gardeshban.ir

آرامگاه کمال الملک در شهر نیشابور قرار دارد. این شهر کوچک است؛ اما به دلیل قرار گرفتن جاذبه‌های متفاوت در آن، برای افراد زیادی از سراسر جهان شناخته‌شده است.
کد خبر: ۵۶۸۲۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱-1401 October 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
آرامگاه کمال الملک در شهر نیشابور قرار دارد. این شهر کوچک است؛ اما به دلیل قرار گرفتن جاذبه‌های متفاوت در آن، برای افراد زیادی از سراسر جهان شناخته‌شده است. 

نیشابور به عنوان قدیمی‌ترین منطقه باستانی خراسان بزرگ شناخته می‌شود که هنوز هم مسکونی است. یونسکو در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۰ کنوانسیون «نیشاپور، شهر پایدار ایران» را در نیشابور برگزار کرد و آن را «پایدارترین شهر تاریخ ایران» نامید. قبر محمد غفاری یا کمال الملک در نزدیکی مرقد شاعر معروف پارسی‌ یعنی شیخ عطار نیشابوری در نیشابور استان خراسان رضوی است. محمد غفاری پرنفوذترین فرد هنری در دوران قاجار محسوب می‌شد.

این مقبره در خیابان عرفان در باغی بزرگ و سرسبز قرار دارد. عمارت کلی در کنار تزیینات و کاشی‌کاری‌ها، شباهت‌های زیادی با حرم شیخ عطار دارد به طوری که همگان در هنگام ورود به باغ تصور می کنند این دو بنا یکسان هستند.این بنا از جذاب‌ترین جاهای دیدنی نیشابور است که می‌توانید از آن بازدید کنید. برای سفر به این استان می‌توانید از طریق تورهای گردشگری بلیط هواپیما تهیه و سفر راحتی را تجربه کنید.


چرا بازدید از آرامگاه کمال الملک پیشنهاد می‌شود؟

• معماری جالب توجه آن می‌تواند برای گردشگران جالب توجه باشد

• در این شهر علاوه بر آرامگاه کمال الملک، می‌توانید از آرامگاه خیام و عطار نیشابوری نیز دیدن کنید.

• این آرامگاه در وسط یک باغ قرار گرفته‌ است و با بازدید از آن می‌توانید از فضای سبز اطراف نیز لذت ببرید.

آرامگاه کمال الملک؛ آشنایی با یک شاهکار هنری


تاریخچه آرامگاه کمال الملک

محمد غفاری معروف به کمال الملک در سال ۱۸۷۴ در کاشان در خانواده‌ای ایرانی به دنیا آمد. او بدون شک یکی از برجسته‌ترین هنرمندان ایران است. محمد از همان سال‌های اولیه به خوشنویسی و نقاشی علاقه‌مند شد. در کودکی روی دیوارهای اتاقش طرح‌هایی با زغال می‌کشید. 

برخی از طرح هایی که او در آن خانه کشیده هنوز قابل مشاهده است. پس از پایان تحصیلات ابتدایی به تهران نقل مکان کرد. او به مدرسه دارالفنون پیوست و در آنجا نزد مضایع‌الدوله، نقاش مشهوری که به اروپا سفر کرده بود هنرهای غربی را فرا گرفت و نقاشی آموخت. عشق او به نقاشی به او کمک کرد تا در دوران مدرسه آثاری بی‌نظیر خلق کند.

وی همچنین به دستور ناصرالدین شاه در عمارت شمس‌العماره نقاشی کشید. در طول اقامت خود در اروپا، او هرگز یک ساعت را بیکار نگذراند. در سفر به عراق و طی سال‌هایی که در مدرسه هنر تدریس می‌کرد، نقاشی‌های متعددی خلق کرد. متأسفانه بیشتر این نقاشی‌ها یا از بین رفته‌اند یا در مجموعه‌های خصوصی قرار دارند و دسترسی به آن‌ها غیرممکن است. 

از جمله آثار معروف او، می‌توان به آثاری که در مجلس شورای ملی سابق، کاخ گلستان، موزه‌ها و مراکز دیگر نگهداری می شود اشاره کرد. طرح آرامگاه کمال الملک در سال ۱۳۳۷ توسط مهندس هوشنگ سیحون ارائه و در سال ۱۳۴۱ ساخت آن شروع شد. دیدن از این آرامگاه در کنار سایر جاهای دیدنی نیشابور می‌تواند بر جذابیت سفر شما بیفزاید.

معماری آرامگاه کمال الملک

هوشنگ سیحون یکی از معماران مشهور ایرانی است که مقبره کمال الملک نیشابور را طراحی کرده است. این پوسته بتنی در زمینی به مساحت ۲۸ متر مربع واقع شده است. ساختار این آرامگاه شامل شش ایوان مقعر با ده طاق است. هندسه نقطه برجسته در طراحی معماری این آرامگاه است. شما با ترکیبی از معماری معاصر و سنتی روبه‌رو هستید.

در آرامگاه کمال الملک، اوج خلاقیت معماری در استفاده از عناصر معماری سنتی ایران با ترکیبی جدید دیده می‌شود. هندسه نقش‌ برجسته‌ای در ایجاد آرامگاه کمال الملک مانند آرامگاه عمر خیام دارد. شش قوس به صورت نیم دایره و چهار قوس متقاطع در مورب‌ها و دو طاق کوتاه‌تر که در اصل با طاق‌های متقاطع در پایین طاق اصلی محصور شده‌اند، در این معماری دیده می‌شود. در قسمت بالایی مقبره کمال الملک می‌توانید مجسمه‌ای از او را ببینید که توسط یکی از شاگردانش حجاری شده‌ است.

آرامگاه کمال الملک؛ آشنایی با یک شاهکار هنری


هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از آرامگاه کمال الملک

این آرامگاه جز جاهای دیدنی است که برای بازدید از آن باید ورودی پرداخت کنید. برای بازدید و گشتن در باغ اطراف به ۱ الی ۲ ساعت زمان نیاز دارید.

چگونه به آرامگاه کمال الملک برویم؟

آرامگاه کمال الملک در جنوب شرقی نیشابور در میان باغ بزرگی واقع شده است. برای رسیدن به این آرامگاه ابتدا باید به میدان فضل، خیابان عرفان بروید و تا انتهای خیابان عرفان ادامه دهید. سیستم حمل‌و‌نقل اتوبوسرانی شهرستان نیشابور خدماتی در این مسیر دارد. اتوبوس‌ها در آرامگاه خیام توقف می‌کنند. علاوه بر این، استفاده از تاکسی یا ماشین شخصی بهترین گزینه برای رسیدن به آرامگاه است. از آرامگاه خیام تا آرامگاه کمال الملک نیز حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

کاروانسرای شاه عباسی: ۵.۶ کیلومتر
بازار تاریخی نیشابور: ۶.۳ کیلومتر
مسجد جامع نیشابور: ۶.۴ کیلومتر
دهکده چوبین نیشابور: ۱۲.۵ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی آرامگاه کمال الملک وجود دارد؟

اقامتگاه بوم گردی مشاهیر: ۳۵۰ متر
هتل ارم: ۶.۳ کیلومتر
مجتمع پردیس: ۷.۲ کیلومتر
هتل امیران: ۷.۶ کیلومتر
هتل آپارتمان تشریفات: ۹ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به آرامگاه کمال الملک هستند؟

رستوران برزو: ۲.۹ کیلومتر
رستوران رستوران ملت: ۵.۹ کیلومتر
رستوران تاج محل: ۶.۴ کیلومتر
رستوران اعیانی: ۸.۱ کیلومتر
رستوران پارس نیشابور: ۸.۸ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار