gardeshban.ir

فرودگاه مهرآباد یکی از پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های کشور در تهران است که چند سالی است فقط به پروازهای داخلی اختصاص داده شده است.
کد خبر: ۵۶۹۰۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
فرودگاه مهرآباد یکی از پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های کشور در تهران است که چند سالی است فقط به پروازهای داخلی اختصاص داده شده است. این فرودگاه تاریخچه‌ای طولانی دارد. اگر می‌خواهید با رزرو آنلاین بلیط هواپیما سفر کنید و فرودگاه مبدأ شما مهرآباد است، باید اطلاعات پرواز مهرآباد را بررسی کنید تا بتوانید از زمان دقیق پرواز مطمئن شوید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با این فرودگاه آشنا شویم و اطلاعات پرواز آن را بررسی کنیم.




سفری به تاریخچه دور و دراز مهرآباد

مکانی که اکنون فرودگاه مهرآباد در آن قرار گرفته، در زمان قاجار یک روستا بوده است. از قضا نام این روستا، مهرآباد (حسین آباد) بوده است. دلیل انتخاب نام مهرآباد برای فرودگاه نیز همین است. البته الان دیگر اثری از این روستا نیست و محوطه اطراف به باندهای فرودگاه تبدیل شده است.

در سال ۱۲۹۶ اولین هواپیما به شکل قطعات مجزا به تهران منتقل و مونتاژ شد. این‌گونه بود که امکان پرواز اولین هواپیما بر فراز تهران فراهم شد. آن سال تقریباً اواخر جنگ جهانی دوم بود. البته این هواپیما یک هواپیمای روسی بود و خلبان آن هم یک خلبان روس بود. البته آن زمان هم خبری از فرودگاه نبود! چراکه در تهران سال ۱۲۹۶، برج‌های بلندبالا وجود نداشتند و این هواپیما در ارتفاع بسیار کمی پرواز کرد.

فرودگاه مهرآباد در جنوب غربی تهران و نزدیک میدان آزادی،‌ در سال ۱۳۱۷ ساخته شده؛ یعنی ۲۱ سال بعد از پرواز اولین هواپیما در کشور. قدمت این فرودگاه به دوره پهلوی اول می‌رسد. فرودگاه مهرآباد که میزبان خداحافظی و استقبال‌های زیادی بوده، در آغاز کارش را با ۲۰ فروند هواپیما شروع کرده تا به اینجا رسیده است.

قبل از این که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ساخته شود، تمام پروازهای داخلی و خارجی از فرودگاه مهرآباد صورت می‌گرفت و به عبارتی مهرآباد، تنها فرودگاه پایتخت بود. البته الان هم مهرآباد یکی از پر رفت‌ و آمد‌ترین فرودگاه‌های کشور است. کافیست نگاهی به اطلاعات پروازهای خروجی آن بیندازید. روزانه تعداد زیادی مسافر از این فرودگاه سفر می‌کنند. البته شایان ذکر است که این فرودگاه اکنون فقط مختص پروازهای داخلی است. اگر بلیط هواپیما خارجی دارید، باید به فرودگاه امام خمینی بروید!




ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد

مهرآباد تا سال‌ها فقط دو ترمینال داشت. یعنی مسافران فقط از ۲ ترمینال رفت‌وآمد می‌کردند که به دلیل ازدحام زیاد دشوار بود. البته به تدریج ترمینال‌های تازه‌ای هم ساخته شد. در حال حاضر تعداد ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد ۶ عدد است.

در میان این ترمینال‌ها، ترمینال ۴ فقط برای پروازهای خروجی فرودگاه مهرآباد است. ترمینال ۶ هم به پروازهای ورودی اختصاص داده شده است. ناگفته نماند که ترمینال ۲ هنوز هم شلوغ‌ترین ترمینال فرودگاه مهرآباد است. اگر قصد سفر دارید است یا حتی برای استقبال به فرودگاه می‌روید، خیلی مهم است که بدانید به کدام ترمینال بروید. از روی بلیط یا اطلاعات پرواز می‌توانید ترمینال را پیدا کنید. داخل هر ترمینال، می‌توانید تابلوی اطلاعات پروازهای ورودی یا اطلاعات پروازهای خروجی را مجدداً چک کنید تا مطمئن شوید پرواز تأخیر نداشته باشد.

شرکت‌های هواپیمایی چون زاگرس، کیش‌ ایر و وارش، پروازهای خروجی خود را از ترمینال ۱ انجام می‌دهند. همچنین شرکت کیش‌ ایر، زاگرس و وارش نیز پروازهای ورودی خود را در این ترمینال به انجام می‌رسانند. در نهایت پروازهای ورودی و خروجی ایران‌ ایر، آتا، کارون، ایران ایر تور، قشم ایر و معراج نیز در ترمینال یک فرودگاه مهرآباد است. اگر حساسیت زیادی برای انتخاب ایرلاین دارید، می‌توانید اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد را بررسی کنید تا ببینید چه ایرلاین‌هایی در این فرودگاه پرواز دارند.

ترمینال چهارم فرودگاه مهرآباد هم پروازهای خروجی شرکت‌های هواپیمایی ماهان، کاسپین، تابان، اترک، آسمان، پویا، ساها و سپهران را میزبانی می‌کند. از آن طرف پروازهای ورودی شرکت‌های هواپیمایی ماهان، کاسپین، آسمان، تابان، اترک، ساها، سپهران و پویا، در ترمینال شش است. به منظور کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید مطلب راهنمای ترمینال‌های پروازهای فرودگاه مهرآباد را مطالعه کنید.




طبیعی است که بخواهید برای اطلاع از ساعت پروازهای ورودی فرودگاه مهرآباد، میزان تأخیر یا موارد دیگر با فرودگاه تماس بگیرید یا سایت آن را چک کنید. لیست پروازهای مهرآباد در سایت فرودگاه به آدرس mehrabad.airport.ir قرار دارد. همچنین شماره‌های ضروری و شماره‌های اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد به شرح زیر است:

شماره اطلاعات پرواز مهر‌آباد: ۱۹۹

شماره اطلاعات پرواز ترمینال ۱: ۶۱۰۲۳۱۸۳

شماره اطلاعات پرواز ترمینال ۲: ۶۱۰۲۳۱۸۹

شماره اطلاعات پرواز ترمینال ۴: ۶۱۰۲۳۱۸۷

شماره اطلاعات پرواز ترمینال ۶: ۶۱۰۲۳۱۹۶

مرکز تلفن فرودگاه مهرآباد: ۱۶۱۰۲

سامانه پیامکی: ۳۰۰۰۱۹۹

شماره مدیریت فرودگاه: ۶۶۰۲۵۳۴۳

درصورتی‌که به اینترنت دسترسی نداشته باشید می‌توانید با شماره ترمینال مربوطه تماس بگیرید و سؤالات خود را بپرسید.

فرودگاه مهرآباد چه امکاناتی دارد؟

مهرآباد اماکن تجاری زیادی دارد که سال‌ها پیش با برخی قراردادها به افراد حقیقی یا حقوقی واگذار شده است. فروشگاه‌های مختلف، رستوران‌ها و کافه‌ها، دستگاه‌های ATM و شعب بانک‌های مختلف فقط برخی از امکانات موجود در این فرودگاه هستند.

بخش‌های غیرتجاری فرودگاه هم شامل اماکنی است که در اختیار سازمان‌ها، ادارات و بخش دولتی قرار دارد. وجود چنین ارگان‌هایی در داخل فرودگاه الزامی است. مثلاً پلیس، گمرک، ارتش، حفاظت اطلاعات، امور خارجه، ریاست جمهوری، حراست و مدیریت ترمینال‌ها بخشی از نهادهایی هستند که در فرودگاه حضور دارند.

در مجموع مساحت کل اماکن تجاری در فرودگاه مهرآباد حدوداً ۹۹ هزار مترمربع است و مساحت اماکن غیرتجاری هم به حدود ۶۱ هزار مترمربع می‌رسد. در هر ترمینالی که باشید می‌توانید رستوران، بانک، فروشگاه‌هایی برای خرید سوغاتی و اتاق مادر و کودک پیدا کنید؛ اما بد نیست برخی امکانات را به تفکیک ترمینال‌ها بررسی کنیم:

دیدیم که ترمینال یک، میزبان پروازهای داخلی شرکت‌های هواپیمایی کیش ایر و زاگرس است. امکانات این ترمینال شامل رستوران، کافی شاپ، سالن عمومی، نمازخانه و کتابخانه می‌شود. حائز اهمیت است که این ترمینال به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی زیادی که دارد، اکنون در لیست آثار ملی قرار دارد.

امکانات ترمینال دو هم شامل رستوران، کافی شاپ، سالن ترانزیت، سالن عمومی، ساندویچی، غرفه کتاب و نمازخانه است. همین امکانات در ترمینال ۳ و ۴ و ۵ هم دیده می‌شود.




البته ناگفته نماند که وجود بانک‌ها از امکاناتی است که در همه ترمینال‌های فرودگاه دیده می‌شود. بانک‌ها در کل محیط فرودگاه وجود داشته و می‌توانند به مسافران خدمات بانکی ارائه دهند. معمولاً در کنار این بانک‌ها یا به طور جداگانه، عابر بانک‌هایی هم وجود دارند.

از مبحث مهم پارکینگ هم غافل نشویم! فرودگاه مهرآباد پارکینگ‌های طبقاتی و غیرطبقاتی نیز دارد. سه پارکینگ طبقاتی در مجاورت ترمینال‌های یک و دو و چهار قرار دارند. ظرفیت این پارکینگ‌ها حدوداً ۴ هزار خودرو است. اگر با ماشین شخصی به فرودگاه بروید، می‌توانید ماشینتان را در پارکینگ پارک ‌کنید. در این فرودگاه دو پارکینگ طبقاتی هم وجود دارد که برای دسترسی به ترمینال‌های ۱ و ۲ است و ۳ هزار ماشین در آنجا می‌گیرند. البته پارکینگ دوم کمی کوچک‌تر است و برای ۱۲۰۰ ماشین ظرفیت دارد.

چطور به فرودگاه مهرآباد برویم؟

نزدیک‌ترین میدان تهران به فرودگاه مهرآباد، میدان آزادی است. از هر کجا که بخواهید به مهرآباد بروید، کافی است اول خودتان را به میدان آزادی برسانید. اگر با ماشین شخصی می‌روید، از این میدان تابلوهای راهنما را دنبال ‌کنید. اگر هم بدون وسیله شخصی هستید، تاکسی‌های خطی از میدان آزادی شما را به فرودگاه می‌رسانند. اما کلاً در همه جای دنیا ارزان‌ترین راه برای رسیدن به فرودگاه، مترو است و راهنمای مترو تهران در دسترسی سریع به این مکان کمک زیادی به شما خواهد کرد. برای دستیابی به فرودگاه مهرآباد از طریق مترو باید خط ۴ یا خط زرد (خط کلاهدوز به اکباتان) را سوار شوید و در ایستگاه بیمه پیاده بشوید. سپس به ایستگاه ترمینال ۱ و ۲ یا ایستگاه ترمینال ۴ و ۶ بروید و با توجه به مقصدتان، یکی را سوار شوید. در مهرآباد تاکسی زرد ویژه فرودگاه هم وجود دارد. اگر می‌خواهید از فرودگاه به خانه بروید می‌توانید از داخل سالن خروجی برای اتوبوس یا تاکسی فیش تهیه ‌کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار