gardeshban.ir

سندروم دید برفکی یک اختلال عصبی است که هنوز علت آن ناشناخته است و با روش هایی چون تحریک مغناطیس می توان آن را درمان کرد.
کد خبر: ۵۶۹۰۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 04
گردشبان (gardeshban.ir) :




سندروم دید برفکی یک اختلال عصبی است که هنوز علت آن ناشناخته است و با روش هایی چون تحریک مغناطیس می توان آن را درمان کرد.

شاید دیدن برف برای عده زیادی از افراد جذاب باشد، اما این که همیشه دنیا را از پشت یک مه برفی ببینید قطعا نه تنها جذاب نیست بلکه خسته کننده خواهد بود.افرادی که به بیماری سندروم برفکی دچار هستند دنیا را از پشت یک عینک برفی می‌بینند. 

یکی از مبتلایان می‌گوید:« یک روز در سال 2015، زمانی که در حال رانندگی به سمت دانشگاه بودم، دید من سیاه شدو لحظاتی بعد برگشت، اما بعد از آن دنیا دیگر مثل قبل نشد.مثل مه که چشمانم را پوشانده بود،  انگار داشتم دنیا را از طریق یک تلویزیون ثابت آنالوگ می دیدم. علایم بیشتری شروع شد؛ از جمله حساسیت شدید به نور،صدای زنگ در گوش و میگرن های مکرر. در ادامه به بررسی این بیماری می‌پردازیم.

    سندروم دید برفکی چیست؟

تحقیقات نشان داده است که سندروم دید برفکی یک اختلال عصبی است، به این معنی که مراکز پردازش در مغز ، بینایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

افراد مبتلا نقاط سفید یا سیاه یا نقاط شفاف را در قسمتی از میدان بینایی  یا کل آن می‌بینند.

مبتلایان به این بیماری معمولا چیزی شبیه «برفک» می‌بینند که بسیار شبیه نویز بصری یا برفک صفحه تلویزیون است. بسیاری از افراد دچار این سندروم ،انواع دیگری از اختلالات بینایی مانند پراکنده دیدن نورتصویر، مگس ‌پران و مشاهده رد نور هم دارند. به تازگی مشخص شده است که این بیماری آن قدرها که مردم فکر می‌کنند هم نادر نیست.

    علایم

همان طور که گفته شد علامت اصلی سندروم  دید برفکی، شامل سوسو زدن مداوم نقاط در سراسر میدان بینایی است. دیگر علایم در افراد با هم متفاوت است، اما تا 75 درصد افراد مبتلا به سندروم  دید برفکی حداقل سه مورد از علایم زیر را هم گزارش کردند.

  پالینوپسی یا دیدن تصویر اجسام پس از ناپدید شدن

  حساسیت به نور

  اختلال دید در شب

  وزوز گوش

  میگرن

  افزایش پدیده انتوپتیک یا تغییرات بصری ناشی از داخل چشم که ممکن است باعث این موارد شود:

*  دیدن تصاویر شناور
*   دیدن خطوط موزون هنگام نگاه کردن به مناطق آبی روشن مانند آسمان
*خود نوری چشم،   دیدن امواج رنگی یا ابرها در صورت بسته شدن چشم ها در فضای تاریک
*  فتوپسی خود به خود، دیدن فلاش های درخشان نور

    علت چیست؟

 مطالعات بسیاری درباره علت اصلی این بیماری وجود دارد. همچنین مبتلایان دلایل زیادی را به دید برفکی خود نسبت می‌دهند، اما مشخص کردن دلیلی که در همه افراد مشترک است، دشوار است. تا به حال این بیماری با ضربه مغزی و ضربه به سر مرتبط می کنند،اما این بدان معنا نیست که هر فرد مبتلا به سندروم دید برفکی تجربه یکسانی را  در ابتلا به این بیماری داشته است.بنابراین تا به امروز علت سندروم دید برفکی تا حد زیادی ناشناخته است.

    درمان

تاکنون هیچ درمان قطعی برای درمان سندروم دید برفکی ثابت نشده است.

 محققان می‌گویند داروهایی که از میگرن پیشگیری می‌کند، مانند داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد درد، به طور مداوم این  بیماری را بهبود نمی‌بخشد یا بدتر نمی‌کند. از سال 2021 تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) به عنوان یک درمان در دست بررسی است. پژوهش‌ها نشان می دهد که ممکن است این تحریک مفید باشد. (TMS ازمیدان های مغناطیسی برای تحریک نورون های مغز استفاده می‌کند.)
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار