gardeshban.ir

بلاد شاپور نام بافت قدیمی شهر دهدشت در جنوب غربی ایران است. دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه است و در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌است.
کد خبر: ۵۶۸۹۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
بلاد شاپور نام بافت قدیمی شهر دهدشت در جنوب غربی ایران است. دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه است و در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌است. 

بلادشاپور در ناحیه گرمسیری غرب استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه شهر دهدشت واقع است و به عنوان یکی از مراکز سکونت در دوره صفوی و بازرگانی با بندرهای جنوبی، نقش مهمی در اقتصاد و بازرگانی زمان خود داشته‌ است.

شهر تاریخی بلاد شاپور


بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی ایران به‌شمار می‌آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده‌است.

شهر تاريخي بلاد شاپور ، به دليل اينكه هفت امامزاده در هفت گوشه اين شهر واقع شده است به شهر هفت گنبد نيز معروف شده است. معماري شهر هفت گنبد از دوران پررونق صفوي الهام گرفته شده و به دليل هواي گرمسيري و مطبوع در اين منطقه، ظرفيت مناسبي براي ميزباني گردشگران از كشورهاي خارجي و ساير استانهاي كشور دارد.

شهر تاریخی بلاد شاپور


گچ بري ها، طاق و قوس زيباي بناهاي شهر تاريخي بلاد شاپور ، نمايي زيبا و جذاب براي حضور گردشگران علاقه مند به آثار تاريخي به تصوير كشيده است. وجود مساجد، حمام ها، كاروانسرا، زيارتگاه ها، بازار و گورستان در بافت تاريخي دهدشت ، هر گردشگري را مجذوب اين ميراث گرانبها مي كند.

وجود امامزاده جابر، امامزاده ابراهيم، امامزاده بي بي عصمت، امامزاده سلطان مهدي، امامزاده پير غازي (جعفر)، امامزاده سه دختران و قدمگاه خضرنبي نشان از علاقه وافر مردمان اين ديار به اهل بيت عصمت و طهارت است.

شهر تاریخی بلاد شاپور


بلادشاپور شهري مذهبي و تجاري در گذشته بوده كه اين در آميختگي هنر و مذهب شاهكارهاي شگفت انگيزي را براي حضور پرشور گردشگران خلق مي كند. وجود چهار گرمابه در بافت تاريخي دهدشت گواه بر پايبندي و اعتقاد خاص مردم اين ديار به بهداشت است كه هنوز اين گرمابه ها مانند گذشته محيطي آرام و دلپذير را براي گردشگران مجسم مي كند.

در ضلع غربي بافت تاريخي دهدشت كاروانسرايي به‌جا مانده از دوران صفويه وجود دارد كه داراي 37 حجره و 30 ايوان در جلوي حجره‎ها بوده كه دور تا دور حياط بنا شده‎اند. چهار ايوان بزرگ در چهار گوشه آن به شكل متقارن وجود دارد كه هر ايوان به سه يا چهار حجره راه دارد و اين كاروانسرا محل بيتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.




مردم شهر بلاد شاپور در قدیم آب مورد نیاز خود را از چاه تامین می‌کردند. در هر منزل مسکونی و مسجد یک چاه آب وجود دارد. مصالح مورد استفاده در این شهر، سنگ لاشه، گچ، ساروج، خاک، نی و تنبوشه سفالی بوده است.

در ناحیه گرمسیری غرب استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه شهر دهدشت، شهر باستانی بلاد شاپور قرار دارد که براساس نوشته‌ها و اسناد تاریخی بنای اولیه آن توسط شاپور اول ساسانی فرزند اردشیر اول ایجاد شده است، این شهر در اواخر دوره صفویه تجدید بنا شد، اما در زمان هرج و مرج دوران زندیه غارت و ویران شده است.

آثار شهر بلاد شاپور از معماری و مهندسی جالب توجهی برخوردار است. آثار باستانی زیبایی چون آب انبار، بازار، امامزادگان، ارگ حکومتی، قلعه و باروها که همان حصار پیرامون شهر بوده‌اند توجه هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند.


شهر تاریخی بلاد شاپور
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار