gardeshban.ir

سیتینیه (Cetinje) شهری در کشور مونته‌نگرو و پایتخت سلطنتی سابق این کشور است.
کد خبر: ۵۶۸۸۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
مونته نگرو کشوری در جنوب خاوری اروپا و در کرانه دریای آدریاتیک است و پایتخت آن شهر پودگوریتسا می باشد. این کشور با کشورهای آلبانی، بوسنی و هرزگوین، صربستان، کوزوو و کرواسی همسایه است. این کشور همچون بهشتی کوچک می ماند و هر ساله گردشگران زیادی به دلیل سواحل فریبنده، کوه‌های سرسبز و شهرهای تاریخی آن که تصاویرشان همچون کارت پستال می‌ماند، به سوی آن روانه می‌شوند. کشور زیبای مونته نگرو با نام «جواهر دریای آدریاتیک» شناخته می‌شود.

سیتینیه (Cetinje) شهری در کشور مونته‌نگرو و پایتخت سلطنتی سابق این کشور است. این شهر محل چندین نهاد ملی از جمله اقامتگاه رسمی رئیس جمهور مونته نگرو می باشد. این شهر بر روی یک دشت کوچک قرار دارد که توسط کوه‌های آهکی احاطه شده است، از جمله کوه لاوسن (Lovćen)، کوهی معروف و افسانه ای که در تاریخ‌ مونته‌نگرو ماندگار شده است.

شهر ستینیه مونته نگرو


این شهر زیبا اکنون در جاده اصلی پودگوریتسا-ستینیه-بودوا (Podgorica-Cetinje-Budva) قرار دارد که آن را به داخل مونته نگرو و سواحل کشور باز می کند. شهر ستینیه از دریای آدریاتیک 12 کیلومتر و تا دریاچه اسکادار، از دیدنی های مونته نگرو، 15 کیلومتر فاصله دارد.


شهر ستینیه در قرن 15 تاسیس و به مهد فرهنگ مونته نگرو تبدیل شد. موقعیت آن به عنوان پایتخت افتخاری مونته نگرو به دلیل میراث آن به عنوان پایتخت قدیمی مونته نگرو است و در بین اروپایی‌ها به عنوان پایتخت مونته‌نگرو شهرت دارد. این شهر توسط شهردار و دولت قدیمی پایتخت سلطنتی اداره می شود. از دسامبر 2021، شهردار پایتخت سلطنتی قدیمی ستینیه، نیکولا جوراشکوویچ است.

آب و هوا

شهر ستینیه دارای آب و هوای اقیانوسی با تابستان های نسبتا خشک و گرم و زمستان های معتدل و مرطوب است. این شهر به دلیل بارش فراوان شناخته شده است و یکی از پرباران ترین شهرهای اروپا با حدود 3300 میلی متر بارندگی سالانه است. با وجود بارش فراوان، میدان ستینیه و اطراف آن جریان آب سطحی ندارند و منابع آب کمیاب هستند، که این نتیجه پیکربندی شهر و ساختار زمین شناسی آن است.

شهر ستینیه مونته نگرو| Photo: Mateja Crncevic


معماری شهر

این شهر دنباله رو سبکی از معماری بوده که خط زندگی در آنها خیابان- خانه- باغ است. همزمان با توسعه این نوع بلوک‌های شهری و ساختمان‌های مسکونی که معماری عمومی این شهر را تشکیل داده اند، شهر تحت تأثیر عظیم سازندگان خارجی قرار گرفت و اولین ساختمان های مسکونی چند طبقه مدرن برای مسکن جمعی و ادارات ساخته شدند.

به این صورت شهری بر اساس اصول کلان شهرهای اروپایی آن زمان توسعه یافت و بسیاری از معماران، مهندسان، سازندگان و صنعتگران خارجی در فعالیت معماری این شهر مشغول بودند. در حال حاضر معماری شهر ستینیه ترکیبی از خانه های ویلایی سبز و ساختمان های مدرن می باشد.

اخیر و با توجه به جذب توریست ها به این شهر، بودجه های زیادی در اختیار آنها قرار داده شده و مردم شروع به رنگ آمیزی خانه ها به رنگ های زنده و شاد نموده اند تا هرچه بیشتر به زیبایی آن بیفزایند.

دیدنی های شهر ستینیه

شهر ستینیه مونته نگرو


این شهر در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تبدیل به نقطه‌ای استراتژیک برای امپراتوری عثمانی شد. امروزه قصرهای زیبای ستینیه با سبک معماری اقلیمی خود تبدیل به موزه، آکادمی‌ها و ساختمان‌های اداری شده‌اند.

از دیدنی‌های جالب این شهر می‌توان به کلیسای ولا (ٰVlah) که نرده‌های آن را تفنگ‌های عثمانی‌ها تشکیل داده‌اند و صومعه ستینیه (Cetinje Monastery) با مجموعه‌ای از آثار دوران ابتدایی مسیحیت اشاره کرد.

شهر ستینیه مونته نگرو - صومعه ستینیه | Photo: Edward Danilyu


این شهر همچنین به مدت پنج قرن مرکز فرهنگی و آموزشی مونته نگرو بوده است. پنج مؤسسه جمهوری شامل وزارت فرهنگ مونته نگرو، کتابخانه ملی مرکزی، موزه ملی مونته نگرو، آرشیو مونته نگرو، مؤسسه جمهوری برای حفظ میراث فرهنگی و تئاتر ملی سلطنتی (Zetski Dom)، کاخ آبی (محل اقامت رئیس جمهور مونته نگرو) در این شهر وجود دارند.

همه این مؤسسات نگهداری، پردازش و دسترسی عمومی به گنجینه‌های ادبی عظیم را فراهم می‌کنند و از بناهای فرهنگی در سراسر مونته‌نگرو محافظت می‌کنند. قدیمی ترین و مهم ترین موسسه فرهنگی در شهر ستینیه، صومعه این شهر (Cetinje Monastery) است.

شهر ستینیه مونته نگرو | کاخ آبی (Blue Palace)


این شهر همچنین دارای موزه های متعددی است. موزه‌های سیتینجه عبارتند از؛ موزه صومعه، موزه دولتی، موزه پتار پتروویچ، موزه قوم نگاری، موزه صنعت برق، موزه تاریخ و موزه هنر.

موزه‌های متعدد و صندوق عظیمی از اقلام موزه‌ای که در آنجا نگهداری می‌شوند، ستینیه را به عنوان یک شهر-موزه و مرکز فرهنگی در کل اروپا به شهرت رسانده است.

شهر ستینیه مونته نگرو | موزه تاریخی هنر (Art Museum and Historical Museum)


از دیگر جاذبه های پربازدید مقبره پتار پتروویچ (Petar II Petrović-Njegoš) در کوه لاوسن (Lovćen) است. این مقبره با ماشین از ستینیه 13 کیلومتر فاصله دارد. جدا از محیط طبیعی اطراف شامل جنگل‌های راش، بلوط و درختان نمدار، طراوت بی‌نظیری در پارک ملی لاوسن وجود دارد. این مقبره رسما نشان دهنده بلندترین مقبره در جهان است.

چطور به شهر ستینیه برویم ؟

این شهر از طریق بزرگراه های سه بانده به پودگوریتسا (پایتخت مونته نگرو) و شهر ساحلی و توریستی بودوا متصل می شود. هر دو شهر حدود 30 کیلومتر از ستینیه فاصله دارند و دسترسی به آن را بسیار راحت می کنند. همچنین یک جاده قدیمی تاریخی از ستینیه به شهر ساحلی کوتور وجود دارد که از کیفیت عالی برخوردار نیست، اما مشرف به خلیج کوتور است و از بهار 2018، در حال ارتقا بوده است.

بنابراین اگر می خواهید که از شهر زیبا دیدن کنید، ابتدا باید به مونته نگرو سفر کنید و سپس از شهرهای فرودگاهی این کشور با فاصله های بسیار کم و نزدیک، با ماشین یا قطار به ستینیه بروید. فرودگاه پودگوریتسا در 55 کیلومتری این شهر واقع می باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار