gardeshban.ir

بندر کُنگ (Bandar Kong) یکی از شهرهای تابعه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است.
کد خبر: ۵۶۹۰۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
بندر کُنگ (Bandar Kong) یکی از شهرهای تابعه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است. این بندر یکی از بنادر تاریخی و تجاری استان هرمزگان و نیز یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود. این بندر ۵ کیلومتر تا شهر بندرلنگه و ۱۶۵ کیلومتر تا بندرعباس مرکز استان هرمزگان فاصله دارد.

در این بندر حدود ۵۶ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که گردش در بین آن‌ها می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. خانه‌های سنتی، بادگیر‌ها و منظره‌ای زیبا از دریا همگی سفر به این شهر را خاطره انگیز‌تر می‌کنند.

از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان به قلعه لشتان، موزه مردم شناسی، موزه شخصی محمد ابراهیمی، مجسمه لنج مسی، پارک جنگی، خانه هنرمندان، خانه صنایع دستی، ‌قلعه پرتغالی‌ها، خانه گلبتان، برج مدور، برکه پنج تا، برکه دریا دولت،‌ بازار ماهی فروشان و جنگل‌های حفاظت شده آکاسیاتورتلیس اشاره کرد.

بندر کنگ


تاریخچه بندر

در زمان قدیم شهر کنگ یکی از مراکز مهم دولت پرتغال بوده، در زمانی که پرتغالی‌ها تسلط بر خلیج فارس و منطقه داشته‌اند، لنگرگاهی در کنگ ساخته بودند که کشتی‌های بزرگشان در آن لنگر می‌انداختند، همچنین قلعه بزرگی ساخته بودند که مقر حکومت آن‌ها بود، آثار این قلعه در کنار دریا باقی مانده‌است.

وقتی که آب دریا مَد می‌یابد آب اطراف بقایای این قلعه را فرا می‌گیرد، اما وقتی که آب دریا در حالت جزر است قسمتی بزرگی از قلعه نمایان می‌شود، این قلعه نزد مردم کنگ به قلعه برتغالی‌ها معروف است.

بندر کنگ


یکی دیگر از قلعه‌های این منطقه، قلعه لشتان نام دارد که گفته می‌شود راهی زیرزمینی بین آن و قلعه پرتغالی‌ها وجود داشت و از این مسیر برای رفتن به قلعه دیگر یا رساندن تجهیزات در هنگام جنگ استفاده می‌شد. تجار در بندر کنگ منازلی را نیز برای خودشان ساخته بودند که اغلب این خانه‌ها از سنگ و گچ ساخته شده بود و در بالای آن‌ها نیز بادگیر وجود داشت.

بندر کنگ


غذاهای محلی

غذاهای محلی بندر کنگ شباهت زیادی با غذاهای اهالی کالیکوت (بندری در جنوب هندوستان) دارد. نه‌تنها غذاها بلکه نان‌ها و ادویه‌های محلی هم ریشهٔ هندی دارند.

برخی از غذاها و خوراکی‌های بومی بندر کنگ عبارت‌اند از بریانی، حواری (مسالا دار چاول)، نان فطیر (نان چپاتی)، نان کلوکی، نان حلقه‌ای، پکاره (پاکورا)، زلیبی (زولبیا)، نان ستپوری (نان پراتا)، ادویه محلی (گرم مسالا)، هریسه (نوعی هلیم)، گوبولی، میگو، بریانی، گری‌سات، کلمبا، باقلا و نخود آب‌پز گرم.

بندر کنگ


دسترسی

گردشگرانی که قصد سفر به بندر کنگ در هرمزگان و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن را دارند می‌توانند از طریق هواپیما، مسیر جاده‌ای و دریا به این منطقه سفر کنند. البته خود بندرکنگ دارای فرودگاه نیست اما گردشگران می‌توانند مقصدشان را فرودگان بندر لنگه انتخاب کنند و سپس به سمت بندرکنگ بروند که فاصله بسیار کمی دارد و در واقع بندرکنگ بخشی از بندر لنگه است.

 اگر هم می خواهید که به صورت زمینی به بندر کنگ در جنوب ایران سفر کنید می توانید از جاده ی بندر عبارس به سمت بندر کنگ که تمام مسیرها با تابلوهایی نشان گذاری شده است، بروید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار