gardeshban.ir

کاروانسرای تی تی تنها جاذبه ی شهرستان سیاهکل نیست و خودِ سیاهکل خود به تنهایی یک جاذبه ی زیبا در این خطه است.
کد خبر: ۵۶۹۶۹
تاریخ انتشار : شنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
این کاروانسرا  در شهرستان سیاهکل قرار گرفته است و از جهت های مختلف در ۲۵ کیلومتری شهر لاهیجان و ۷۵ کیلومتری شهر رشت و در سمت راست ساحل شیم رود و محل تلاقی آب شیم رود و بابا کوه قرار گرفته است. کاروانسرای تی تی در سیاهکل در سال ۱۳۷۵ به شماره ی ۱۷۸۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است. 

کاروانسرای تی تی تنها جاذبه ی شهرستان سیاهکل نیست و خودِ سیاهکل خود به تنهایی یک جاذبه ی زیبا در این خطه است. شهرستان سیاهکل با دارا بودن موقعیت جلگه ای در فاصله ی ۱۵ کیلومتری شهر لاهیجان قرار گرفته است و از آن رودخانه ی کوچکی به نام شمرود، دقیقا از وسط آن عبور می کند که بسیار زیبایی خاصی به این منطقه اعطا کرده است.




تاریخچه کاروانسرا

قدمت این بنای تاریخی به ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش می رسد. به گفته رئیس میراث فرهنگی سیاهکل این بنا در زمان حکومت تیموریان ساخته شده است. به گفته وی حکومت صفویه آن را نابود کرده است و آثار بجا مانده آن در این دوره ثبت شده است.این ساختمان زیبا یکی از قدیمی ترین بناهای سیاهکل به نام تی تی کاروانسرا است که تی تی خانم, عمه یکی از شاهان صفوی، آن را به نام خود بنا کرد. تی تی در زبان گیلکی معنای "شکوفه” می دهد و از آنجایی که در زبان گیلکی جای صفت و موصوف بر خلاف زبان فارسی بوده بنابراین تی تی کاروانسرا به معنی کاروانسرای شکوفه است.







معماری کاروانسرا 


این کاروانسرا از نوع کاروانسراهای برون شهری و دو ایوانی به شمار می آید که ورودی آن در ضلع شمالی قرار دارد. پس از گذر از فضای ورودی فضای هشتی و سپس میانسرا به چشم می خورد. در ضلع شرقی و غربی فضای هشتی از طریق فضاهای واسط به دو اتاق با مساحت ۱۷ مترمربع راه پیدا می کنیم. مساحت میانسرا هم ۳۹۸ مترمربع بوده و در وسط آن حوض کوچکی قرار دارد. در چهار کنج بنا اتاق های مربع شکلی به مساحت ۱۴ مترمربع قرار گرفته اند که قبل از ورود به آن ها با یک فضای نیم هشت مواجه می شویم. 

در جبهه جنوبی بنا نیز یک فضای شاه نشین و در دوطرف آن دو اتاق همانند جبهه شمالی قرار دارد. هر جبهه ای از بنا با تعدادی پنجره های کوچک و بزرگ و همچنین ورودی هایی که موجودند، از نور طبیعی بهره می برند. بطورکل اصل تقارن در ساخت این کاروانسرا رعایت شده و بنا دارای محور تقارن در جهت طولی است.





مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار