gardeshban.ir

این عمارت مهمانسرای خصوص آقای صراف زاده از اعیان شهر یزد بوده است که به شکل یک کوشک در وسط باغی عظیم بنا شده است.
کد خبر: ۵۷۰۲۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱-1401 November 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
این عمارت مهمانسرای خصوص آقای صراف زاده از اعیان شهر یزد بوده است که به شکل یک کوشک در وسط باغی عظیم بنا شده است. صراف زاده از بازرگانان و صرفان خوشنام یزد بود که به جهت رعایت انصاف و فشار نیاوردن به بدهکاران خود و دست داشتن در کارهای خیر شهرت و محبوبیت زیادی در بین مردم و اعتبار ویژه ای در بازار یزد داشت. 

صراف زاده که نماینده مجلس نیز بود در صرافخانه پدرش بود شروع به کار کرد و بعد از مدتی هم که کامل کار صرافی را یاد گرفت، مستقل شد و کار خود را شروع کرد. اموال وی پس از انقلاب مصادره شد و به بنیاد مستضعفان داده شد. این عمارت در سال ۱۳۷۷ به موزه تبدیل شد.

این عمارت و موزه در باغی به وسعت ۸۱۷۴ متر مانند کوشکی واقع شده است و حیاطی وسیع با استخری  بزرگ دارد. خود ساختمان دارای اتاق های آینه کاری شده ای رو به استخر است و راهر روهایی تور در تو دارد. تاریخ ساخت این بنا به دوران پهلوی اول برمی گردد.

خانه صراف زاده در سال ۱۳۷۷ به موزه تبدیل شد. در مورد معماری و نمای ساختمان آینه باید گفت که دکور آن تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی است. این ساختمان دارای اتاق های متعدد؛ شاه نشین، حوضخانه و سرویس است. در همه اتاق ها، تزیینات زیبایی از گچبری و نقاشی به چشم می خورد و همچنین قسمت هایی نیز آینه کاری شده است. پنجره های قصر آینه یزد مشبک و با شیشه های رنگی هستند و درهای موزه نیز چوبی می باشند.

در موزه آینه چه ببینیم؟

در این موزه، مجموعه ای از دست نوشته های قدیمی، کتاب، سکه، تمبر، اسلحه و چندین شیء برنزی از لرستان نمایش داده شده است. همچین انواع مختلفی از آینه، انواع و اقسام چراغ ها، انواع کبریت ها و اسلحه نمایش داده شده است. از جذابترین بخش های موزه بخش وسایل روشنایی آن است که در ان انواع چراغ های پیه سوز، چراغ های نصبی، چراغ های آویزی، چراغ های پایه دار، چراغ های دستی، انواع شمع سوزها مثل نصبی و دستی، انواع نفت سوزها، گاز سوزها و برق سوزها به نمایش گذاشته شده اند. قدیمی ترین شیء که در این موزه می توانید بیابید پیه سوزهای متعلق به دوره حکمرانی ساسانی است.

 









مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار