gardeshban.ir

آرامگاه خواجه ربیع از جمله اماکن زیارتی مشهد است که در میان زائران حرم امام رضا (ع)، بنای پرطرفداری محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۶۸۱۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱-1401 October 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
آرامگاه خواجه ربیع از جمله اماکن زیارتی مشهد است که در میان زائران حرم امام رضا (ع)، بنای پرطرفداری محسوب می‌شود. علاوه بر این، جاهای دیدنی مشهد بسیار زیاد هستند و این شهر به عنوان یک قطب گردشگری برای کشورمان مطرح است. خرید بلیط هواپیما و بلیط قطار مشهد از طریق تورهای گردشگری راه مناسبی است که از طریق آن به راحتی می‌توانید به این شهر سفر کنید.

آرامگاه خواجه ربیع به سفارش شیخ بهایی ساخته شده‌ است و قدمت بنای آن به زمان صفویان برمی‌گردد. این بنا در وسط یک باغ ساخته شده و محوطه اطراف آن بسیار جذاب و چشم‌نواز است. آرامگاه این عالم مسلمان در روستای حسین آباد خواجه ربیع قرار گرفته‌ است. خواجه ربیع از افراد مهم و برجسته صدر اسلام و از مروجان دین اسلام بوده‌ است. در ادامه، در رابطه با تاریخ و معماری آرامگاه خواجه ربیع اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

چرا بازدید از آرامگاه خواجه ربیع مشهد پیشنهاد می‌شود؟

این بقعه از جاهای دیدنی مشهد است که طرفداران زیادی دارد. نکته بعد، معماری خاص و قرار گرفتن این آرامگاه در وسط یک باغ است که بر جذابیت‌های آن افزوده‌ است. علاوه بر معماری جذاب و باغ بزرگی که در اطراف است، دو کتیبه نیز در آرامگاه وجود دارد که بر جذابیت‌های آن افزوده‌است. با سفر به شهر مشهد ضمن بهره‌مندی از جاهای دیدنی و اماکن زیارتی مشهد می‌توانید از سوغاتی‌های مخصوص این شهر نیز یادگاری‌های با ارزشی تهیه کنید.

آرامگاه خواجه ربیع مشهد؛ بنایی به قدمت صفویه


تاریخچه آرامگاه خواجه ربیع مشهد

خواجه ربیع یا در اصل ربیع بن خثیم اسدی ثوری که شیخ ربیع نیز نامیده می‌شد، در واقع از یاران و اصحاب پیامبر و امام علی (ع) بود. او در سال ۶۳ هجری قمری از دنیا رفته‌ است. مقبره او نیز از قدیمی‌ترین قبرهایی است که در مکان مشهد امروزی قرار دارد. امام رضا (ع) در جریان سفر به مشهد، مقبره خواجه ربیع را نیز زیارت کرده‌اند.

این باغ در طول تاریخ حوادث مختلفی را به خود دیده‌است برای مثال در سال ۱۱۳۹ نادر قلی افشار، فتحعلی خان جد قاجارها را در این باغ به قتل رسانده‌ و جسدش نیز در همین باغ دفن شده‌ است. این بنا به دستور شاه عباس و شیخ بهایی و به دست شیخ الغ ساخته شده‌ است. از جمله موارد جالب و جذاب در رابطه با این آرامگاه این است که گفته می‌شود تاج‌محل که از شاهکارها و عجایب هفت گانه در جهان است، با الهام از این بنا ساخته شده‌ است. آرامگاه خواجه ربیع در سال ۱۳۱۰ و با شماره ۱۴۲ به عنوان یک میراث تاریخی و فرهنگی به ثبت رسیده‌ است.

معماری آرامگاه خواجه ربیع مشهد

این بنا در داخل یک باغ ساخته شده و به همین دلیل، بر حس و حال معنوی و روحانی آن افزوده‌ شده است. از میان سرسبزی‌ها و درختان باغ که بگذریم، به بنای آرامگاه می‌رسیم که دارای یک گنبد فیروزه‌ای است و چشم زائران را از دور به خود جلب می‌کند. ارتفاع گنبد از زمین حدود ۱۸ متر است. تمام ایوان‌ها و معماری‌های این بنا برگرفته از معماری شرقی است. نمای داخلی نیز با تزئینات و شاهکارهای هنری طلایی مزین شده‌ است. دور تا دور حیاط نیز شاه‌نشین‌هایی وجود دارد.

زیبایی‌های این گنبد فیروزه‌ای رو به آسمان به گونه‌ای است که آسمان آن را به آغوش کشیده‌ است. کاشی‌کاری ایوان‌ها و دیوارها که رنگ‌های هم‌خوانی با هم دارند، سبب آرامش هر چه بیشتر زائران شد‌است. وقتی وارد بنا می‌شوید کافی است نگاهی به دیوارها و گنبد کاشی‌کاری شده آن بیندازید تا مسحور زیبایی و ریزه‌کاری‌های هنری آن شوید. این شاهکار معماری که با نظارت شیخ بهایی ساخته شده‌، دارای چندین ایوان و یک بنای ۸ ضلعی است. 

در داخل بنا دو کتیبه وجود دارد که متن آن‌ها توسط خوشنویسان دوره صفویان نوشته شده‌ است. رو‌به‌روی آرامگاه نیز یک آب انبار قدیمی وجود دارد. اداره این بنا بر عهده آستان قدس رضوی است. در صورت خرید اینترنتی بلیط هواپیما مشهد می‌توانید به راحتی به این شهر سفر و از تماشای جاهای دیدنی مشهد لذت ببرید.

آرامگاه خواجه ربیع مشهد؛ بنایی به قدمت صفویه


نحوه دسترسی به آرامگاه خواجه ربیع

اگر بخواهید با وسایل نقلیه عمومی به سمت این آرامگاه بروید، می‌توانید از اتوبوس‌های خطوط ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵ و ۳۸ استفاده کنید.

زمان پیشنهادی و هزینه ورودی برای آرامگاه خواجه ربیع

برای بازدید از این زیارتگاه به یک الی دو ساعت زمان نیاز دارید. در تمام فصول و زمان‌های سال نیز این بنا جذابیت خاص خود را دارد. ورود به این مکان نیز رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارید.

سایر جاهای دیدنی نزدیک به آرامگاه خواجه ربیع مشهد

باغ پرندگان مشهد: ۷.۷ کیلومتر
حرم امام رضا (ع): ۸ کیلومتر
باغ موزه نادری: ۸.۴ کیلومتر
بازار رضا (ع): ۱۰ کیلومتر

هتل‌های نزدیک به آرامگاه خواجه ربیع مشهد

هتل طوس: ۶.۹ کیلومتر
هتل اطلس: ۷.۹ کیلومتر
هتل مشهد: ۷.۹ کیلومتر
هتل ایران: ۸.۵ کیلومتر
هتل محمد رسول الله: ۸.۶ کیلومتر

رستوران‌های نزدیک به آرامگاه خواجه ربیع مشهد

رستوران خانی: ۵۵۰ متر
رستوران شیرینیان: ۸۵۰ متر
فست فود پاییزان: ۳.۷ کیلومتر
رستوران آزادی: ۴ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار