gardeshban.ir

پارک ساعی تهران نامی آشنا در میان اهالی پایتخت و سایر شهرهاست. این پارک جزو قدیمی‌ترین بوستان‌های کشور به شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۶۷۹۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱-1401 October 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
پارک ساعی تهران نامی آشنا در میان اهالی پایتخت و سایر شهرهاست. این پارک جزو قدیمی‌ترین بوستان‌های کشور به شمار می‌رود و به دلیل آرام و خلوت بودن و معماری خاص خود، در میان گردشگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

از معروف‌ترین نمادهای پارک ساعی می‌توان به باغ پرندگان، باغ ژاپنی و مجسمه‌های گوناگون اشاره کرد. بوستان ساعی در خیابان ولیعصر، کمی پایین‌تر از میدان ونک واقع‌ شده است. این پارک زیبا ۶ ورودی دارد که از یکدیگر فاصله دارند و درب اصلی آن از خیابان ولیعصر است، از قسمت شرق پارک نیز به خیابان وزرا دسترسی خواهید داشت.

معمولاً مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما یا به وسیله ماشین شخصی به پایتخت سفر می‌کنند، سری به خیابان مشهور ولیعصر می‌زنند که در این میان بازدید از این پارک خالی از لطف نیست. شما نیز حتماً از بازدید این بوستان قدیمی خوشتان می‌آید، زیرا برای دوری از هیاهو و شلوغی شهر تهرانُ به محلی سرشار از آرامش نیاز خواهید داشت. در حال حاضر، در این پارک امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی تعبیه‌ شده است، بنابراین محل مناسبی برای گذراندن آخر هفته تهرانی‌ها و گشت‌وگذار مسافران است.

پارک ساعی تهران؛ پیاده‌روی در قدیمی‌ترین بوستان ولیعصر


تاریخچه پارک ساعی تهران

پارک ساعی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران با درختان سربه‌فلک کشیده، مکانی عالی برای پیاده‌روی و استراحت است. ساخت این پارک به سال ۱۳۲۹ برمی‌گردد که در ابتدا به عنوان پارک جنگلی شناخته می‌شد. شروع ساخت این پارک توسط شخصی به نام کریم ساعی بوده که در ابتدا آغاز به کاشت درختانی مانند چنار کرده است. نحوه کاشت درختان به صورت پلکانی بوده و همانند پارک جنگلی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این پارک به یاد ایشان نام‌گذاری و بعد از فوت وی توسط شهرداری وقت تکمیل شده است.

علاوه بر درخت، چندین جوی، آبشار و زمین‌بازی مجهز و در نهایت نیز تندیسی از مهندس ساعی در این پارک قرار داده‌ شده است. معماری کنونی بوستان ساعی، طراحی بسیار زیبای استاد حسین محجوبی بوده که از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ به طول انجامیده است. یکی از نکات قابل‌توجه در این پارک این است که پارک ساعی بر اساس باغ‌های ایرانی طراحی‌شده و نیاز کمتری به پله دارد تا همه گردشگران با هر سلامت جسمانی به بخش‌های متفاوت پارک بروند و با خیال راحت به پیاده‌روی یا دویدن بپردازند.

معرفی بخش‌های مختلف پارک ساعی تهران

با توجه به اینکه پارک ساعی یکی از مشهورترین بوستان‌ها و جاهای دیدنی تهران است، در داخل آن بخش‌های متنوعی وجود دارد و از گشتن در این پارک سیر نخواهید شد. در ادامه به معرفی بخش‌های گردشگری پارک می‌پردازیم:

باغ‌وحش پارک ساعی

در میان این پارک، محلی به عنوان باغ‌وحش دایر شده که در آن انواع پرندگان و حیوانات مانند سنجاب، اردک، غاز، مرغابی، لاک‌پشت و غیره نگهداری می‌شود. این بخش به سبک باغ ژاپنی طراحی‌ شده و جزو زیباترین قسمت‌های پارک به شمار می‌رود. در این باغ‌وحش چندین صخره و برکه مصنوعی ایجاد شده تا پرندگان آبی احساس آرامش کنند، مطمئناً چنین آرامشی در دل خیابان ولیعصر تصورناپذیر و فوق‌العاده است.

مجسمه‌های پارک ساعی

در این پارک، بخشی برای به نمایش گذاشتن مجسمه حیوانات و پرندگان در نظر گرفته‌ شده است. این مجسمه‌ها به قدری به واقعیت شباهت دارند که نظر بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب می‌کند.

زمین‌بازی پارک ساعی

در میان بازدیدکنندگان این پارک زیبا، کودکان نقش زیادی دارند. بدین‌ جهت برای کودکان محلی برای بازی در نظر گرفته‌ شده است تا در این قسمت سرگرم شوند و خانواده‌ها نیز به استراحت بپردازند. علاوه بر کودکان، برای بزرگ‌سالان نیز امکانات تفریحی متنوعی وجود دارد، به‌طوری‌که در قسمت‌های مختلف پارک چند میز شطرنج گذاشته‌شده تا برای ساعتی هم که شده ذهنشان را از کارهای روزمره دور کنند. همچنین میز فوتبال دستی برای نوجوانان و برای دوچرخه‌سواران نیز مسیر مناسب زیر سایه درختان بلند وجود دارد. همچنین محلی به عنوان پیست اسکیت در نظر گرفته‌شده و کودکان بالای ۴ سال و بزرگ‌سالان می‌توانند در این قسمت آموزش دیده و اسکی بازی کنند.

علاوه بر موارد ذکرشده، سایر امکانات تفریحی و سرگرم‌کننده در این پارک عبارت‌اند از کتابخانه، آب‌نمای موزیکال، برکه، وسایل ورزشی، نمازخانه، آلاچیق، کافی‌شاپ و سرویس بهداشتی. برای عکاسان نیز در این پارک به حد کافی سوژه عکاسی وجود دارد، بنابراین از قسمت ورودی تا گوشه‌های پارک دوربینتان را آماده کنید.

پارک ساعی تهران؛ پیاده‌روی در قدیمی‌ترین بوستان ولیعصر


نحوه دسترسی به پارک ساعی تهران

برای دسترسی به پارک ساعی می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. در صورت استفاده از مترو، باید در نقشه مترو تهران، به دنبال ایستگاه میرزای شیرازی بگردید ودر آن پیاده شده و سپس از خیابان بهشتی و وزرا وارد پارک شوید. همچنین با استفاده از اتوبوس‌های BRT نیز می‌توانید به ایستگاه آبشار بروید و در مقابل پارک پیاده شوید. 

برای دسترسی با ماشین شخصی نیز باید از اتوبان‌های مدرس، شهید قاسم سلیمانی یا همت عبور کنید که در ادامه به توضیح این مسیرها می‌پردازیم: بعد از بزرگراه مدرس باید وارد خیابان بیهقی شوید و به سمت میدان آرژانتین ادامه دهید، سپس وارد خیابان بهاران و وزرا شده و به پارک ساعی برسید. اگر از مسیر اتوبان شهید سلیمانی می‌روید، باید از خروجی بلوار نلسون ماندلا خارج شوید و مسیر خود را تا انتهای میدان آرژانتین ادامه دهید، سپس همانند مسیر گفته‌شده از خیابان بهاران وارد خیابان وزرا شوید. از بزرگراه همت نیز باید به خیابان گاندی بروید و مسیرتان را به سمت خیابان وزرا و پارک ساعی ادامه دهید.

بهترین زمان بازدید از پارک ساعی

با توجه به این‌که پارک ساعی در شهر تهران واقع‌ شده است، بنابراین سفر به این شهر در هر ۴ فصل زیباست. در حالت کلی، اگر به دنبال گشت‌وگذار و تفریح هستید، بهتر است فصل‌های بهار و تابستان به این پارک سر بزنید. هرچه هوا گرم‌تر باشد، در هنگام غروب و شب جمعیت زیادی راهی این پارک می‌شوند. اما بااین‌حال، در فصل پاییز می‌توانید انواع رنگ‌ها را در درختان تماشا کنید. در فصل زمستان نیز برف سپید نمای بی‌نظیری را در پارک و روی درختان ایجاد می‌کند.

پارک ساعی تهران؛ پیاده‌روی در قدیمی‌ترین بوستان ولیعصر


هزینه و ساعات بازدید از پارک ساعی تهران

برای بازدید از این پارک در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید مراجعه کنید که در اصل بهترین ساعات بازدید در هنگام صبح و عصر و غروب است. مدت‌زمان لازم برای بازدید از این پارک حدوداً ۲ تا ۳ ساعت پیش‌بینی می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که برای بازدید از این پارک نیازی به پرداخت هزینه ورودی ندارید.

فاصله جاذبه‌های دیدنی نزدیک به پارک ساعی تهران

فاصله تا پارک شفق: ۳ کیلومتر
فاصله تا پارک دانشجو: ۵.۴ کیلومتر
فاصله تا پارک بهشت مادران: ۷.۹ کیلومتر
فاصله تا برج میلاد: ۹.۱ کیلومتر
فاصله تا بازار بزرگ تهران: ۱۱.۳ کیلومتر

فاصله هتل‌های نزدیک به پارک ساعی تهران

فاصله تا هتل روما: ۱.۱ کیلومتر
فاصله تا هتل استقبال: ۴.۸ کیلومتر
فاصله تا هتل آسیا: ۷.۵ کیلومتر
فاصله تا هتل استقلال: ۹.۳ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار