gardeshban.ir

دندان عقل آخرین دندانی است که در میان دندان‌های دایمی فرد رشد می‌کند.
کد خبر: ۵۷۰۰۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 12
گردشبان (gardeshban.ir) :



دندان عقل آخرین دندانی است که در میان دندان‌های دایمی فرد رشد می‌کند. معمولا دندان‌های عقل دو عدد در فک بالا و دو عدد در فک پایین رشد می‌کند، اما گاهی مشاهده می‌شود که فردی دارای دو یا سه دندان عقل بیشتر نیست. 

در موارد نادری هم دیده می‌شود که فرد دندان عقل ندارد و تا پایان عمر هم بدون این دندان‌ها زندگی می‌کند. دندان عقل آخرین دندان دایمی است که رشد می کند و معمولا در سنین نوجوانی رشد آن آغاز می‌شود؛ به همین دلیل به آن دندان عقل می‌گویند.

باید توجه داشت که اگر دندان عقل قصد رویش و بیرون‌آمدن از لثه را داشته باشد، این اتفاق معمولاً پیش از 20سالگی رخ می‌دهد. بنابراین اگر تا این سن دندان عقل شما در نیامده، بهتر است برای معاینه به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

از سوی دیگر، چنان چه مسیر رشد دندان عقل به دلایلی تغییر و افقی رشد کند، باعث صدمه‌زدن به ریشه  دندان مجاور می‌شود. برای جلوگیری از این پیشامد به عکس رادیوگرافی از دندان عقل نیاز است تا از رویش صحیح آن اطمینان حاصل شود. 

دندان عقل را نباید بی‌دلیل کشید،اما اگر این دندان موجب بروز مشکل و ناراحتی شود و در بروز مشکلات خاص دهان و دندان نقش داشته باشد، حتما باید برای کشیدن آن به دندان پزشک مراجعه کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار