gardeshban.ir

باغ نگارستان (Negarestan Museum Garden) از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های قاجاری محسوب می‌شود که در سال‌های ۱۲۲۸-۱۲۲۲ هجری قمری با هدف ايجاد يک مرکز ييلاقی-حکومتی در خارج از دارالخلافه تهران ساخته شد.
کد خبر: ۵۶۹۷۰
تاریخ انتشار : شنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
باغ نگارستان (Negarestan Museum Garden) از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های قاجاری محسوب می‌شود که در سال‌های ۱۲۲۸-۱۲۲۲ هجری قمری با هدف ايجاد يک مرکز ييلاقی-حکومتی در خارج از دارالخلافه تهران ساخته شد. 

اين قصر باغ در روزگار اوليه خود دارای وسعت زيادی بود و به‌دلیل حوادث سیاسی مهمی که در قرن ۱۳ هجری قمری روی داد، به‌ ویژه قتل منشی و وزیر بزرگ و کاردان این دوره میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

باغ موزه نگارستان


تاریخچه باغ موزه نگارستان

در گذشته باغ موزه نگارستان دارای سه بخش بوده که به نام های دلگشا، قلمدان و نگارستان معروف بوده و معماری آن ها به صورت کلاه فرنگی بنا گشته بود. متاسفانه با گذشت زمان اندک اندک این بناها تخریب گشته و مساحت کمتری از آن باقی مانده است.

بنای کنونی باغ موزه نگارستان در دوره پهلوی اول با 64 اتاق و 4 سالن ساخته شد. مساحت این باغ به قدری زیاد بوده که از شمال به بهارستان، از غرب تا خیابان صفی علی شاه و از شرق به دروازه شمیران ختم می گردید که با گذر زمان از وسعت آن کم و کم تر شد تا اینکه امروزه فقط 11469 مترمربع از آن برجای مانده است.

باغ موزه نگارستان


معماری باغ نگارستان

جالب است بدانید که روزگاری، در وسط باغ حیات خلوت، در قسمت جنوبی تالار مصور، حمامی قرار داشته که با سنگی حجاری شده و مرمر تزئین شده بوده است و  گویا قائم مقام فراهانی را در همین حمام به قتل رسانده‌اند. از میان بناهای متعددی که در باغ نگارستان دوران قاجار وجود دارد، تنها بنای قاجاری باقی مانده، حوضخانه است که در حال حاضر تبدیل به موزه هنرهای ملی شده است.

از زمان فتحعلی شاه و درباریان او نگاره‌ها و نقاشی‌های مختلفی دیده می‌شود. در زمان سلطنت مظفرالدین شاه، اولین مدرسه به سرپرستی کمال الملک در آن محل ساخته شد و در سال 1307 باغ نگارستان تبدیل به دارالمعلمین عالی شد.

دیوارهای تالار نگارستان با نقاشی‌های متعددی مزین شده که مورد علاقه فتحعلی شاه قاجار بوده است. یکی از همین تصاویر ارزشمند را در تالار سلام با عنوان نقاشی صف سلام فتحعلی شاه می‌بینید که نشان‌دهنده دارایی شاهان قاجاری بوده است.

شمایل این باغ زیبا را آقا صادق از نقاشان دوره کریم خان زند کشیده است. از ابتدای ورودتان می‌خواهید تا فرصت باقیست از طبیعت باغ لذت ببرید. امارت‌، حوض و فضاهای سبز، حافظیه و بناهای دیگری که در حیاط باغ ساخته شده است، شما را مجذوب می‌کند. اما گنجینه اصلی آثار در داخل امارت قرار گرفته است.

باغ موزه نگارستان


از دیدنی‌های موجود در باغ موزه نگارستان تهران می‌توان موارد زیر را نام برد:

موزه‌ی مکتب‌خانه‌ی کمال‌الملک

شما در این موزه می‌توانید به تماشای بیش‌ از 130 اثر نقاشی از آثار استاد کمال‌الملک و شاگردانش را به تماشا بنشینید.

تالار اسفرجانی

پس از اینکه موزه‌ی مکتب‌خانه‌ی کمال‌الملک را دیدید، می‌توانید از تالار اسفرجانی دیدن کنید. در بازدید این تالار می‌توانید هجده اثر معرق سوخت اهدایی استاد اسفرجانی را ببینید و هم‌زمان از دیدن فضای تالار که بسیار دیدنی و زیبا است لذت ببرید.

تالار مجموعه ملک‌الشعرای بهار

این تالار محلی است که با مراجعه به آن می‌توانید دست‌نوشته‌ها، کتاب‌ها، تصاویر و اسناد دیجیتالی از این شاعر عالی‌قدر سرزمین‌مان دیدین کنید.

تالار جهانگیر ارجمند

نتیجه نیم‌ قرن زحمات استاد جهانگیر ارجمند را در این سال خواهید دید. مجسمه‌های کوچکی از معروف‌ترین افراد کشورمان و برخی چهره‌ها از افراد اهل سیاست خارجی را خواهید یافت.

تالار منیر فرمانیان

آثار مدرن این هنرمند که مرکب از اشکال هندسی، آینه‌کاری، و نقش‌مایه‌ها و نقاشی پشت شیشه هستند، در به‌نام‌ترین مراکز هنری جهان، موزه‌های متروپولیتن و گوگنهام نیویورک، و موزه هنر مدرن نمایش داده شده است.

حافظیه

اگر خیلی اهل‌دل باشی می‌توانید به کافه‌ای که در این مجموعه است بروی و زیر آلاچیقی که شبیه به حافظیه شیراز است و به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده بوده صبحانه‌ای میل کنید. همچنین از دیگر بخش‌های باغ موزه نگارستان می‌توان موارد زیر را نام برد:

مجموعه و تالار روح الامینی

صف سلام فتحعلی شاهی

سردیس فردوسی

اتاق کاشی‌های کاخ نگارستان

موزه مجموعه آثار قلم‌زنی روی نقره اهدایی غلامحسین ملول

کافه و رستوران روحی در باغ نگارستان

گردش در میان باغ سرسبز نگارستان و بازدید از موزه های داخل آن و آشنایی با گوشه ای از دوران قاجار می تواند گردشی لذت بخش در میان یکی از معروف ترین دیدنی های تهران باشد. کافه و رستورانی در این باغ به نام کافه و رستوران روحی وجود دارد و بهتر است با میل کردن یک نوشیدنی گرم یا سرد دلچسب و یا غذایی خوش طعم این گردش و تفریح را کمی لذت بخش تر کنید. یکی از میزهای این کافه در میان نماد حافظیه شیراز قرار دارد که جایگاه بسیار دنج و آرامی می باشد.

باغ موزه نگارستان


مسیر دسترسی باغ موزه نگارستان

آدرس: استان تهران، شهر تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

ساعت بازدید از باغ نگارستان

گردشگرانی که قصد دارند از باغ موزه نگارستان به همراه موزه های آن دیدن کنند می توانند همه روزه از ساعت 10 صبح الی 19 عصر به مجموعه باغ موزه نگارستان مراجعه کنند. همچنین اگر می خواهند تنها در محوطه باغ گردش کنند می توانند همه روزه از ساعت 10 صبح الی 20 شب مراجعه نمایند. لازم به ذکر است که موزه باغ نگارستان در روزهای دوشنبه تعطیل بوده و گردشگران تنها می توانند از محوطه باغ و کافه و رستوران آن استفاده کنند.

شماره تماس هماهنگی بازدیدهای گروهی از باغ نگارستان: 33119098-021

شماره تماس اطلاعات موزه نگارستان: 33119586-021

شماره تماس رستوران مجموعه نگارستان: 33945460-021

شماره تماس کافه مجموعه نگارستان: 33900138-021
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار