری شده است. 

متأسفانه از آن مسجد باستانی جز چند نگاره چیزی باقی نمانده است، چراکه در جریان حمله نیروهای ایوان مخوف به کازان ویران شد. 

حتی نمی‌توان مکانی که مسجد در آن قرار داشت را تعیین کرد. بعدها مسجد قل شریف کازان بازسازی و در سال ۲۰۰۵ به عنوان مسجد مرکزی تاتارستان افتتاح شد. 

ساخت این مجموعه، که در داخل کرملین کازان است، بیش از ۹ سال طول کشید و به ابتکار خود رئیس‌جمهور تاتارستان ساخته شد. نام افرادی که در ساخت این مسجد شرکت داشته‌اند در کتابی که در تالار اصلی مسجد نگهداری می‌شود، ثبت شده است. این مسجد می‌تواند حدود ۱۵۰۰ نمازگزار را در خود جای دهد. 

همچنین موزه فرهنگ اسلامی منطقه ولگا، موزه نسخه‌های خطی باستانی و یک کتابخانه در این مجموعه قرار دارد. در صورت خرید بلیط هواپیما خارجی از طریق تورهای گردشگری شما می‌توانید به آسانی و با خیال راحت به این کشور سفر کنید و از جاهای دیدنی متعدد کازان دیدن کنید.


مسجد قل شریف کازان


چرا باید از مسجد قل شریف کازان دیدن کنیم

• این مسجد دارای معماری بسیار جالب و زیبایی است که می‌تواند از بهترین انتخاب‌ها برای بازدید شما باشد.

• مسلمانانی که به شهر کازان سفر می‌کنند، می‌توانند با بازدید از این مسجد هم از زیبایی‌های آن لذت ببرند و هم حس معنوی و نیایش خود را تجدید کنند.

• شهر کازان دیدنی‌های زیادی دارد و بازدید از یک مسجد باشکوه در کنار سایر جاهای دیدنی کازان می‌تواند برای شما بسیار خاطره‌انگیز باشد.

تاریخچه مسجد قل شریف کازان

در اصل، حدود ۴ قرن پیش، یک مسجد افسانه‌ای با چندین مناره، شهر کازان را تزئین کرد. این مسجد باشکوه، برازنده و زیبا بود و کتابخانه‌ای غنی را در بر می‌گرفت. این مسجد نام آخرین امام خود سید قل شریف، یکی از رهبران دفاعی کازان را دارد. اعتقاد بر این است که این مسجد دارای ۲ طبقه و ۸ مناره بوده که جهت آن به سمت ۸ نقطه جهان بوده است. 

هنگامی‌که ایوان مخوف شهر را تصرف کرد، مسجد به همراه سایر ساختمان‌های مسلمان کرملین کازان به آتش کشیده شد و ویران شد. بازسازی مسجد قل شریف در سال ۱۹۹۶ آغاز شد و در سال ۲۰۰۵ و درست در زمان هزارمین سالگرد کازان به پایان رسید.

مسجد قل شریف کازان


بخش‌های مختلف و معماری مسجد قل شریف کازان

مسجد قل شریف کازان در قسمت غربی کاخ کرملین قرار دارد. دیوارهای مسجد کرملین با قیطان‌های زینتی و آیاتی از قرآن که با سنگ مرمر حکاکی شده است تزئین شده است. تمام لامپ‌ها از شیشه‌های مجلل ساخته شده‌اند و توسط هنرمندان تاتار طراحی شده‌اند. درهای مسجد با تزئینات دقیق از چوب بلوط ساخته شده است، و این در حالی است که خود ساختمان با سنگ مرمر پوشانده شده است. 

عناصر قابل توجه معماری منحصربه‌فرد مسجد قل شریف شامل دو دایره است که در پایه بنا با زاویه ۴۵ درجه تلاقی می‌کنند. در بالای طاق‌های نوک تیز سازه، گنبدی به ارتفاع ۳۵ متر به شکل کلاهک کازان قرار دارد که نمادی از قدرت خان‌های کازان است. چهار مناره آن که هر کدام ۵۸ متر ارتفاع دارند با هلال‌های نقره ای پوشیده شده‌اند.

تصاویری از لاله‌ها، نماد باستانی بلغاری از تولد دوباره و شکوفایی، در سراسر داخل مسجد قل شریف وجود دارد. فرش‌های باشکوهی که کف‌ها را پوشانده است توسط دولت ایران اهدا شده‌اند. در بازدید از مسجد قل شریف خواهید دید که این یک ساختمان واحد نیست، بلکه یک مجموعه واقعی است که از سه قسمت تشکیل شده است که شامل: مسجد، سنگ یادبود و ساختمان اداری است. کل مجموعه مساحتی حدود ۱۹ هزار مترمربع را اشغال می‌کند. خرید اینترنتی بلیط هواپیما ارزان می‌تواند سفر آسوده‌ای را برای شما رقم بزند.

زمان و هزینه پیشنهادی و ساعات بازدید از مسجد قل شریف کازان

ورود به مسجد قل شریف در کازان رایگان است، اما برای بازدید از موزه‌ها باید بلیط تهیه کنید. این مجموعه همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر باز است. اگر قصد دارید روز جمعه به قل شریف سفر کنید، توجه داشته باشید که وقت نماز جمعه از ظهر تا ساعت ۲ بعدازظهر است. برای ورود به مسجد پوشش خاصی باید داشته باشید و زن و مرد باید زانو، شانه و سر خود را بپوشانند. شنل برای هر بازدیدکننده‌ای که لباس مناسب ندارد ارائه می‌شود.

مسجد قل شریف کازان


سایر جاهای دیدنی نزدیک به مسجد قل شریف کازان

برج سویوم بایک: ۲ کیلومتر
پارک آبی ریویرا: ۶.۶ کیلومتر
پل هزاره کازان: ۷.۷ کیلومتر
معبد همه مذاهب: ۱۰.۲ کیلومتر

هتل‌های نزدیک به مسجد قل شریف کازان

هتل آزالیا: ۱.۴ متر
هتل هاستل پیپل: ۱.۷ متر
هتل جئوگرافیا: ۱.۹ کیلومتر
هتل سی اچ او: ۲.۳ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار